Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Blandad kompott...

    Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
    Tusen hjertelig takk Kunne du tatt bilde av de fargene du har og legge ut?
    Svart farge har du glemt tror jeg.
    Jeg har nettopp kjøpt sitrongul Melron men fikk ikke den enda. Den har knal sitronfarge tror jeg... og jeg har også kjøpt noe med brunt skaft (salatbestikk, ostekniv og flaskeopner) men det var ikke Melron der står det bare Made in France.
    Bildene er ikke mine og skal byttes når jeg får bestikket.
    Hva betyr brandgul? Hvordan er denne fargen?
    Hallå igen,
    Skrev en mindre doktorsavhandling när Firefox slocknade och allt var borta med vinden. Gör en rekonstruktion lie senare idag.

    Redan nu kan jag säga att utöver allt det som tidigare visats har jag:
    - korkskruv
    - olika öppnare
    - skinkbestick
    - smörknivar
    - teskedar
    -salladsbestick

    Konstigt att man tydligen inte tillverkade desertbestick. Återkommer, plikten kallar...so long...

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå igen,
      Skrev en mindre doktorsavhandling när Firefox slocknade och allt var borta med vinden. Gör en rekonstruktion lie senare idag.

      Redan nu kan jag säga att utöver allt det som tidigare visats har jag:
      - korkskruv
      - olika öppnare
      - skinkbestick
      - smörknivar
      - teskedar
      -salladsbestick

      Konstigt att man tydligen inte tillverkade desertbestick. Återkommer, plikten kallar...so long...
      Er dette fra Melron eller fra forskjellige produsenter? Er det lov forresten å legge ut andres bilder som man finner på nettet? Tenkte bare å lage oversikt over merker som produserer denne populære "franska retro bestick". Kanskje det blir til hjelp for noen andre og

      Comment


      • #33
        När det gäller Ebay- och Traderasäljares bilder från avslutade auktioner, har jag inte alltid varit så noggrann med att ge credit och att länka till auktionerna, eftersom länkarna försvinner efter några månader.

        Lånar jag från auktionshus, bloggar eller andra sidor brukar jag ange med länk var bilden finns.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
          Er dette fra Melron eller fra forskjellige produsenter? Er det lov forresten å legge ut andres bilder som man finner på nettet? Tenkte bare å lage oversikt over merker som produserer denne populære "franska retro bestick". Kanskje det blir til hjelp for noen andre og
          Hallå Lynxmara,
          Besticken och det andra kommer från olika tillverkare, jag ska kolla men har ganska bra grepp om saken. En översikt vora bra, jag hjälper gärna till med material, lite fakta och bilder. Frågan är var man lämpligen placerar dokumentet. Som album glöms den snabbt och går väl inte att söka (?), och som inlägg här druknar den snart. Kvar är då möjligheten att starta en ny dokumentationstråd som bara du har access till för uppdatering och redigering. Om det nu är möjligt? Blir lite långradig men tycker att frågan har ett allmänt intresse för utvecklingen av PES.

          Rätten till bilder är lite trixig, fotografen äger rätten till sina bilder och den kan inte överlåtas till annan juridisk person (så var i det i alla fall när jag pluggade). Man kan nog med gott samvete, som Kapten är inne på, "låna" en produktbild men man bör akta sig för att använda bilden i kommerciellt syfte, speciellt om en identifierbar person finns med eller om upphovmannen kan hävda att bilden har konstnärligt värde.
          Återkommer...so long...
          PS. Låna alltså inte min avatar som illustration i en annons för lynxbåtar, det kan stå dig dyrt.
          Last edited by Kim von Platen; 2011-11-30, 15:56.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
            Tusen hjertelig takk Kunne du tatt bilde av de fargene du har og legge ut?
            Svart farge har du glemt tror jeg.
            Jeg har nettopp kjøpt sitrongul Melron men fikk ikke den enda. Den har knal sitronfarge tror jeg... og jeg har også kjøpt noe med brunt skaft (salatbestikk, ostekniv og flaskeopner) men det var ikke Melron der står det bare Made in France.
            Bildene er ikke mine og skal byttes når jeg får bestikket.
            Hva betyr brandgul? Hvordan er denne fargen?
            Hallå igen,
            Tillverkare har faktiskt inte intresserat mig eftersom produkterna märkta Inox och Melron är identiska och många är bara märkta Stainless Steal eller Rostfritt. Sortimentet kan dock variera.

