Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Gissa tillverkaren av sejdeln! [ID: Krukmakaren Höganäs]

Nyman & Nyman?

Inte Nyman men ett N i signaturen var rätt och den sitter i mitten, omgiven av en cirkel...
    Återkommer ikväll.

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Wallåkra? Nä.
    Klase? Näppeligen.
    O var kan det vara då?
    Visst var det väl lite kul att jag drog till med Klase?
    I Höganäs finns förutom Höganäs Keramik och Klase, Höganäsbolaget och Nyman&Nyman. Det har jag läst mig till.

Har ingen aning om de tillverkade sådana sejdlar men jag gissar på Helsingborgs lerkärlsfabrik?

Är det mörkbruna märket i mitten en ledtråd eller?

Tror på Ovar Nilssons verkstad "Krukmakaren i Höganäs".

Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Tror på Ovar Nilssons verkstad "Krukmakaren i Höganäs".
    Där slog Du huvudet på drejskivan, Bengt H.!

Helt rätt, det är Krukmakaren i Höganäs.
    När stämpeln användes, framgår inte av Nyströms bok, med sina fyra stämpelvarianter, men eftersom sejdeln ändå är mycket välbevarad, tror jag att den är från den tid som Karlsson och Nilsson drev verkstaden.
    Ur Nyströms "Svensk keramik under 1900-talet":
    Krukmakaren AB.
    Grundad av Ovar Nilsson och Åke Karlsson i Lerberget, Höganäs, omkr. 1940 efter att de tidigare varit anställda hos Andersson & Johansson (A&J) och vid andra verkstäder i Höganäs.
    Tillverkade hushålls- och prydnadshods, bl.a. krukor och flaskor i samma former och glasyrer som Höganäsbolaget men även konstgods. Verkstaden drevs från 1950-talet till 1960-talet av Peter och Thomas Nilsson. På 1960-talet arbetade även Leon Simonsson där."

Helt tydligt är applikationerna och färgen inspirerade av Tillinges och Höganäs äldre produktioner, med det svarta, stiliserade sigillet som tillägg.

Sejdeltråden är öppen för fler luringar att gissa på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Gideon den 2010-03-22 klockan 18:56.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •