Inte direkt ovanliga, men så värst ofta ser man dem inte. Markarydsinköp föregående helg á 25 riksdaler/st. Visst kan man fynda på mässor?
Inte direkt ovanliga, men så värst ofta ser man dem inte. Markarydsinköp föregående helg á 25 riksdaler/st. Visst kan man fynda på mässor?
Oj! Är dom "nåt"? Jag brukar svepa förbi sådana på mina loppisrundor.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Maffig mustasch du ligger inne med Ballonggreven, riktiga cykelstyren!
Som svar på din fråga, nej de har nog ingen större efterfrågan. Men låter man fantasin flöda kan man göra en del roliga installationer av dem. Kanske som belysningspunkter, vilket just har avhandlats per telefon med en nära bekant till dig.
Vad användes dessa "paddor" till ursprungligen?
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Man hade sockerlösning i dem, de kallades bimatare.
Jag kommer ihåg dessa bruna som LS fotat,tidigt 60 tal här i Fåglavik, började som inbärare, då fick man hålla sådana (bimatare) på stolen efter att man fått den av blåsaren, dom var bra rörliga så det ville till att man rullade pipan rätt, vanligt att dom blev sneda i halsen när man var ovan, då hade man respekt på jobbet, annars fick man sig en jävel av mästaren! Ingemar N
Och ingen bimatare heller. De har dels längre hals och en platt sida närmast halsen (så den ligger stadigt).
Man blandar socker och vatten till en lösning som sedan ges till bina i en foderballong, ståendes uppochner i en foderkopp med en foderbräda emellan. Detta för att ersätta dem för att man tagit honungen ifrån dem. Honungen är ju egentligen deras vinterförråd av mat! Detta kallas att invintra bisamhället. Man kan även stödmata ett svagt samhälle under honungssamlarsäsongen (21 bokstäver!).
Bläckhorn är väl inte riktigt riktigt för de som inte är bimatare. Jag har för mig att man fyllde dem med små metallkulor och ställde ner stålpennan i kulorna så att pennan kunde torka utan att kladda... Eller?
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)