Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej
    Nu, har jag "tittat igenom" hela tråden och beundrat...
    Helt fantastiskt måste jag säja. Innan jag började hade jag bara en mycket
    svag föreställning om innehållet här. Jag är förstummad.
    Här finns kulturhistoria.

    Jag vill i all enkelhet visa en modern korkskruv i plast från Spanien,Valira.
    som fortfarand säljs...

    Samtidigt ville jag testa en animerad gif-bild.
    Men nej, när jag laddade upp den blev den en JPG-bild. Den skulle se ut som på
    länken här: http://www.vernissage.nu/valeria_anim3.gif
    ...man väntar lite på animeringen(i all enkelhet, skrev fel på namnet på bilden...Valira)

    Hälsar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2015-09-23, 17:15.

    Comment


    • Hallå Staffan och andra stalledrängar,
      Den där spanska varianten är ny, första rörliga skruven på tråden. Får mig att tänka på ett gammalt
      telegramrim:
      "Sätt in och ta ut
      precis som förut.
      Grattis på bröllopsdagen
      Flickorna på Enskilda Banken"

      Tack för ditt bidrag... jag skruvar på med ett nyförvärv i tenn och järn med blommor som omfamnar klasar.
      Tyvärr utan stämpel, men den knackade ytan för tanken till Hauser. Tidigt 1900-tal, gissar jag.... so long..
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå.
        Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
        i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

        Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
        Hör av er,
        So long...
        Hej Kim,
        Här kommer lite mer Eskilstunakorkskruvar
        Från toppen och medurs.
        1. C.V.H. och ROSTFRITT på skruven, C.V.HELJESTRAND ESKILSTUNA på handtaget.
        2. C.V.H. på skruven och C.V.
        HELJESTRAND ESKILSTUNA och PRISBELÖNT PHILADELPHIA 1876 på handtaget.
        3. L.A.KEJLER på skruven.
        4. C.W.D. och C.W.DAHLGREN på skruven.
        5. G.JOH.BERG ESKILSTUNA på skruven.
        6. G.Ramin & Co ESKILSTUNA på skruven.
        7. C.V.H. och PATENT på skruven.
        C.V.HELJESTRAND och PATENT på skruven.
        Hälsningar Skruven
        Det kommer mera....Click image for larger version

Name:	Eskilstuna bild1.jpg
Views:	1
Size:	74,5 KB
ID:	559052

        Comment


        • Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
          Hej Kim,
          Här kommer lite mer Eskilstunakorkskruvar
          Från toppen och medurs.
          1. C.V.H. och ROSTFRITT på skruven, C.V.HELJESTRAND ESKILSTUNA på handtaget.
          2. C.V.H. på skruven och C.V.
          HELJESTRAND ESKILSTUNA och PRISBELÖNT PHILADELPHIA 1876 på handtaget.
          3. L.A.KEJLER på skruven.
          4. C.W.D. och C.W.DAHLGREN på skruven.
          5. G.JOH.BERG ESKILSTUNA på skruven.
          6. G.Ramin & Co ESKILSTUNA på skruven.
          7. C.V.H. och PATENT på skruven.
          C.V.HELJESTRAND och PATENT på skruven.
          Hälsningar Skruven
          Det kommer mera....[ATTACH]152410[/ATTACH]
          Från toppen och medurs
          1. C.V.H. och ROSTFRITT på skruven och C.V.HELJESTRAND ESKILSTUNA på handtaget.
          2. K&N ROSTFRI SWEDEN på skruven.
          3. HELJESTRAND och ROSTFRITT på skruven.
          4. P.H. på Skruven (Pontus Holmberg 1852-93).
          5. HELJESTRAND och ROSTFRITT på skruven, Tre kronor (militär egendom?) på handtaget.
          6. C.G.B. SWEDEN på skruven (Carl Gustav Blomqvist 1866-1934).
          7. SWEDEN på handtaget.
          8. PAT.S (patent sökt) på handtaget.
          9. PAT.S på handtaget.
          10. Ingen märkningClick image for larger version

Name:	Eskilstuna bild2.jpg
Views:	1
Size:	81,5 KB
ID:	559053

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå.
            Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
            i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

            Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
            Hör av er,
            So long...
            Mer från Eskilstuna.
            Från toppen och medurs.
            1. ROSTFRI på skruven och PONTUS HOLMBERG ESKILSTUNA på handtaget.
            2. P.H. och ROSTFRI på skruven.
            3. ROSTFRI på sakruven och PONTUS HOLMBERG ESKILSTUNA på handtaget.
            4. P.H. och ROSTFRI på skruven.
            5. SWEDEN på skruven. Handtaget i aluminium.
            6. STAINLESS WALLIN SWEDEN på skruven.
            7. C.V.H. och ROSTFRITT på skruven och silverplatta med initialerna NS och silverstämplar GAB (Guldsmedsaktiebolaget) och P8 (1941) på handtaget.
            8. HELJESTRAND och ROSTFRITT på skruven och silverplatta med stämplar GAB och V8 (1947) på handtaget.
            9. ROSTFRITT på skruven och silverplatta med stämplar GAB och L8 (1937) på handtaget.Click image for larger version

Name:	Eskilstuna bild3.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	559054

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå.
              Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
              i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

              Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
              Hör av er,
              So long...
              Ännu mer från Eskilstuna.
              Från toppen och medurs.
              1. Fyrfingerskorkskruv märkt Q.A.QVARNSTRÖM ESKILSTUNA.
              2. C.W.DAHLGREN ESKILSTUNA.
              3. C.V.H.
              4. JAE (John August Eilitz 1854-??).
              5. Korkskruv med porterskärare märkt J.A.EILITZ ESKILSTUNA.
              6. C.V.H.
              7. G.G.BLOMQVIST ESKILSTUNA.
              8. C.W.DAHLGREN ESKILSTUNA.
              DeClick image for larger version

Name:	Eskilstuna bild4.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	559055t kommer ännu mer...

