Här kommer ytterligareen variant på signering. Fatet är 35 cm i diameter.
Ja den borde väl vara ristad i varje fall, notera att SJ är väldigt likt det stämplade do.
Har roat mig (snacka om lättroad) med att fota några olika signeringar av Samuel. När jag mätt höjden på S-et så verkar de flesta vara 10 mm, men det finns några som är 12 mm. Placeringen inbördes mellan SJ och Arvika varierar från objekt till objekt. Alltså måste det varit en stämpel för SJ och en stämpel för Arvika. På någon, kanske två ser man en tydlig punkt mellan S och J, men inte på de andra.
På en är sista a-et i Arvika ett skrivstils (polsson) a. Alla signeringar går inåt i godset, inga är upphöjda. På vissa ser man kanten på stämpeln tydligt, men inte alls på andra.
När jag nu studerat signeringarna mer noggrant tycker jag att det är alltmer troligt att en del är stämplat, annat ristat, ibland ser det ut som att endast Arvika är stämplat medan SJ förefaller vara ristat. Ristningen (om nu det finns någon) kanske syns tydligast på skrivstils (Polsson) a signeringen. Den skiljer sig f.ö även vad det gäller k-et i Arvika från de andra, dessutom lutar i-et. Utifrån A-et i Arvika går som ett ristat streck som stryker under halva ordet Arvika.
Senast redigerat av prylsnubben den 2010-10-27 klockan 18:13.
På tal om stämplar, så kanske Arvikastämpeln följde med, när Torbjörn tog över efter Samuel?
Här ett fat på 30 cm.
Åh, vilken skald vi har på PES. Jag känner mig hedrad och stolt som Polssons engelska tuppar han visat upp...(från Limerick kanske)
Måste bara försöka få till något igengäld.....
En allmogeknöl ifrån Trelleborg
känner aldrig liksom Hellström någon sorg
nej, han är go, glad och käck
när han fingrar på sin käre Stenbäck
eller arrangerar sina blommor i korg
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)