Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Arvikakeramik

    Spänner över allt från Hilma Persson-Hjelm till Gottfrid Karlsson.
    NAIVT som Elfstrand och alldeles underbart, heja Gottfrid.
    Bifogade filer

  • #2
    Kul med en tråd om Arvika-keramiken.
    Därifrån har det ju kommit massor med fin keramik.

    Visar bild på en annan sak av Gottfrid.
    Sedan en ljusstake av Nils Persson och därefter två små fat. Det till vänster av Samuel Johansson och det andra av Torbjörn Eliasson.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Gottfrid kom inte med. Försöker igen.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Fyra fat signerade SJ, alltså Statens Järnvägar eller Samuel Johansson.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Spänner över allt från Hilma Persson-Hjelm till Gottfrid Karlsson.
          NAIVT som Elfstrand och alldeles underbart, heja Gottfrid.
          Den grisen gillar jag! Den hade gjort sig suveränt bra på svininventeringen.
          Bidrager med min Hilma-Persson-Hjelm-vas inköpt i Halland i år samt en Traderaskulptur från samma kvinna. Båda är visade på annan tråd tidigare.
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • #6
            Nöff, nöff, grymt.........Nästan att det blev knorr på svansen av Polssons gillande.

            Comment


            • #7
              Mycket fina saker som Prylsnubben och Polsson visar, men nog måste det väl finnas ännu mer keramik från Arvika att visa.

              I alla fall visar jag ett fat av Samuel Johansson och några saker från Persman/Warnstad.

              Återkommer med lite mer senare.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Arvikakeramiken har jag ännu inte gjort någon närmare bekantskap med. Vill i alla fall visa detta fat av Gustav Persman och frågar om ni vet ungefär när det är gjort.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Arvikakeramiken har jag ännu inte gjort någon närmare bekantskap med. Vill i alla fall visa detta fat av Gustav Persman och frågar om ni vet ungefär när det är gjort.
                  G.P föddes 1908 och var verksam fram till 1975. Under 1960-talet arbetade han framförallt med blå glasyr och ristade mönster. Ditt föremål
                  ser inte ut att ha ett ristat mönster men färgen känns 60-tal. 2-år efter att han slutat som keramiker fick Gustav en hjärnblödning och blev mycket svag. Gusav Persman gick bort 1992, 84-år gammal. Fint fat förresten!!

                  Comment


                  • #10
                    Mitt bidrag till tråden ett krus eller vas av Riborg Böving
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      G.P föddes 1908 och var verksam fram till 1975. Under 1960-talet arbetade han framförallt med blå glasyr och ristade mönster. Ditt föremål
                      ser inte ut att ha ett ristat mönster men färgen känns 60-tal. 2-år efter att han slutat som keramiker fick Gustav en hjärnblödning och blev mycket svag. Gusav Persman gick bort 1992, 84-år gammal. Fint fat förresten!!
                      Tackar för infon! Snällt att du säger att det är fint, eller också tycker det verkligen det. Jag köpte det mer i studiesyfte (första Arvika-föremålet). Skulle gärna byta det mot grisen eller nåt av Hilma t ex

                      Comment


                      • #12
                        Lite källkritik behövs också.
                        Jag har inte tillgång till böcker om Arvikakrukmakarna ännu, men faktum är att det också fanns en Anders Gustaf Persman, född 1896 och död 1969 i Arvika.
                        Kan vi vara säkra på att Nils Gustaf Persman, född 1908 är den rätte - som krukmakare?
                        Frågan ställs för att få slutligt besked i saken.

                        Comment


                        • #13
                          Denne Anders Gustav Persman är i varje fall inte omnämnd som krukmakare eller för något övrigt (vad jag kan se) i Britt Anderssons bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                            Mitt bidrag till tråden ett krus eller vas av Riborg Böving
                            Nobe, din vas tycker jag också bättre om än Persmanfatet.

                            I boken "Svensk keramik under 1900-talet" av Nyström mfl står det att Gustav Persman började sin bana hos Riborg Böwing. Och att han levde 1908-1992...

                            Vi får se vad källkritiske Gideon kommer fram till, fanns det en dubbelgångare ? Allt som står i böckerna stämmer ju inte har jag fått lära mig av de lärde på PES. Spännande.........

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Lite källkritik behövs också.
                              Jag har inte tillgång till böcker om Arvikakrukmakarna ännu, men faktum är att det också fanns en Anders Gustaf Persman, född 1896 och död 1969 i Arvika.
                              Kan vi vara säkra på att Nils Gustaf Persman, född 1908 är den rätte - som krukmakare?
                              Frågan ställs för att få slutligt besked i saken.

                              För att få lite ytterliggare belägg för att signaturen GP står för Nils Gustav Persman vill jag visa en vas som tillverkades under en period (1946-56) då han drev verkstaden tillsammans med en annan Arvikakeramiker, Åke Warnstad. Alstren från den gemensamma produktionen signerades PW, Persman-Warnstad där P står för Nils Gustav Persman. Om GP hade en äldre bror så framgår det inte i Britt Anderssons bok, däremot hade han en yngre syster Anna som en period arbetade hos konstnärinnan Maja Fjaestad och hjälpte henne att göra tryck.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X