Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nygammal duk till slagbordet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nygammal duk till slagbordet

    Strax under 300 kronor på Tradera kostade denna färggranna stenbordsduk i lin inklusive frakt. Jag tycker att slagbordet fick en ansiktslyftning med duken även om det också är charmigt odraperat. Men lite färg är aldrig fel.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Du har matchat väl med både gardiner, ljusstakar och alligatorklockan i fönstret ser jag

    Comment


    • #3
      Dräll.

      Comment


      • #4
        Snygg.
        Vad menas med stenbordsduk?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Du har matchat väl med både gardiner, ljusstakar och alligatorklockan i fönstret ser jag
          Man är väl estet!

          Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
          Dräll.
          Du väckte min nyfikenhet, Obeslutsam! Hade på känn att "dräll" var något som hörde till textilbranschen. Vävt i rutor, var det!

          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Snygg.
          Vad menas med stenbordsduk?
          En stenbordsduk är en duk tillverkad för att drapera/skydda ett stenbord, dvs ett bord vars skiva är tillverkad av sten. Komstasten på gamla bord är oerhört dyrbart på auktioner. Duken är som regel lite tjockare och hopsydd på mitten p.g.a att vävstolen tillhörde en mindre modell breddmässsigt sett.

          "Komstad är en by i Simrishamns kommun (Stiby socken).
          Orten är främst känd som ett kalkbrott. Det har visserligen brutits kalk på flera andra ställen på Österlen, men Komstad brukar ses som det mest berömda av dessa. Bland annat har Komstad givit namn åt komstadkalksten, den typ av kalksten som bryts i Skåne och på Bornholm. Stenbrytningen har gamla anor och härstammar troligen från 1100-talet. Från Komstad har det bland annat fraktats sten till kyrkan i Ringsted, Sankt Petri kyrka i Malmö och Lunds domkyrka. Nyare byggnader där sten från Komstad ingår är Malmö stadsteater och golven i Malmö museum."



          Bild: Foto: PEO. Stenbord på Trelleborgs Museum.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-03-12, 22:22.
          p-son

          Comment


          • #6
            Tack Polsson.
            Det här var intressant. Jag hade inte hört talas om Komstad tidigare.

            Comment


            • #7
              Dräll liksom tuskaft är vanligt på överdragstyger. Fint bord ge det till mig.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Tack Polsson.
                Det här var intressant. Jag hade inte hört talas om Komstad tidigare.
                Alltid trevligt att kunna bispringa PES:are och andra, Kecke!

                Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                Dräll liksom tuskaft är vanligt på överdragstyger. Fint bord ge det till mig.
                Tack för att du ledde inn mig på textilvokabulären, Obeslutsam! Blev full i skratt när jag läste ordet "opphämta" i samband med en duk. Trodde att Opphämta var en ort, men ordet kom ju av "hämta upp" i samband med vävningen.

                Ja, vem vill inte ha ett sådant stenbord! Tänk vad försiktig man måste vara när skivan ska flyttas, och inte bara det utan även dess vikt.
                Last edited by Polsson; 2010-03-17, 21:24.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Riktigt snygg duk! Komsta har jag förresten varit mycket i som barn, växte upp inte långt därifrån.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                    Riktigt snygg duk! Komsta har jag förresten varit mycket i som barn, växte upp inte långt därifrån.
                    Tack för det, Susiflätan! Har du något att berätta från stenbrottet?
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Duk och kuddar



                      Var på Björnssons auktioner i Lund i dag. Ytterligare en stenbordsduk med samma mått som den första visade i tråden införlivades till hemmet. I väntan på stenbordet från 1700-talet får den hålla tillgodo med slagbordet från slutet av 1800-talet. Den fantastiskt sydda kudden från 1933 med mönster från 1758, ingick i köpet, eller om rätt ska vara rätt, ingick duken och den andra kudden i köpet. Eftersom jag inte är hemma i de olika vävnings- och syteknikerna får gärna initierade PES:are tala om dem.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Gratulerar till ett som det förefaller bra och prisvärt köp (jag var in och gluttade på slutprislistan hos Björnsson). Kudden med årtalen hade jag gärna gett en hacka för.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
                          Gratulerar till ett som det förefaller bra och prisvärt köp (jag var in och gluttade på slutprislistan hos Björnsson). Kudden med årtalen hade jag gärna gett en hacka för.
                          Tack för det Koala! Min hustru tyckte det var en aning dyrt, men jag delar inte hennes uppfattning.
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Hallå Pålle,
                            Ingenting går upp mot ett gammalt slagbord med originalfärg och handsmidda beslag. (Jo,kanske ett skånskt stenbord men därtill måste man vara stenrik.)
                            På det skulle jag duka tufft utan att försöka dölja skönheten. Visst är duken trevlig, men.....

                            Tur att vi är olika och lever i ett fritt land. So long...
                            Last edited by Kim von Platen; 2010-10-17, 17:03.

                            Comment


                            • #15
                              Hallå igen,
                              Gillar inte dukar och gardiner, men kuddar och måste gratulera till klippet. Nu fick jag som gosse inte vara med i syslöjden och hänger nyfiket på din tråd med två enkla kuddar av vilka den ena kan vara släkt med din?
                              So long...

                              PS.Att de här sydsvenska mönstren påminner så mycket om kaukasiska mattor har alltid förundrat mig. Något svar???
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X