            De gula känner jag igen från Tradera, men la ett för lågt bud.

            Andra skillnader/likheter är att båda tillverkarna gjorde knivar med rundad spets och en elak spetsig (grillbestick/köttkniv). Vidare att matbestick finns både med tre och fyra "tänder" eller vad det nu heter.

            Men, INOX i metallurgin, är rostfritt stål, även känt som inox stål eller Inox från franskans "inoxydable". Så kanske är det Melron hela bunten, fast tillverkat i olika länder och ibland märkta för exportmarknaderna?

            So long...

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              De gula känner jag igen från Tradera, men la ett för lågt bud.
              De gule som er på bilde er de jeg har kjøpt i USA og de er Merlon. Så dumt at ikke jeg så de gule på tradera. Skulle gjerne hatt den og!

              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Andra skillnader/likheter är att båda tillverkarna gjorde knivar med rundad spets och en elak spetsig (grillbestick/köttkniv). Vidare att matbestick finns både med tre och fyra "tänder" eller vad det nu heter.

              Men, INOX i metallurgin, är rostfritt stål, även känt som inox stål eller Inox från franskans "inoxydable". Så kanske är det Melron hela bunten, fast tillverkat i olika länder och ibland märkta för exportmarknaderna?
              Jeg er litt uenig med deg at alle sammen er like i form... Noen produsenter har stor forskjell på modellene sine men noen har mindre, men noen produsenter har dårligere kvalitet i tillegg. Jeg har valgt å samle på Melron ikke fordig den er bedre en APA (France) eller Styson (Japan) men fordig jeg skulle ha noe som var forholdsvis lett å få tak i + bra kvalitet. Men det finns sikkert noen bra produsenter som er ganske like i tillegg Men de jeg snakket om før har anderledes form.
              Gleder meg til de gule kommer frem.
              Jeg så forresten på de måltidsstillebene det var mange fantastiske må jeg si. Der så jeg en del av det fargede bestikket og

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                De gule som er på bilde er de jeg har kjøpt i USA og de er Merlon. Så dumt at ikke jeg så de gule på tradera. Skulle gjerne hatt den og!



                Jeg er litt uenig med deg at alle sammen er like i form... Noen produsenter har stor forskjell på modellene sine men noen har mindre, men noen produsenter har dårligere kvalitet i tillegg. Jeg har valgt å samle på Melron ikke fordig den er bedre en APA (France) eller Styson (Japan) men fordig jeg skulle ha noe som var forholdsvis lett å få tak i + bra kvalitet. Men det finns sikkert noen bra produsenter som er ganske like i tillegg Men de jeg snakket om før har anderledes form.
                Gleder meg til de gule kommer frem.
                Jeg så forresten på de måltidsstillebene det var mange fantastiske må jeg si. Der så jeg en del av det fargede bestikket og
                Hallå,
                Vår dialog tvingar mig att gå på djupet och jag har idag genomfört första steget i en inventering av bordsbesticken (svarta, brandgula och gröna), ca 100 delar. Alla är märkta STAINESS STEAL, ROSTFRITT eller MELRON. Alla lika som bär med något undantag. Kvalitet är svårt att bedömma med tanke på slitage/användning.

                APA eller Styson finns inte med i mitt galleri. Roligt att du hittade några bilder, var det på tråden Duka rätt? Det är ju på bordet man vill se färgglädjen.
                So long...

                PS. Om du vill byta/köpa så, skicka ett personligt meddelande och berätta gärna vad gulingarna kostade.

                Comment


                • #38
                  Inventering 1.

                  Hallå, Det känns lite konstigt att lägga tid på att kolla upp små saker som köpt för tia styck. Men det är ganska kul att försöka finna info i de egna lådorna.
                  Mitt första steg i inventeringen är klart, det som syftade till att försöka finna ut hur många olika tillverkare det kan finnas och om olika märkningar kanske kommer från samma tillverkare. Har bara gjort genomgång här på landet, många delar befinner sig i stan.

                  Om man utgår från MELRON, oftast märkt med STAINLESS STEEL och MADE IN FRANCE finner jag följande vad avser måtten:

                  STAINLESS STEEL
                  MELRON
                  MADE I FRANCE

                  Kniv Spets 19,0 cm (VIT)
                  21,5 cm (BRUN/RÖD m.fl)

                  Kniv Rund 20,5 cm (SVART)

                  Sked 17 cm (VIT)
                  19,5 cm (RÖD m.fl)

                  Gaffel 17,5 cm (VIT)
                  19,5 cm (RÖD m.fl)

                  Smör 14,5 cm (SVART/BLÅ/RÖD/ORAN)

                  Slutsats: Melron tillverkade bordsbestick i två storlekar.

