Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få bort stämpelmärken från sminkbord?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Få bort stämpelmärken från sminkbord?

    Hej!

    Vi har ett sminkbord från 50-talet hemma. Det är väldigt vackert och är i jättebra skick på alla vis bortsett från att något barn har stämplat det på vänstra nedre insidan. Det är några mörkblå Bamse-stämplar som är ungefär lika stora som enkronor. Går dessa att få bort?
    Jag vet inte vilket träslag sminkbordet är tillverkat i men fungerar det med teaktvätt för att få bort det? Min hustrus mamma nämnde att matolja kunde fungera, men på rak arm tänker jag att det skulle fungera närmast teakolja och teakolja är ju inte lika effektiv för rengöring som teakrengöringsmedel är.

    Så vad säger ni? Några professionella råd eller huskurer?

    Vänligen,
    Joachim
    Bifogade filer
    Last edited by joachim_s; 2010-03-17, 15:04.

  • #2
    Radergummi fungerar ibland
    Nej, det är inget loppspel.

    Comment


    • #3
      Skulle tro att färgen sitter som bläck, och om Du har otur har den trängt in i träet.
      Men förhoppningsvis sitter stämplarna bara på den lackade ytan, så om radergummit inte funkar, kan terpentin i lite trassel bita.
      Om inte - pröva med en skvätt brännvin, men risken är då att det förvärras.

      Tillägg: Prova först med Thinner.
      Last edited by Gideon; 2010-03-17, 23:25.

      Comment


      • #4
        Stopp och belägg! Thinner kan och bör lösa en lackyta med ett katastrofalt resultat.
        Det finns två olika thinner, ett cellulosa och ett syntetiskt, båda ser jag som förkastliga att använda. Jag skulle tro att stämpelfärgen redan har nått träet under och därför omöjligt att avlägsna.Man kan prova på en liten yta av stämpelfärgen med stålull som är mycket fin, svinto eller liknande för att se om färgen gått genom.Går det kan man
        polera ytan till högblank om man vill.
        Ha inga förhoppningar om att du kan avlägsna detta, det brukar vara kört.

        MVH
        Norland

        Comment


        • #5
          Det här sminkbordet ska ju dessutom ha tygdraperingar runt kanten som ska förhindra insyn i de inre regionerna. Hälper det inte till att dölja stämpeln om inte annat?

          Comment


          • #6
            Jag ser att du lagt ut sminkbordet på Tradera, fick du bort stämpelfläckarna? Annars kanske du skulle nämna dem i texten så att du inte råkar ut för en missnöjd köpare

            Comment

            Working...
            X