Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ev W - ännu ett UFO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ev W - ännu ett UFO

    Kannan och fatet är signerade med EvW, med två eller tre punkter, det är en bedömningsfråga.
    Det närmaste jag kommer här i Sverige, är Eva Wijk, keramiker född 1946, med egen verkstad i Ödsmål, Bohuslän.
    Nyströms bok "Svensk keramik", har bara dessa rader att berätta och ingen signaturbild.
    Hon kan ha utbildat sig i Danmark eller Tyskland, eftersom glasyren känns så.
    I annat fall har vi att göra med en helt annan keramiker, och då kan det bli en E. von W. istället i något av de länderna.

    Någon som känner igen med säkerhet?
    Bifogade filer

  • #2
    Får en känsla av att föremålen borde vara tillverkade senast 1950 och då går Wijk bort. Känns lite Bauhaus-inspirerat. Tror på E. von W.

    Den här fanns i Brønderslev, Nordjylland. (10,5 cm og dia. 33 cm)



    och den här (senare?) i Köpenhamn
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-04-06, 19:28.

    Comment


    • #3
      Ja, Eva Wijk går också bort för min del.
      Men 1950 kan Du inte sätta som en gräns.
      Jörgen Mogensen, verksam hos KD intill 1964, skapade också sådana här glasyrer - i jämförelse betraktat.
      Last edited by Gideon; 2010-04-06, 19:41.

      Comment


      • #4
        Denna har dykt upp i Salzwedel, Tyskland

        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Kul att se Kaptenen!
          Dessa två hittades ett par mil norr om Sundsvall.
          Vi får rita en brottskarta och försöka hitta navet.
          Skålen är ca 10cm i diameter och vasen ca 6cm hög
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Endnu mere .... EvW

            Jeg har også en lille skål med signaturen EvW, som jeg aldrig havde set hør! Jeg købte den i den lokale genbrugs i Husum i udkanten af København for nogle få kroner. Jeg synes, at skålen er af høj kvalitet og jeg har undret mig over, hvem der kunne have lavet den. Det har ikke været i mine tanker, at den skulle være tysk, har opfattet den som nordisk og sandsynligvis fra 1940´erne eller 1950´erne eller lidt senere. Jeg har haft kontaktet Vejen Kunstmuseum, der desværre ikke kunne hjælpe med signaturen.

            Skålen er 3,5 cm høj med en diameter på 10 cm.

            God sommer herfra!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Navnet er fundet! Etienne van Wonterghem

              Pludselig var den der! Jeg kiggede i "Dansk keramisk Bibliografi" af Gunnar Jacobsen, Forlaget vandkunsten 2004:

              Signaturen står for Josef Etienne van Wonterghem, keramiker, født 19.1.1923i Hasle ved Århus, død 1986. Der er en henvisning nr. 17571til Weilbach 4, 1994-2000, bd. 9, s 178-179 af Nina Dahlmann Olsen.

              Han blev gift i 1959 i Lemvig (Nordvestjylland) og jeg kan se på nettet, at navnet bl.a. har tilknytning til Ringkøbing. Så keramikken, der er vist her er dansk, mens navnet bestemt ikke er det!

              Det kunne være spændende at få lidt mere at vide om denne keramiker, hvor er han uddannet og hvilke virksomheder/ værksteder har han været tilknyttet?

              Comment


              • #8
                EvW - Weilbachs Kunstleksikon

                Artist: Etienne van Wonterghem - Kunstindeks Danmark & Weilbachs ...

                Comment


                • #9
                  Bravo Bodil!!!

                  Comment

                  Working...
                  X