Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SJ, SJ gamle vän!

    Ett dussin assietter och två gökar för 110 SEK fick mig att frångå mitt inköpsförbud. Det är otroligt hur många moment det finns för varje enskild produkt som Samuel J. gjorde. Även foten på en lergök eller en med vingar! Assietterna med dekor i mitten visar jag här och de utan visar jag bara bården. Se och njut - alla olika!

    Assietterna märkta 4,25 och det var väl priset?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2018-09-05, 19:55.

    Comment


    • Grattis Lars M. Förstår mycket väl att köpförbudet fick stryka på foten
      när ett sådant fynd uppenbarade sig, samtidigt är jag glad över att SJ
      själv inte behövde uppleva det aktuella marknadsvärdet av hans hant-
      verksskicklighet.

      Comment


      • En mugg av Ulla Nilsson är ju grann.........
        Bifogade filer

        Comment


        • Med SJ...

          ..in i 2019.
          Samuel forever...........!
          Bifogade filer

          Comment


          • Hilma Persson-Hjelm

            Det är inte varje dag man möter en Hilma men idag hittade jag i en garageförsäljning detta fat som liknar de nobe visade i början på tråden men i andra färger. http://precisensan.com/antikforum/sh...akeramik/page2. 15 cm Ø och nr 894.
            Bifogade filer

            Comment


            • Sven-Bertl Olsén (f 1948)

              På tråden blandas gammalt och nytt. Här är det Sven-Bertil Olsén som gjort en ljuslykta och som kännetecken en myra och ett tallbarr. 8,5 cm Ø och samma höjd. Mer om Olsén Arvika här http://www.signaturer.se/Sverige/SvenOlsen.htm
              Bifogade filer

              Comment


              • En pandemi mellan inläggen! Vaccinerad och ändå försiktig besökte jag Kungsbacka i lördags och där stod en kopp med fat och väntade. Nils Persson finns med på många inslag på tråden (2, 60, 341, 354, 363 och kanske fler). Priset? Jo, 15 SEK.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ett fat på 28 cm Ø tog jag för givet var gjort av någon av bröderna L. Och det stämmer nog trots signaturen "Va. Arvika." för inte är det Viktor Axelsson som signerat "på dette viset"? Hur många av bröderna Lomarker som tjänstgjort i Arvika vet jag inte. Här finns mycket att jämföra http://precisensan.com/antikforum/sh...Kil-V%E4rmland. För den som vill se Viktors signaturer finns här på tråden exempelvis ## 183, 258, 259 och 320. Men det är inte säkert att de heller är gjorda av honom.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    En mugg av Ulla Nilsson är ju grann.........
                    Men det är ju även en skål på fot.................
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Att se en assiett och kunna säga till sig själv att denna är från Arvika och Samuel Johansson ger en viss tillfredsställelse när man vänder och ser att det stämmer! 17 cm Ø. Se fler # 376.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Inte ett strå till stacken men väl fyra tallbarr! Sven Bertil Olsén finns på #381 och här med en skål - 6 cm hög och 11 cm Ø. Och med en stämpel som också har en myra som signering med bild. Det får bli ett tillägg i boken om Svensk Keramik av Bengt Nyström och kapitlet "Signeringar med bilder".
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-10-24, 10:23.

                        Comment


                        • Kopp och fat....

                          ...är en underdrift - snarare balja på en tallrik. Det är Samuel Johansson som gjort och signerat båda. 6 dl rymmer "koppen" och 15 cm Ø + öra samt 8 cm hög. Fatet är 21 cm Ø.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Samuel J (1898-1992)

                            En 12 cm hög kanna med "fågelhuvud". Signaturen är påfallande lik den Simco visade på ##85-90 https://www.precisensan.com/antikfor...akeramik/page9 och efterföljande inlägg # 117 och 123-124. Bengt Nyström skriver i boken Svensk Keramik att Samuel Johansson signerade "SJ Arvika (från 1941)". Hur signerade han före 1941?
                            Samuel började som 15-åring i sin fars verkstad, dvs ca 1913 och bör väl ha signerat under 1920- 30-talen? Kan "Samuel J" vara från den tiden?
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X