                  Väldigt snarlika bestick är märkta STAINLESS STEEL:
                  STAINLESS STEEL
                  MADE IN FRANCE
                  Kniv spets 21.5 cm (RÖD m.fl) +/- 0 cm

                  Sked 19.5 cm (RÖD) +/- 0 cm

                  Gaffel 19,5 cm (RÖD) +/- 0 cm
                  20,0 cm (VIT)
                  21,0 (SVART) + 1.5 cm





                  Många liknande bestick är mäkta ROSTFRITT STÅL kort och gott:

                  ROSTFRITT STÅL
                  Kniv Spets 22.0 cm (RÖD) +3 cm

                  Sked 19.0 cm (VIT)
                  19,5 cm (RÖD) +/- 0 cm

                  Gaffel 19,0 cm (ORANGE) -0,5 cm

                  Slutsats: Här varierar måtten lite upp och ner, men nog bär varorna Melrons adelsmärke. Möjligen är bestick mäkta Melron tillverkade av fabriken i Frankrike medan de två övriga är gjorda i andra länder (legotillverkning?).

                  Kolla gärna måtten och hör av dig.
                  So long….
                  Last edited by Kim von Platen; 2011-12-03, 20:56.

                  Comment


                  • #39
                    Teskedar...

                    Hallå Norge...
                    Teskedar är sällsynta, jag har bara två typer:
                    Röda, märkta STAINLESS STEEL MADE IN FRANCE (15,5 cm/39 gram).
                    Gula, mäkta CAT INOX (14,5 cm).

                    Misstänker att mina röda och dina gula Melron är identiska. Du kan väl mäta och väga.
                    So long
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Norge...
                      Teskedar är sällsynta, jag har bara två typer:
                      Röda, märkta STAINLESS STEEL MADE IN FRANCE (15,5 cm/39 gram).
                      Gula, mäkta CAT INOX (14,5 cm).

                      Misstänker att mina röda och dina gula Melron är identiska. Du kan väl mäta och väga.
                      So long
                      Hei hei! Ja den røde er ihvertfall like lang men formen på dine skjeer er finere og ganske lik mellom seg. Den røde ser ut som teskje og den gule som kaffeskje.
                      Last edited by lynxmara; 2011-12-14, 00:17.

                      Comment


                      • #41
                        Nå har jeg sett på en del forskjellige former innenfor "det franske bestikket" så skal skrive litt om hva jeg fant ut (det er ikke sikkert det er riktig bare et forsøk)

                        Jeg tror Melron hadde litt forskjellige stempler og hatt noen bestillinger for store firma.
                        Bestikket med følgende templer er helt identiske:

                        Stainless steel
                        Made in France
                        Melron

                        Made in France
                        for Bonnier's
                        Stainless steel (er ofte stemplet me stor M i tillegg som tyder på at det kan være Melron)

                        Made in France
                        for Neiman Marcus
                        Stainless steel

                        (Salat gafflene til Melron er stemplet bare med:
                        Stainless steel
                        Made in France)

                        Her er den Gule Melron:

                        Matkniv (avrundet) 20,7 cm
                        Matgaffel 19,7 cm
                        Matskje 19,4 cm
                        Salatgaffel 17,5 cm
                        Te/kaffeskje 15,6 cm
                        Bifogade filer
                        Last edited by lynxmara; 2011-12-14, 00:32.

                        Comment


                        • #42
                          Så kommer det neste merke som produserer "det franske bestikket"
                          Det er nettopp den som vi ser bilde av i "Ur Bonniers månadstidning" nr 2, mars 1966
                          Stempel til det market ser slik ut:
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Og her kommer selve bestikket som ble omtalt i "Ur Bonniers månadstidning" nr 2, mars 1966. Bilde kommer fra tradera.com
                            Bifogade filer
                            Last edited by lynxmara; 2011-12-14, 00:20.

                            Comment


                            • #44
                              Her kommer et annet bestikk fra samme produsent (senere design?)
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Skal skrive om andre produsenter litt senere...

                                Comment

                                Working...
                                X