Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bjällra av järnplåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nyligen såldes en daterad koskälla på auktion i Karlstad. En vanlig skälla utan datering brukar kosta ca 20-100 kronor på auktioner och loppisar. Skällan i Karlstad var daterad 1782 och såldes tillsammans med en dito utan årtal. Priset blev hela 1680 kronor. Inte illa!

    Vackra daterade järnföremål blir ofta dyra. Inte minst bröllopsgrytorna. Så var fallet förra året när denna mycket fina gryta från 1801 såldes på auktion i Lindesberg. Köparen fick betala 11500 kronor. Men så var ju också grytan i ett otroligt fint skick.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Ironman Visa inlägg
      Tänkte visa några gamla daterade skällor. Den första är 8 cm hög och som synes från 1794. Det är den enda av mina skällor som är daterad.
      Sedan vill jag gärna visa en bild på en trevlig något äldre skälla som jag härom året såg på en auktion. Den är från 1783.
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Ironman, är kläppfästet i din ögla fastnitat i skällans rygg? Det ser nästan så ut, det ser faktiskt så ut på skällan på fotot från auktionen också. Då är båda dessa av typ C.
      Utifrån artikeln i Fataburen 1914 fanns det två exemplar som var daterade i Nordiska museets samlingar. Båda var av typ C - och från 1762 respektive 1803.

      Verkar ju som den typen är äldst, men å andra sidan verkar de vara den enda modell som haft daterade exemplar.
      Kom över denna i lördags, ser ut som det skulle kunna vara samma smed som varit framme,tyvärr omärkt men mycket lik din,ser kläppen ut lika som på min?
      Finns antydan till märkning i min på något ställe som jag ska försöka syna under lupp.
      8 cm + öglan
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Skälla

        Onekligen är din skälla av samma typ som den jag har som är daterad 1794. Min är dock lite mindre. Bara 5,5 cm hög utan hängaren. Jag tagit en bild på kläppen. Den är helt av järn. Din verkar ju delvis vara av mässing. Man vet ju aldrig om kläppen blivit utbytt någongång.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          En till av typ C

          Hittade denna lilla "fuling" i lördags, jäsiken så de kladdat på den
          lika hög som den förra men ca 1 cm smalare
          Men nog är den charmig ?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Denna bjällra har jag! 13 cm hög och märkt. Hur gammal kan denna vara?
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Jag undrar över dessa två skällor som jag kom över på auktion i höstas. Är det möjligen någon som känner till vem tillverkaren är? Var ligger Brohyttan?
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Brohyttan ligger utanför Örebro iaf.
                Men från är vad H G står för.
                Jag kan tyvärr inte hjälpa mer än detta.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Ironman Visa inlägg
                  Jag undrar över dessa två skällor som jag kom över på auktion i höstas. Är det möjligen någon som känner till vem tillverkaren är? Var ligger Brohyttan?
                  Hej!

                  Vet dessvärre inte vem tillverkaren är.
                  Förmodligen bodde/bor? han i Brohyttan.
                  Som ligger mellan Karlskoga och Örebro, i närheten av Lekeberg.

                  Koskällans ljud har fått tjäna som markör för lantlig idyll hos många författare.
                  Som denna kända visa av Levi Ricksson alias Jeremias i Tröstlösa.

                  Några strofer ur "Tess lördan"

                  ” I bugane böljer går rågfält och vete,
                  å vågera vaggar på krusiger sjö.
                  Lekebergsåsen går korna i bete,
                  å skällera pinglar,
                  å svalera singlar i höjda,
                  där molntappar seglar som snö."


                  /Lars


                  "Äkta" skällko, foto: Odensvi Hembygdsför. C-A Bröme
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars F; 2011-03-20, 15:35.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • #24
                    Tack för era svar angående Brohyttan. Det måste naturligtvis vara från Brohyttan nära Lekeberg som skällorna kommer. Särskilt med tanke på att det var i Örebro som jag köpte dem. Som västgöte inflyttad till Bergslagen har jag lite dålig koll ortnamnen i Örebrotrakten. Hur som helst så är det trevliga skällor. Alltid kul med järnföremål som inte är helt anonyma.

                    Comment


                    • #25
                      Munkpanna

                      Ursprungligen postat av Ironman Visa inlägg
                      Visst är båda de daterade skällorna av typ C. Intressant detta med de olika skälltyperna. Det hade jag aldrig tänkt på tidigare.
                      Jag sitter med Fataburen 1914 framför mig och tittar på bilden med koskällan från Närke som är daterad 1762. Den har text på båda sidor precis som den som jag såg på auktionen. Tyvärr stannade jag aldrig kvar och bjöd på skällan. Det var ju dumt, men jag var på väg till en annan auktion.
                      Daterade skällor är inte så vanliga misstänker jag. Den från 1803 som nämns i Fataburen är visst från Dalarna. De jag visade bilder på är båda från norra Örebro län. Alla fyra de daterade kommer alltså från ett ganska begränsat område. En slump kanske, men ändå intressant.
                      Gamla daterade järnföremål är alltid intressanta och tämligen sällsynta. Förutom när det gäller besman och alnmått förståss.
                      Som exempel kan jag visa en av mina munkpannor. Den kommer från Hellefors (Lilla Mellösa).
                      För en god väns räkning frågar jag om någon vet varifrån denna munkpanna kan komma. CCR eller GGR står det gjutet på skaftet till pannan med sju halvsfärer.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2021-11-30, 16:29.

                      Comment


                      • #26
                        Vad gör man med och i nio hjärtan av gjutjärn? Vaniljhjärtan, skånska pepparkakor, poffertjes eller ebelskiver (æbelskiver)? 22 x 18 cm och väger 1735 g. Och vem och var tillverkar man gjutna hjärtan i järn? Och inte skall man väl vänta till 14 februari? https://www.youtube.com/watch?v=dntaSONyS2I
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-11-27, 21:13.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Vad gör man med och i nio hjärtan av gjutjärn? Vaniljhjärtan, skånska pepparkakor, poffertjes eller ebelskiver (æbelskiver)? 22 x 18 cm och väger 1735 g. Och vem och var tillverkar man gjutna hjärtan i järn?
                          En del av dessa verkar komma från SCI Scandicraft (och är då tillverkade i Kina):


                          Find the perfect handmade gift, vintage & on-trend clothes, unique jewelry, and more… lots more.

                          Check out our cast iron heart selection for the very best in unique or custom, handmade pieces from our cast iron skillets shops.





                          Ett par andra kommer från Solustre (också Kina) och Ethedeal (ursprung för mig okänt).

                          När det gäller användning, så verkar du redan ha en god (!) uppfattning om olika alternativ.

                          Comment


                          • #28
                            Tack Eskil! Du gjuter hjärtans gärna kunskap om järnet!

                            Comment

                            Working...
                            X