Sidan 2 av 39 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 387

Ämne: Arvikakeramik

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    G.P föddes 1908 och var verksam fram till 1975. Under 1960-talet arbetade han framförallt med blå glasyr och ristade mönster. Ditt föremål
    ser inte ut att ha ett ristat mönster men färgen känns 60-tal. 2-år efter att han slutat som keramiker fick Gustav en hjärnblödning och blev mycket svag. Gusav Persman gick bort 1992, 84-år gammal. Fint fat förresten!!
    Tackar för infon! Snällt att du säger att det är fint, eller också tycker det verkligen det. Jag köpte det mer i studiesyfte (första Arvika-föremålet). Skulle gärna byta det mot grisen eller nåt av Hilma t ex

Lite källkritik behövs också.
    Jag har inte tillgång till böcker om Arvikakrukmakarna ännu, men faktum är att det också fanns en Anders Gustaf Persman, född 1896 och död 1969 i Arvika.
    Kan vi vara säkra på att Nils Gustaf Persman, född 1908 är den rätte - som krukmakare?
    Frågan ställs för att få slutligt besked i saken.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Smile

Denne Anders Gustav Persman är i varje fall inte omnämnd som krukmakare eller för något övrigt (vad jag kan se) i Britt Anderssons bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten.

Citat Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Mitt bidrag till tråden ett krus eller vas av Riborg Böving
    Nobe, din vas tycker jag också bättre om än Persmanfatet.

I boken "Svensk keramik under 1900-talet" av Nyström mfl står det att Gustav Persman började sin bana hos Riborg Böwing. Och att han levde 1908-1992...

Vi får se vad källkritiske Gideon kommer fram till, fanns det en dubbelgångare ? Allt som står i böckerna stämmer ju inte har jag fått lära mig av de lärde på PES. Spännande.........

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Lite källkritik behövs också.
    Jag har inte tillgång till böcker om Arvikakrukmakarna ännu, men faktum är att det också fanns en Anders Gustaf Persman, född 1896 och död 1969 i Arvika.
    Kan vi vara säkra på att Nils Gustaf Persman, född 1908 är den rätte - som krukmakare?
    Frågan ställs för att få slutligt besked i saken.

För att få lite ytterliggare belägg för att signaturen GP står för Nils Gustav Persman vill jag visa en vas som tillverkades under en period (1946-56) då han drev verkstaden tillsammans med en annan Arvikakeramiker, Åke Warnstad. Alstren från den gemensamma produktionen signerades PW, Persman-Warnstad där P står för Nils Gustav Persman. Om GP hade en äldre bror så framgår det inte i Britt Anderssons bok, däremot hade han en yngre syster Anna som en period arbetade hos konstnärinnan Maja Fjaestad och hjälpte henne att göra tryck.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Nägra krukor med döttdekor troligt tillverkade av Johan Adolf Nilsson 1849-1925 osignerade

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hilma Persson-Hjälm

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Några fler Hilma

Döttdekor? Har di döttat på färgen mä penseln, dvs duttat?

Charmiga objekt du visar!

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Martin Andersson 1884-1963

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •