Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja får la gå te skrubben,
    å se um ja hettar kubben.
    (Korkskruvsvänner: Ni får ha överseende med detta högst irrelevanta inlägg på tråden).

    Comment


    • Ursäkta en felande ynglings näsvishet, men varför har ni döpt om doktor Bratt från det smått ryskklingande Ivan till det mer skotskbetonade Ian? Kanske herrarna föredrar whisky framför vodka?

      Comment


      • Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
        Ursäkta en felande ynglings näsvishet, men varför har ni döpt om doktor Bratt från det smått ryskklingande Ivan till det mer skotskbetonade Ian? Kanske herrarna föredrar whisky framför vodka?
        Det är bara Kimmens idé, han tycker att Ivan är ett Förskräckligt namn.
        Ja, Du känner väl till Ivan den förskräcklige Fahlis.

        Comment


        • Många svenskar tyckte också att Bratt var en förskräcklig Ivan …

          Comment


          • Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
            Många svenskar tyckte också att Bratt var en förskräcklig Ivan …
            Kanske tänkte Kimmen så här: Äh, ge mig en I ANdra benet också..............

            Comment


            • Irrelevant... no sir

              Hallå Snubben,
              Det måste finnas utrymme för skämt, psykningar, anspelningar och vänskap för att hålla livet igång. Om inte lägger jag av,
              lyfter på hatten och säger so long....

              Comment


              • Jag har funnit lite inspiration i den här tråden. Letar annars mest keramik men har börjat kika lite efter korkskruvar. Nu hittade jag den här som jag tyckte var lite intressant. Nu undrar jag vad det är man ska leta efter? Har den här något värde?

                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	553983

                Comment


                • Hallå FredrikK,
                  Roligt att du gillar tråden, själv börjar jag tappa skruven. Tack för ditt bidrag. Ärlig måste man vara så jag konstaterar att
                  din korkskruv är en bra början och väldigt funktionell, men vanlig och inte så gammal. Själva idén med de mekaniska skruvarna går tillbaka till 1800-talet.
                  Vad ska man leta efter?
                  Själv söker jag figurativa skruvar i tenn eller mässing och dekorativa från tiden när förra seklet var ungt.
                  So long...

                  Comment


                  • Nyckeln till kunskap...?

                    Hallå, en tysk skruv, gissar jag. Ja, varje stad av betydelse hade en egen nyckelskruv med stadsvapnet i centrum. Ingenting märkvärdigt, utom stadsvapnet. Den här är gedigen i mässing och järn, kanske från 20-talet. Har letat efter stadsvapnet med någonting som påminner om en remmare, i alla fall dricksglas, i Rehndistiket, men utan framgång. Kanske är någon skickligare än jag på att googla på vinstäder. Då blir jag glad... so long.....
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Här en skruv med masurbjörk i vredet. Patent och C.V.H. på själva skruven. Undrar vad patentet avser?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Patentet?

                        Hallå Lars,
                        Den här typen av fyrfingerdragare fanns nog i varje hem vid sekelskiftet. Patentet har nog med skruven, kratsen, att skaffa för CVH i Eskilstuna var världsledande vid den här tiden. Finessen med skruven var att den var utbytbar. Bra vid flitigt användande och det är nog den finessen patentet avser. Här några olika modeller, skruva och kolla, tror att din krats är utbytbar. So lon och tack för ditt bidrag..
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Jag testade en av mina kolstålsknoppisar (C.W.D.), och det gick faktiskt att skruva av själva skruven från skaftet. Men jag måsta klämma fast skruven ordentligt i ett skruvstycke.

                          Comment


                          • Hallå Hgf,
                            Tack, men vad fasen är C.W.D? So long...

                            Comment


                            • C.W. Dahlgren, Eskilstuna.

                              Comment


                              • Hallå Snubben och tack. Gubben har sen barnsben gott glömme.
                                Var inne på CVH-spåret och det där med patentet som skulle avse just utbytbarheten.
                                Och så kommer Hgf med lokalkonkurrenten CWD. Blir lätt förvillad. Men på den tiden var ett patent skyddat
                                blott 14 år

                                CVH fick flera fina utmärkelser för patentskruven, bl a i Philadelphia 1876. Det du Lasse M.
                                Tror jag har korkskruven i gömmorna och ska testa om skruven är gängad...
                                So long...

                                Comment

                                Working...
                                X