Intressant! Man lär så länge man lever, tack.
Intressant! Man lär så länge man lever, tack.
--I de blindas rike är den enögde kung.--
Förresten, står det SBR på paddorna? Det gör det fortfarande på svensk honung... Sveriges Biodlares Riksförbund.
Jag kommer ihåg dessa bruna som LS fotat,tidigt 60 tal här i Fåglavik, började som inbärare, då fick man hålla sådana (bimatare) på stolen efter att man fått den av blåsaren, dom var bra rörliga så det ville till att man rullade pipan rätt, vanligt att dom blev sneda i halsen när man var ovan, då hade man respekt på jobbet, annars fick man sig en jävel av mästaren! Ingemar N
Jeg skickade frågan til Janne Mårtensson, som jeg tidligere har været i kontakt med. Nu er der kommet svar:
Hej Plyng!
Foderballongen vändes upp och ner - det är riktigt.
Men den passades också in i en sk foderkopp, vilken i sin tur var monterad i en foderbräda med ett genomgående hål i vilket foderkoppen passade.
Foderkoppen var utformad så att bina kunde suga i sig sockerlösningen nerifrån kupan. Genom att vakum bildades tömdes foderbalongen i takt med att bina sög i sig lösningen och transporterade ned den för lagring i vaxkakorna.
Bina kom alltså inte komma i kontakt med biodlaren/omgivningen utan höll sig hela tiden nere i kupan.
Foderkopparna är under senare tid tillverkade i plåt eller plast, om de ännu tidigare gjorts i trä är mig obekant. Men det förefaller troligt.
Gå in på www.joelvax.se och leta under Invintring så kan du se hur foderkoppar mm ser ut i dag.
Bee hälsningar
Janne Mårtensson
Konsulent SBR (står for "Sveriges Biodlares Riksförbund" - Plyng)
Senast redigerat av PLYNG den 2006-12-14 klockan 17:14.
Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Intressant information som dessutom verkar väldigt logisk när man får den serverad såhär.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Jag hittade ett par bimatare i sommar i vackert grönt glas. En gammal glasarbetare fick se dem och sa att de är nog gjorda på Pukeberg. De hade det här gröna glaset. Annars har jag sett bimatare tidigare i vitt klarglas.
DG
Senast redigerat av LasseC den 2007-09-02 klockan 22:08. Anledning: Glömde bilden Är nog fortfarande ringrostig
Vad skall jag ha två till? Jag har ju inga bin
DG
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)