Sidan 95 av 95 FörstaFörsta ... 45 85 92 93 94 95
Resultat 941 till 947 av 947

Ämne: Korkskruvar

Tillåt mig presentera en riktig klump. Gåva till mina föräldrar från vänner i Prag 70/80-tal. 17 cm lång, väger dryga sex hekto. Gjuten i något slags bronsliknande material.Namn:  qLJu0l3KSNSAR4YvuA42gQ.jpg
Visningar: 196
Storlek:  96,6 KBNamn:  ejxbHo8fQo+csFHv4cG+VA.jpg
Visningar: 194
Storlek:  88,4 KB

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Rejäla don...

...dessa båda bruksskruvar. Förnicklade med smidda skruvar
    i Heljestrandklass men omärkta. Båda skär fint i korken och
    är till för att användas. Lustigt att bra skruvar kan vara så
    olika den ena smala skär och den andra varierande do.
    Undrar om båda har utbytbara skruvar ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

I december köpte jag två granar - en julgran och en filigran på en (dålig) korkskruv. Den senare kommen från Indien? https://sv.wikipedia.org/wiki/Filigran

Korkskruv för att öppna en Pripps? Nja, det finns fler verktyg på den här. Däribland en kniv märkt Paul A Henckels Solingen (INOX).
    Jag passar på att också visa en i svarvat trä. Kan det vara körsbär? Någon har gjort en vacker svamp i alla fall...
    Och så en skruv som varje kypare bör ha (med clips) i bröstfickan! Vinnie D´corker Vintage och Pat.int. 45751. Kommer från?

Jag trodde att Kim von Platen, prylsnubben, helix eller någon annan redan visat en korkskruv i tenn med sex (kanon)kulor eller är det druvor? Men efter att ha bläddrat genom 95 sidor kan jag inte hitta - så här är den! Ålder? 1920-30-tal?

M.H. skruv från United King Dom (och patentenderad (för vad?)) har vi sett på # 662 och 827-828). Den jag visade hade inte kapsylöppnare så nu har jag en komplett i i silver plated. Men vad är H.M.?

Lars,
    Beträffande patentet, så hände det på 1800-talet att engelska företag mönsterskyddade en design, men ändå märkte produkten med "patent". Jag vet inte hur länge det förekom, men kanske är det så här också, att de bara har skyddat själva idén att göra en ankarkorkskruv.

M.H. har jag tyvärr inget tips om.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •