Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

50 tals fålölj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: 50 tals fålölj?

    Jag har köpt två begagnade fåtöljer som jag undrar lite över. Är det någon som vet vem som tillverkat dem? Vem som designat dem? Vilket årtal? Samt ungefärligt värde? De har "skinn remsor" i ryggen, sadeljord i sitsen, materialet är lackad ek, de är svenska, varje fåtölj har två separata plymåer.
    Det vore jätte kul att veta mer om dem!
    Bifogade filer

  • #2
    Hej!

    Liknar en av Svante Skoghs fåtöljer.. Emellertid stämmer inte sadeljorden i sitsen. Kan den vara ditsatt efteråt?

    Comment


    • #3
      Hej och tack! Jag håller med, men en sadeljorden i sitsen, "zinkningen" (eller vad det kallas) på armstöden samt materialet (ek) förbryllar mig lite. De ser ut som en "klumpigare variant" av Svante Skoghs fåtöljer, Seffle Möbelfabrik. Jag hittade ett par på nätet i går som såg likande ut, men ändå inte. De hade sadeljord i skinn som dessutom satt fästa på sidan av stolen, de var i teak och mycket "smäckrare" än mina. Har du några fler ideér? Hur kollar man om det är Svante Skogh? Har Seffle några gamla produktkataloger man kan komma åt? Jag är helt rudis på det här...

      Comment


      • #4
        Hej!

        Jag tänkte direkt på Svante Skogh och Seffle, men efter att ha jämfört din bild med dem i en äldre tråd så blir man ju lite osäker. Dessa stämplade fåtöljer har bredare armstöd. De ska tydligen vara brännmärkta också. Här är tråden, om du inte redan sett den:

        Comment


        • #5
          Hej,
          Jag håller med, mina stolar är väldigt lika på många sätt, men de har också många olikheter. Det finns ingen bränmärkning tex. Sadeljorden kan ju vara utbytt, men den är också fäst på ett helt annat sätt än de andra stolarna (se tråden ovan). Dessutom har ju mina stolar en "separat sits" som går att fälla upp (av någon anledning), resten av stolen går ju inte att fälla ihop, vilket är förbryllande. Ett tag funderade jag på om IKEA gjort nån form av kopia....Det står "upp" på två delar, vilket kan tyda på att det varit en "monterings sats" av något slag. Jag kanske får leva med att det "kanske är en Svante Skogh", jag gillar ju dem oavsett.
          Mvh

          Comment

          Working...
          X