Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Trevligt med så många Arvika-föremål.
    Har hittat en intressant liten pjäs, som jag är ganska säker på att Victor Axelsson i Arvika ligger bakom.

    Det intressanta ligger i signaturen "COP. ELMBERG".
    Jag har sett "Kop." på vissa föremål och det har då betytt att föremålet i sig varit en kopia på något som haft en annan formgivare ursprungligen.
    Victor Axelsson var väl i Amerika under en period, i början på 1900-talet, så han kanske använde sig av engelskans "copy".

    Har hittat en Carl Wilhelm Elmberg, född 1889 i Kalmar, död 1955. Denne C W. Elmberg började utbildning hos en bildhuggare efter skolgången. Efter studier i Tyskland 1911-13 arbetade Elmberg en kort tid hos Carl Milles och efter det bedrev han självständig verksamhet. I början av 1920-talet studerade Elmberg också en kort tid i Italien.
    C W. Elmberg har skapat offentliga konstverk, t.ex. torgbrunnar och fontäner i Västerås, Eksjö och i Vänersborg. Samt även reliefer för bl.a. kyrkor.

    Har hittat en väggrelief av C. Elmberg, på avslutade auktioner hos Auktionshuset Metropol, som har en lapp baktill där det står "Carl Elmberg "Vattnet", Gåva av Gabriel Burmeister d.14/9-1941".

    http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={7891ED27-6F4D-4267-9E23-4917B9F43485}

    Undrar om det är samme Elmberg som V.A. kopierat och vart originalet finns. Har inte lyckats lokalisera det.
    Som vanligt lite svårt att fota högblanka keramikföremål med tjock glasyr. Detaljerna kommer inte riktigt till sin rätt.

    Hoppas någon har information om V.A. eller någon annan formgivare hos "Arvika" gjort fler skulpturer eller kopior, och om det kan vara den Elmberg jag hittat som ursprungligen formgivit björnen.

    Mvh Simco
    Bifogade filer
    Last edited by simco; 2010-06-13, 20:47.

    Comment


    • #62
      Och ännu ett fat av Samuel Johansson. Knappt 24 cm i diameter.
      söffe
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Arvika lergökar

        Upptäckte att lergökar av Torbjörn Eliasson och Samuel Johansson finns med på Arvika-tråden. Däremot saknas kvinnorna Ulla Nilsson och Jenny Göransdotter vilka tillverkade gökar i sann Arvika-tradition.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2010-06-20, 13:01.
        p-son

        Comment


        • #64
          Hittade en liten max 15 cm hög (har inte mätt den) Samuel Johansson i Blekinge idag och köpte den med tanke på denna tråd. För ett år sedan hade den möjligen fått stå kvar men inte nu. Tack alla PESare för nyväckt intresse för Arvika keramik.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
            Hittade en liten max 15 cm hög (har inte mätt den) Samuel Johansson i Blekinge idag och köpte den med tanke på denna tråd. För ett år sedan hade den möjligen fått stå kvar men inte nu. Tack alla PESare för nyväckt intresse för Arvika keramik.
            Visst är det kul med all nyvunnen kunskap, brattensby, med se upp! "Den som förökar sin kunskap förökar sin plåga", står det i bibeln. Plågan skulle väl då möjligtvis vara att man handlar mer (=gör av med mer pengar) samt att man fyller bostaden med keramik vilket inte alltid applåderas av övriga familjemedlemmar.

            En liten mugg 6 cm hög och med diametern 4 följde med en Samuel-Johanssonlergök som kom flygandes från norr om Skåne-gränsen. Åke Warnstads signatur finns på undersidan.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2010-06-30, 14:45.
            p-son

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Visst är det kul med all nyvunnen kunskap, brattensby, med se upp! "Den som förökar sin kunskap förökar sin plåga", står det i bibeln. Plågan skulle väl då möjligtvis vara att man handlar mer (=gör av med mer pengar) samt att man fyller bostaden med keramik vilket inte alltid applåderas av övriga familjemedlemmar.

