Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

    Köpte denna på Tradera. Samlar på de äggkoppar som hör till denna. I Bo Fajans-boken ser jag inte att det skulle finnas fler delar, ngn som vet, har sett andra delar?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Nej tyvärr. Kanske har de själva räknat med glasyren som den sammanhållande faktorn. Ibland kan priskuranter och annonser ge tips om hur de tänkt sig att det ska kombineras.

    Comment


    • #3
      Bo Fajans?

      Har några ölmuggar.
      Djupstämplade Bo. Färgstämplade 1955-1.
      Tror själv att det är 50-tal. Någon som vet något annat eller mer om dessa muggar.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Finns det någon som vet något om dessa muggar?
        Eller har någonting att säga?

        Comment


        • #5
          Stämpeln anger med stor säkerhet årtalet 1955, om den är märkt med ett horisontalt streck mellan 1955 och 1:an. Specialvara till ngt företag kanske...
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Tack Äjth.
            Det är så trevlig med svar.
            Den jag har fått dessa av har för länge sedan gått ur tiden så när jag kom på att jag skulle vilja veta något så var det för sent.

            Hoppas ni haft en riktgt avkopplande semester.
            Mvh

            Comment


            • #7
              Vas eller lampfot?

              Min fråga är vilket som kom först vasen eller lampfoten på denna pjäs av Bo fajans? Har hålet för sladden funnits där hela tiden eller är det någon ägare som gjort detta. Vasens öppning passar nämligen inte alls för en lampa.
              Om någon sedan kan säga vem som designat pjäsen och ev värde vore jag mer än tacksam. Tycker själv att den är vacker men skulle ha föredragit den som vas.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Har boken så har du något nr under så kan jag leta reda på den.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #9
                  Tänkte sticka ut näsan och påstå att den inte har ngt artikelnummer.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Jo, det ser ut som det står något där... Hm. Om hålet är borrat tvärs genom glasyren, vilket det ser ut att vara, så har hålet tillkommit efter glaseringen och troligen även efter försäljningen. Man satte i en propp eller kork med en hållare i halsen så kunde man göra lampor även av storhalsade vaser. Ibland har man låtit sladden gå på utsidan av vasen, så även oborrade vaser kan ha fått agera lampfötter under 50-70-talet, då detta fenomen var som vanligast.

                    Comment


                    • #11
                      Jo visst står det ngt men Bo fajans sweden t.ex men det är inte säkert att det är några siffror. Har boken själv men skulle oxå behöva en beteckning för att leta. Vi får avvakta svar från frågarinnan. Formspråk och stämpel placerar den nog till 60-talet, osäkert om den finns någon namngiven formgivare till denna.
                      Last edited by Äjth; 2006-12-15, 11:05.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Hej på er! Jojomen visst står det ett nummer. 6031/A. Hoppas att bitarna faller på plats. Även Bo står ristat in i botten. Hälsningar Grace

                        Comment


                        • #13
                          Kan inte finna denna i Bo Fajansboken. Alla objekt finns ju inte dokumenterade i den. Tyvärr.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Vad kan detta bero på. Är den udda på något sätt?

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Kan inte finna denna i Bo Fajansboken. Alla objekt finns ju inte dokumenterade i den. Tyvärr.
                              Vad beror det på, är den för tidig, för gammal, betydelselös, udda? Hur ska man då få reda på det?

                              Comment

                              Working...
                              X