Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Samuel Johanssons systerson

    Trots att jag visat göken på göktråden, kan jag inte låta bli att förevisa den på Arvikatråden också. Torbjörn Eliasson (1935-1992) (TE) har förfärdigat denna gök. Hans mors bror hette Samuel Johansson. I "Från stenkärle till prydnadskeramik" finns bland annat följande text om honom: "Torbjörn fortsatte att arbeta med keramik i samma stil som sin morbror Samuel Johansson."

    Överhuvudtaget tycker jag att Arvika -lergodset är mycket charmigt. Samuel Johanssons hämrade fat är mästerstycken med stort M, tycker jag. Fortsätt gärna att visa mer Arvikagods!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-12-14, 21:25.
    p-son

    Comment


    • #32
      Visst är det charmiga saker som gjordes i Arvika.
      Inte minst TE-lergöken och faten som Lars M. visar.
      Jag fortsätter tråden genom att också visa några fat. De flesta av Samuel Johansson men även något av Torbjörn Eliasson.
      Sedan några saker från P-W. Å W, G P och V A på gemensam bild.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Slutligen några saker av Gustav Persman.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Bengt H, har visat massor med vackra och kulturhistoriskt intressanta saker här.........................
          Nu tänkte jag göra ett litet försök över fyra generationer Arvika-keramiker:

          Bild 1. Har jag helt enkelt stulit från Britt Anderssons, Från stenkärle till prydnadskeramik.

          Johan Adolf Nilsson (fyra från höger-i den tjusiga mössan) bland grannar och vänner.

          Bild 2. Kruka med "döttdekor", Johan Adolf Nilsson 1849-1925
          Övre Stortorpet.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Johan Adolfs son, den legendariske Samuel Johansson 1898-1992.
            Barnlös, men morbror till Torbjörn Eliasson.

            Bild 3.
            Samuel till höger, Nils Persson lärling i mitten och brodern Karl till vänster. Karl dog redan 1943.

            Bild 4. Samuel, en i sanning Stolt krukmakare.

            Bild 5. En liten skål, en ljusstake och ett litet fat, typiskt för Samuel
            dekorerade med hämring på piplera påförd med kohorn.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Bild 6. Nils Persson, lärling och
              Bild 7. Torbjörn Eliasson systerson till Samuel var båda i högsta grad inffluerade av mästaren.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Systersonen Torbjörn Eliasson.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Systersonen Torbjörn Eliasson.

                  Den stora bilden är ju ett arrangemangsfusk.
                  Varför dreja vidare på en vas som är färdigristad med sin dekor?
                  Puts och ans på mynning kan jag köpa, men inte rinnande fukt.

                  Comment


                  • #39
                    Gideon, ibland undrar jag. Har Du aldrig tänkt på att lergök, egentligen står för lerbök och lerstök när man misslyckats i sina lerförsök..................men Du är ju inte för gammal för att lära om, det gillar jag.
                    Tilägg: Din gamla hedersknyffel.

                    Comment


                    • #40
                      En har suttit vid Veronica Larssons drejskiva på Tjurkö, belägen utanför Karlskrona, och försökt sig på att driva upp en vas i början på 1990-talet.
                      Det tabbade sig, men jag fattade ändå hur gick till från grunden.
                      På så sätt kan man lära om, om vi tillsammans sätter oss vid ny drejskiva, kavlar upp skjortärmarna och spottar i nävarna.
                      Last edited by Gideon; 2009-12-19, 22:53.

                      Comment


                      • #41
                        När Samuel Johansson och Torbjörn Eliasson båda hade gått bort år 1992 köpte hans släkting, keramikern Ulla Nilsson, och hennes man Hans Bergström Övre Stortorpet. Gården hade då varit i samma släkts ägo i 165-år och kommer så att förbli. Ulla och Hans dotter Anna tillhör släktens 7-e generation. Krukmakaren Nils på Stortorpets föräldrar ( Johan Adolfs farfar) var den första generationen.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Övre Stortorpet före respektive efter renoveringen samt nedre Stortorpet på 50-talet.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            På så sätt kan man lära om, om vi tillsammans sätter oss vid ny drejskiva, kavlar upp skjortärmarna och spottar i nävarna.
                            Som gammal lurendrejare, periodvis sedan 1969, vill jag istället rekommendera
                            mycket tunn "lervälling" på nävarna vid drejning.
                            Last edited by Polsson; 2009-12-20, 22:39.
                            p-son

                            Comment


                            • #44
                              Nu dök det under helgen upp lite mer keramik från Arvika.
                              Först en skål med hänkel av Åke Warnstad och på samma bild två koppar av Gustav Persman.
                              På nästa bild ett fat från P-W.
                              Sedan en något medfaren ljusstake av Martin Andersson och därefter en skål som också bär hans signatur.
                              Som avslutning två saker från Viktor Axelssons fabrikation.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Nu dök det under helgen upp lite mer keramik från Arvika.
                                Först en skål med hänkel av Åke Warnstad och på samma bild två koppar av Gustav Persman.
                                På nästa bild ett fat från P-W.
                                Sedan en något medfaren ljusstake av Martin Andersson och därefter en skål som också bär hans signatur.
                                Som avslutning två saker från Viktor Axelssons fabrikation.
                                Viktor Axelssons skål har en härlig spänst, tycker jag. Har han "tryckt" den fyrkantig vid kanten?
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X