Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Philips rörradio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Philips rörradio

    Den här fick jag på jobbet idag, den skulle slängas
    Vi hade en sådan hemma då jag var liten, kommer ihåg kvällar med Radio Luxemburg.........
    Den funkar!
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Liiiiiite nostalgisk blir man nog.
    Minns en liknande vi hade hemma i något ljust träslag som jag fick plocka isär när det inköptes en "modern" radio. Jag höll mej i skinnet en hel dag om jag inte minns fel.

    Comment


    • #3
      En sådan hade min mormor och morfar också, inget man hoppade högt över eftersom det nästan bara var väderleksraport för hela slanten i den.

      Comment


      • #4
        Den va fin, väcker minnen till liv Radio nord tror jag det hette samt luxemburg syster och jag smög på nätterna Tydligen hade du inte lärt dig att skruva på rattarna vid den åldern 766 för det fanns en helt ny värld som öppnde sig när man fick tillfälle.

        Comment


        • #5
          Nu funkar den inte längre
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #6
            Jag tycker att PES skall starta en avdelning för radio. Det finns många som samlar och renoverar sådana här gamla godbitar
            mvh LasseC

            Comment


            • #7
              Synd att radion inte funkar längre Sladden.
              Kanske du kan få den lagad?
              Lägger med en bild på en läcker radio. Tyvärr ingen ålder på den.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ang. Lasse C.s förslag om ny avdelning för radio.
                Jag tycker det låter som en god idé.
                Vissa samlarsaker hamnar ju ofta i skymundan.
                Tycker det borde vara en avdelning för "Radio och telefoni".
                Spännande områden som jag inte vet mycket om men hoppas på att lära mer om.

                Comment


                • #9
                  Det låter lite onödigt, Kecke.
                  Radio lyssnar du på, i telefon kommunicerar du. Vad finns att lära?
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror absolut inte det är onödigt.
                    Inte för att det är mitt område men jag lägger i alla fall in en bild på "min nya mobiltelfon".
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Själv har jag en häftig "banarbetartelefon" från SJ. Bild imorgon.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #12
                        Misstag!

                        För ett tag sedan köpte jag en möbel innehållande radio, TV och grammofon tillverkad på Philips. En kund i min affär, som var nyfiken på denna manick, kopplade in en fungerande väggkontakt och JIPPI allt lyste och sprakade. Vi rattade på alla knappar för att se om vi kunde få delarna att fungera och ett litet brus från radion hördes - spänning! En minut senare luktade det bränd bakelit och det rök ordentligt från bakstycket. Livrädd som jag är för allt som kan vara brandfarligt, släpades möbeln snabbt ut ur affären. Där fick den stå till vaktmästaren beundrande frågade vad det var för en sak. På stående fot skänkte jag den till honom och han lovade att hämta den veckan därpå. Under dessa dagarden stod utanför affären vet jag inte hur många det var som ville köpa den, trots att jag berättade vad som hänt. I vilket fall som helst har jag en glad vaktmästare i min affär.

                        Comment


                        • #13
                          Jag tycker nog att det finns utrymme för ett nytt ämne.
                          Vad sägs om den här Philips-radion. Faktum var att den fungerade efter en dammsugning, efter att den stått på en vind i säkert 20 år med -30 på vintern och +40 på sommaren. Det enda var lite oxid på omkopplarna.
                          mvh DG
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Här är banarbetartelefonen från SJ med sin hårt använda och lagade väska!
                            Bifogade filer
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

                            Comment


                            • #15
                              Den kallade vi provtelefon i Verket. Men vi hade vanliga krokodilklämmor så vi kunde koppla in oss på lite olika ställen i nätet.
                              DG

                              Comment

                              Working...
                              X