Sidan 13 av 39 FörstaFörsta ... 3 10 11 12 13 14 15 16 23 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 387

Ämne: Arvikakeramik

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Det är möjligt, men jag tror inte att han bemödade sig med det.

Det lättaste sättet att kontrollera att det rör sig om stämplar är ju att ni mäter t ex höjden på J:et.
    Med tanke på att signering görs i obränd tillstånd och lergodset krymper vid bränningen, kan signeringens storlek variera beroende på krympningsgraden.
    p-son

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Med tanke på att signering görs i obränd tillstånd och lergodset krymper vid bränningen, kan signeringens storlek variera beroende på krympningsgraden.
    Precis, och dessutom. Din egen namnteckning stämplar Du ju inte men den är tämligen för att inte säga nästan exakt lika från gång till gång.....

Oncle Sam

Här kommer ytterligareen variant på signering. Fatet är 35 cm i diameter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Här kommer ytterligareen variant på signering. Fatet är 35 cm i diameter.
    Ja den borde väl vara ristad i varje fall, notera att SJ är väldigt likt det stämplade do.
    Har roat mig (snacka om lättroad) med att fota några olika signeringar av Samuel. När jag mätt höjden på S-et så verkar de flesta vara 10 mm, men det finns några som är 12 mm. Placeringen inbördes mellan SJ och Arvika varierar från objekt till objekt. Alltså måste det varit en stämpel för SJ och en stämpel för Arvika. På någon, kanske två ser man en tydlig punkt mellan S och J, men inte på de andra.
    På en är sista a-et i Arvika ett skrivstils (polsson) a. Alla signeringar går inåt i godset, inga är upphöjda. På vissa ser man kanten på stämpeln tydligt, men inte alls på andra.
    När jag nu studerat signeringarna mer noggrant tycker jag att det är alltmer troligt att en del är stämplat, annat ristat, ibland ser det ut som att endast Arvika är stämplat medan SJ förefaller vara ristat. Ristningen (om nu det finns någon) kanske syns tydligast på skrivstils (Polsson) a signeringen. Den skiljer sig f.ö även vad det gäller k-et i Arvika från de andra, dessutom lutar i-et. Utifrån A-et i Arvika går som ett ristat streck som stryker under halva ordet Arvika.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2010-10-27 klockan 18:13.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ja den borde väl vara ristad i varje fall, notera att SJ är väldigt likt det stämplade do.
    Har roat mig (snacka om lättroad) med att fota några olika signeringar av Samuel. När jag mätt höjden på S-et så verkar de flesta vara 10 mm, men det finns några som är 12 mm. Placeringen inbördes mellan SJ och Arvika varierar från objekt till objekt. Alltså måste det varit en stämpel för SJ och en stämpel för Arvika. På någon, kanske två ser man en tydlig punkt mellan S och J, men inte på de andra.
    På en är sista a-et i Arvika ett skrivstils (polsson) a. Alla signeringar går inåt i godset, inga är upphöjda. På vissa ser man kanten på stämpeln tydligt, men inte alls på andra.
    När jag nu studerat signeringarna mer noggrant tycker jag att det är alltmer troligt att en del är stämplat, annat ristat, ibland ser det ut som att endast Arvika är stämplat medan SJ förefaller vara ristat. Ristningen (om nu det finns någon) kanske syns tydligast på skrivstils (Polsson) a signeringen. Den skiljer sig f.ö även vad det gäller k-et i Arvika från de andra, dessutom lutar i-et. Utifrån A-et i Arvika går som ett ristat streck som stryker under halva ordet Arvika.
    En prylsnubbe bosatt i Saltsjö-Boo
    sa: SJ-signaturen ger mig ingen ro
    han vände och vred
    både upp och ned
    Är den ristad eller stämplad tro?
    p-son

Torbjörn Eliasson

På tal om stämplar, så kanske Arvikastämpeln följde med, när Torbjörn tog över efter Samuel?
    Här ett fat på 30 cm.

Reg.datum
    mar 2009
    Åh, vilken skald vi har på PES. Jag känner mig hedrad och stolt som Polssons engelska tuppar han visat upp...(från Limerick kanske)
    Måste bara försöka få till något igengäld.....

En allmogeknöl ifrån Trelleborg
    känner aldrig liksom Hellström någon sorg
    nej, han är go, glad och käck
    när han fingrar på sin käre Stenbäck
    eller arrangerar sina blommor i korg

Tack så mycket Prylsnubben!
    Vilken eminent undersökning!
    Har jag nu ställt till det för dig så att du rivit ut skåp och lådor och ryckt fat från väggarna?
    Kul att få jämföra, vi får starta en grafologi/typografi-klubb här på PES!

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    En prylsnubbe bosatt i Saltsjö-Boo
    sa: SJ-signaturen ger mig ingen ro
    han vände och vred
    både upp och ned
    Är den ristad eller stämplad tro?
    Åh, vilken skald vi har på PES. Jag känner mig hedrad och stolt som Polssons engelska tuppar han visat upp...(från Limerick kanske)
    Måste bara försöka få till något igengäld.....

En allmogeknöl ifrån Trelleborg
    känner aldrig liksom Hellström någon sorg
    nej, han är go, glad och käck
    när han fingrar på sin käre Stenbäck
    eller arrangerar sina blommor i korg
    Och en poesi- och prosaklubb, hjälper ni till med julklappsrimmen i år?

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    På tal om stämplar, så kanske Arvikastämpeln följde med, när Torbjörn tog över efter Samuel?
    Här ett fat på 30 cm.
    Vackert fat, kul med ytterligare en signering.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •