Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Eftersom jag samlar på ugglor så ska det givetvis finnas några med korkskruv också.
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #32
      Hallå Broder,
      Tack, någon uggla har jag inte, men bekantskapen var trevlig. So long...

      Comment


      • #33
        Jag såg på bilderna nu att det kanske var lite otydligt, men näbbarna funkar som kapsylöppnare. Bekant för många som sett den här typen förr kanske, men inte för alla.
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

        Comment


        • #34
          Hallå igen,
          Måste få visa upp en raritet bland korkskruvar, fyllegubbar kallas den, och har ett visst mått av humor. Tenn och kolstål. Det enda jag är att skruven är svensk och av gubbarnas klädsel att dömma bör den ha rätt många år på nacken. Någon som vet eller vågar gissa?
          So long...
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Skruvad fågel

            Kom på att jag faktiskt har en kombinerad kapsyl- och korkskruvsfågel.
            Håll till godo!
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2010-06-18, 16:22.
            p-son

            Comment


            • #36
              Hallå Pålle
              Kul pippi, kan vara släkt med Simcos på sidan två. Tack för ditt bidrag och so long...

              Comment


              • #37
                En loppad korkskruv från i lördags och så hängde det med en på auktion idag. Kolstål i båda, men ingen märkning. Någon som vet mer om dem? lite speciella skärverktyg på den första.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Den första är en variant av ett kombinationsverktyg för köket som nog är gammal och som finns i många varianter. Jag tror man skulle kuinna specialsamla just den fasonen som bilden visar. Verktygen i änden är konservöppnare på ena sidan och som jag tror en "cap lifter" flasköppnare på den andra. Jag tror det finns varianter med ytterligare verktyg. De är ofta förnicklade och om de är märkta brukar det vara med engelska tillverkarnamn. Jag har aldrig sett någon svensktillverkad.

                  Nästa är en favorit bland korkskruvskonstruktionerna, en variant av "Zig-Zag" som väl är det ledande fabrikatet i den här gruppen med en yvig flora av såväl märkta som omärkta efterföljare i släptåg. Fast jag är inte säker på kronologin i det här gänget.
                  Jag har haft Zig-Zag och en liknande fransktiullverkad, och jag har sett ytterligare varianter på detta tema. Hur som helst är de ovanliga och eftersökta på marknaden.

                  Comment


                  • #39
                    Tack för information och svar Hgf, kul att få veta lite mer.

                    Comment


                    • #40
                      Hallå E.B.
                      Välkommen på tråden. Som energisk novis i ämnet kan jag inte tillföra så mycket för min inrikting har kommit att blr figurala skruvar. Så mycket kan jag säga att skruvar liknande ditt kombinationsverktyg visst tillverkades i Sverige (Hallå HgF), i Eskilstuna naturligtvis, och den mest känd var ESKA och tiden ca 1920 för liknande föremål jag träffat på.
                      So long..
                      Idén var picknick men även servitörer använde liknade verktyg

                      Comment


                      • #41
                        Hej korkskruvssamlare!
                        Den här korkskruven har jag köpt på nån loppis nån gång.
                        Någon har varit hårdhänt med den så skruven har gått av. Är den till för flaskor eller har den någon annan funktion? Hur gammal kan den vara och är den svensk?

                        Någon som vet?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Hallå Zeza,
                          Fin korkskruv, gammal och handsmidd i järn. Skulle gissa på sent 1800-tal. Fickkorksruv brukar man säga eller bygelskruv. Användning? Vin, öl och andra trevliga drycker, knappast mediciner och parfymer. Den där taggade flensen tror jag inte jag sett tidigare men gissar att funktionen är att rucka på korken för att lättare kunna dra upp. Gissar att den svensk för du har väl förvärvat den i Sverige.

                          Som tack för ditt bidrag får du träffa Bacchus, vinguden, formad i tenn av ganska kände Jacob Engman, stämplad CVH (Heljestrand) och sannolikt tillverkad för GAB. Skål.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Bygelskruven med den taggiga medbringareen är ju absolut ovanlig. Har aldrig sett något liknande tidigare fast jag specialsamlade bygelskruvar för många decennier sedan. Medbringaren placerar den här skruven i en särklass och dettas trots att skruven har förlorat lite av sin spets.

                            Comment


                            • #44
                              Oj då! Tack för all information. Jag har köpt den i Sverige så den borde ju vara svensk. Det var den taggiga medbringaren och bristen på utsmyckning som gjorde att jag trodde att den hade en annan funktion än att öppna flaskor med. Det såg ut att vara ett verktyg för t.ex. en snickare...
                              Men så är det alltså inte.

                              Comment


                              • #45
                                Så klart det är ett snickarverktyg - men inte att snickra med utan att dra korken ur knoppölflskan på frukostrasten.

                                Comment

                                Working...
                                X