              Comment


              • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå.
                Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
                i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

                Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
                Hör av er,
                So long...
                Och så några "Folding Bow Corkscrews" (vad kan det heta på svenska?)
                Från vänster till höger.
                1. Märkt C.V.H.
                2. F.O.VEHLQVIST.
                3. F.O.VEHLQVIST.
                4. ESKILSTUNA
                Nu får det snart vara nog med korkskruvar från Eskilstuna.
                Click image for larger version

Name:	Eskilstuna bild5.jpg
Views:	1
Size:	90,5 KB
ID:	559056

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå.
                  Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
                  i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

                  Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
                  Hör av er,
                  So long...
                  Bara en till.
                  Korkskruven PERFEKT.
                  Många hälsningar från SkruvenClick image for larger version

Name:	Eskilstuna bild6.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	559057

                  Comment


                  • Imponerande samling Eskilstuna-skruvar, Helix. Trots att jag har grävt så fingrarna blivit blodiga i biståndsbutikernas korkskruvslådor sedan 1990-talet har jag hittills inte hittat en enda firmamärkt bygel - fast jag har tio byglar nu - alla hyggligt olika, dock ingen "signerad". E-tunaknopper har jag också ett gäng, jag gillar "patent"-märkta i kolstål med fina masurknopper.

                    Comment


                    • Rena, rama karurusellen----

                      Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                      Bara en till.
                      Korkskruven PERFEKT.
                      Många hälsningar från Skruven[ATTACH]152419[/ATTACH]
                      Hallå Skruven Helix,
                      Du är som Felix eller Heinz. Man skruvar av locket, skakar, ingenting, skakar igen så kommer allt på en gång.
                      Härliga karuseller på ett givet tema. Några medverkande har vi lärt känna tidigare. Tack för föreställningen.
                      Jo, visst är det spännande med svensk hantverkstradition. När kompisarna på den tiden sålde rubb och stubb och bokade biljett på emigrantbåten Aristo kämpade smederna i E-tuna vidare.

                      Vill gärna återkomma med kommentar, frågor och synpunkter, men nu först en central fråga om märkningen:
                      Vad betyder CVH erc? Är det en kvalitetsstämpel som bara berättar vem som tillverkat själva skruven eller hade tillverkarna egen produktion av handtag/vred?

                      Kul att du är med på tråden... so long
                      Kim

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                        Och så några "Folding Bow Corkscrews" (vad kan det heta på svenska?)
                        Från vänster till höger.
                        1. Märkt C.V.H.
                        2. F.O.VEHLQVIST.
                        3. F.O.VEHLQVIST.
                        4. ESKILSTUNA
                        Nu får det snart vara nog med korkskruvar från Eskilstuna.
                        [ATTACH]152418[/ATTACH]
                        Hallå igen,
                        Vad man kallar de fällbara skruvarna för vet jag inte, men brukar slarvigt säga pick-nick. Käre svärfar i åtanke, gammal kavallerist, påstod att skruven bäst förvarades på höger insida av stöveln...
                        So long...
                        Kim

                        Comment


                        • Byglar, fällbyglar, bygelskruvar - har jag hört att avancerade samlare brukar säga om dessa - alltså en benämning som refererar mer till den tekniska konstruktionen än till eventuellt användningsområde.

                          Jag skulle föreslå att kavalleristen - företrädesvis husarerna som ju är det lätta kavalleriet - bör ha sina fällbyglar i ett litet hölster i livremmen precis bakom revolverhölstret. Det tunga kavalleriet, dragonerna, kan ha mer rejäla knoppskruvar i sina hölster. I knopparaden ovan finns en sådan lämplig dragonknoppskruv med tre kronor inbränt i knoppen.

                          Comment


                          • The best....

                            Heljestrands, the best of "brands", när det gäller skruven. Tennhandtaget
                            måske JUST eller annen dansk, men kun likvel vaere GAB, Kimmen ???????
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Sverige-Danmark...?

                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Heljestrands, the best of "brands", när det gäller skruven. Tennhandtaget
                              måske JUST eller annen dansk, men kun likvel vaere GAB, Kimmen ???????
                              Hallon
                              1-0 efter första halvlek. Svarar nu i pausen. Svenskt stål mot danskt tenn. Vilken klack som öppnade för en innerskruv
                              i vänstra hörnet. Snyggt. Återkommer.
                              So long....
                              Kim

                              Comment


                              • 2-1

                                Hallå Snubben,
                                Grattis till en ovanligt fin skruv och den är ovanlig. Trodde den fanns i min samling, men icke sa Nicke. Har bjudit på den på Tradera, men...
                                Sannolikt dansk, men knappast Just Andersen som hade ett väldigt böljande formspråk. Jo, den finns finns med i boken Scandinavian Corkscrews och där kallas den bara skandinavisk,så författarna visste inte mer än du och jag.
                                So long...
                                Kim

                                Tillägg: George Jensen är nog ingen korkad gissning. I så fall bör formgivaren vara Johan Johan Rodhe, se bif bild från Metropol.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kim von Platen; 2015-11-15, 10:43.

                                Comment

                                Working...
                                X