Hallå,
Rep är reklamens moder. Jag ger mig katten på att det finns massor av intressanta korkskruvar i gömmorna hos penanierna, detta samlarnas paradis.
En samlare kom men är borta med vinden. Laddar med några nyförvärv och hoppas att någon tänder på tråden.
So long...
1. Bacchus och Pan av Mogens Ballin, sekelskiftet. Danmark.
2. Fredsduvor av Just Andersen, ca 1920-30. Danmark.
4. Tupp av Just Andersen, ca 1930. Danmark.
3. Apa, okänd formgivare, Danmark.
5. ???? Jo jag vet, titta på tråden hundra hundar och så bjuder Kapten på ett gott skratt.
Senast redigerat av Kim von Platen den 2010-04-11 klockan 16:57.
En korkskruv till dig Kim![]()
Kombinerad korkskruv och kapsylöppnare.
Mormor har en likadan multifunktionell pippi i teak i kökskskåpet,
denna slank med bland en del annat när jag var på loppis.
Vet inte vem tillverkaren är. Kanske en poppis pryl på 50-talet?
Du har en väldigt fin samling Skandinaviska skruvar Kim von Platen, där väl alla ligger i övre skiktet på samlartoppen.
På 70 och 80-talen besökta jag London i stort sett varje, eller vart annat, år. Då bestämde jag mig för att köpa någon kategori prylar som fanns gott om där men som inte fanns så mycket av här i Sverige - och det blev korkskruvar. Jag höll mig till modeller som kostade en eller ett par pund och plockade upp så där fyra fem stycken vid varje besök. Det blev en ganska stor samling till slut med många engelska, någon fransk, några tyska och italienska skruvar. Efter hand blev det också några svenska, fast inte så fina som de du har.
Jag samlade inte systematiskt utan plockade upp de jag tyckte var roliga - gärna och helst mekaniskt tillkrånglade modeller. Den roligaste svenska var en fin "Julius Slöör" tryckdragare. Bland de engelska kommer jag ihåg "Lunds Patent", flera svarvade tunnor med borstar i ena skaftänden, några "zig-zag" och flera olika skruvdragare och hävarmsdragara mm mm.
Samlingen såldes för ett par decennier sedan men några Eskilstunaknoppar råkade bli kvar - och de finns fortfarande här någonstans i en mugg.
Här är några av mina Eskilstunaknoppar, det finns ytterligare ett halvt dussin. Roligast är förstås de i kolstål märkta "Patent" med avancerad masurbjörk i knopparna. Nr 2 från vänster är en Heljestrand med firmanamnet i tryck på knoppen. Tunnan är Pontus Holmberg och någon är av Dahgren.
Från vänster C V Heljestrand, Eskilstuna, patent och till höger i gjutjärn och kolstål av okänt fabrikat
Hallå HgF,
Returnerar komplimangen, din mugg har spännande skruvar mycket tack vare märkningen. Den där spräckliga porterbrytaren, är det alrot? Så en nybörjares fråga: Kan man datera E-skruvarna efter materialet kolstål/rostfritt?
Tack också för din berättelse om samlingen som gick i graven, kunskaperna lever ju vidare så om du har tid och lust, kommentera och dela med dig, ingen skulle bli mer tacksam än jag.
Uppmuntrad av från f.d. samlare lägger jag in några nya skruvar lite senare.
So lon...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)