Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nilsjohan - gamla tidningsutklipp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Nilsjohan - gamla tidningsutklipp

    Har kommit över ett antal gamla damtidningar från mestadels 50 talet men även några från 60 talet. Jag har lyckats bläddra igenom 1/3 och tagit flera kort på sånt som jag tycker är intressant. Dessa klipp är reklam för olika Nilsjohan produkter.
    Bifogade filer

  • #2
    Allt i Hemmet nr 12 december 1959
    Singoalla Nilsjohan, Design Adam Thylstrup

    Dessertsked, dessertgaffel, dessertkniv, kaffesked, osthyvel

    bordeaux-rött, himmelsblått, gammalrosa, turkos, solgult, vitt och svart
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-03-08, 17:19.

    Comment


    • #3
      Tack för alla trådar med tidningsurklipp,du är en pärla
      speciellt roligt av annonserna i denna tråden tycker jag Hollywood annonserna var eftersom mitt grytskåp är fullt av dem,bättre grytor finns inte!!!
      Loppisadiktus

      Comment


      • #4
        Så trevligt! Här hittade jag den perfekta tråden för mitt fynd, i Året Runt från 1954.

        Visste ej av han/de gjort denna typ av prylar. För det finns väl bara en Nilsjohan? Att det är gjutgods talar för honom också.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Dom sakerna följde väl med i köpet av Stjärnmettall i Ystad, jag tror att Sonja Katzin har formgivet flertalet av föremålen på bilden.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Jajamensan - hela gänget i Zoca-serien är av Sonja Katzin och jag tror de kom till efter NJ:s övertagande i början av 50-talet. Synd att annonsen inte är daterad. "Zoca" var hennes signatur som finns i gjutningen på varje föremål. Materialet är förmässigad zink och de olika objekten är ganska ovanliga på marknaden, eller också har marknaden inte vaknat än. På ca 15 år har jag bara sett ett enda Zoca-objekt i en biståndsbutik.

            Såg just att Zoca-annonsen är från 1954.
            Last edited by HgF; 2011-04-22, 01:05.

            Comment


            • #7
              Gammal tråd, men det måste vara lampfoten på bilden ovan som jag hittat här:

              Click image for larger version

Name:	Zoca.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	576498

              Mvh Mikael

              Comment

              Working...
              X