              En liten mugg 6 cm hög och med diametern 4 följde med en Samuel-Johanssonlergök som kom flygandes från norr om Skåne-gränsen. Åke Warnstads signatur finns på undersidan.
              Tack Polsson för dina ord. Tror att balans är ordet för detta i mitt fall. Min erfarenhet är att övriga familjemedlemmar står ut så länge som jag inte alltid presenterar alla olika slags "fynd" för dom i detalj och när jag omvandlar den energi (eller vad man nu vill kalla det) jag blir uppfylld av till glada utrop och intresse för vad de håller på med för stunden. Keramikgränsen i vår bostad är liksom glasgränsen för längesedan uppnådd och jag kan inte längre smyga in ett nya föremål utan att ta bort något.

              Muggen var fin. Nu kan jag hålla utkik efter Åke Warnstad också. Roligt

              Comment


              • #67
                Min pappas moster har gjort denna. Ingen känd keramiker, men dock äkta Arvikabo.

                Comment


                • #68
                  Alla Arvika-bor är naturligtvis välkomna med sina bidrag.....
                  Precis som Persman/Warnstad som fyndades för en guldpeng idag
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Får man fresta med en annan vas från Arvika?
                    Av Elfving Franzén, då han bodde med sin familj i Arvika 1913-1915.
                    Lite till finns att läsa i "hans" egen tråd.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Trevligt med så många Arvika-föremål.
                      Har hittat en intressant liten pjäs, som jag är ganska säker på att Victor Axelsson i Arvika ligger bakom.
                      Hoppas någon har information om V.A. eller någon annan formgivare hos "Arvika" gjort fler skulpturer eller kopior, och om det kan vara den Elmberg jag hittat som ursprungligen formgivit björnen.

                      Mvh Simco
                      Vilken skönhet!
                      Bara glasyren, där man riktigt ser att "vattnet" riktigt rinner in i den törstige björnen är obetalbar.

                      Axelssons signatur verkar ju vara riktig, och originalet kan finnas i offentlig samling eller har funnits på utställning, innan den övergick i privat ägo.
                      Björnen förtjänar en ordentlig efterforskning.

                      Jag är avis...

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Får man fresta med en annan vas från Arvika?
                        Av Elfving Franzén, då han bodde med sin familj i Arvika 1913-1915.
                        Lite till finns att läsa i "hans" egen tråd.
                        Skojigt med ett för Arvikakeramiken så udda namn på tråden....

                        Comment


                        • #72
                          Koppom ligger väldigt nära Arvika. Tycker gott Harald Högdahl även han kan platsa på tråden som ett i sammanhanget udda inslag.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Vilken skönhet!
                            Bara glasyren, där man riktigt ser att "vattnet" riktigt rinner in i den törstige björnen är obetalbar.

                            Axelssons signatur verkar ju vara riktig, och originalet kan finnas i offentlig samling eller har funnits på utställning, innan den övergick i privat ägo.
                            Björnen förtjänar en ordentlig efterforskning.

                            Jag är avis...
                            Tack så mycket Gideon!
                            Björnen ska få den efterforskning den förtjänar, bara jag möblerat om klart här hemma

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Koppom ligger väldigt nära Arvika. Tycker gott Harald Högdahl även han kan platsa på tråden som ett i sammanhanget udda inslag.
                            Udda är trevligt!
                            Här kommer en kanske inte så udda men endå trevlig vas från Gustav Persman.
                            Oljeskimmrande glasyr och "rinneffekt"
                            Ett lysande exempel på PES-inköp
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Så blank att man bländas!
                              En högoddsare bland arvikasamlare.
                              Grattis, simco!

                              Comment


                              • #75
                                Ett litet krus av Viktor Axelsson Arvika fann jag i helgen. Höjd ca 13 cm.
                                söffe
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X