Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hilma Persson Hjelm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hilma Persson Hjelm

    Första gången jag såg en vas av Hilma Persson Hjelm på bild, fick jag en sådan där ensånskullejagviljahakänsla. Andra gången en sådan dök upp, på Sthlms auktionsverk blev jag totalt överkörd/överbjuden. Tredje gången, knep någon den några sekunder innan stängningsdags på Tradera. Fjärde gången,
    på HAV:s keramikauktion i år skulle jag bjuda på nätet men sidan kunde ej visas. Tror att den "gick" för 600 kronor, där var gula tussilagos i relief runt vasen. Femte gången jag träffade på "Hilma" på Hebergs auktioner i Halland, lyckades jag äntligen erövra henne tack vare att en PES:arvän lät bli att rivalisera.

    Här är min Hilma Persson Hjelm 1918 no 5746, 18 cm hög!!

    P.s I boken "från stenkärle till prydnadskeramik En bok om krukmakartraditionen i Arvikatrakten" av Britt Andersson på Heidruns Förlag, finns mycket fakta om henne.
    D.s
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-08-13, 18:41.
    p-son

  • #2
    Det är en vacker vas. Gillar reliefskärningen, som ger lite vikingavibbar.
    HPH var mångsidig och var, vad man kan kalla en riktig konstnär på keramikens område.
    Det finns en vas av henne på Tradera just nu, 12 cm hög och läckert rinnglaserad. Utropspriset är drastiskt satt, men det kan vara helt okej för den "rätte" samlaren, så Du hade verkligen tur med partilådan!

    Comment


    • #3
      Som en Hilma Persson-Hjelm beundrare så hade jag tänkt att be dig Polsson om en enskild bild på just den men nu behövde jag inte det!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Drejaren drejade, Hilma skulpterade

        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Det är en vacker vas. Gillar reliefskärningen, som ger lite vikingavibbar.
        HPH var mångsidig och var, vad man kan kalla en riktig konstnär på keramikens område.
        Det finns en vas av henne på Tradera just nu, 12 cm hög och läckert rinnglaserad. Utropspriset är drastiskt satt, men det kan vara helt okej för den "rätte" samlaren, så Du hade verkligen tur med partilådan!
        Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Som en Hilma Persson-Hjelm beundrare så hade jag tänkt att be dig Polsson om en enskild bild på just den men nu behövde jag inte det!
        Det känns bra på något konstigt sätt, när andra, du Gideon och du Tingeling,
        har "samma" känslor som jag för HPM:a arbete. Är det det som kallas bekräftelse? Läste förresten i boken jag nämnde, att HPM ej drejade själv, utan stod sidan om sin drejare med skissen i sin hand. När hon sedan var nöjd med formen, började hon arbeta med sin relief/skulptur-dekor på godset. Ja, jag förmodar att det fick torka något först. Undrar om det finns fler HPH bland PES:arna?
        Last edited by Polsson; 2009-08-13, 21:19.
        p-son

        Comment


        • #5
          Enligt Bengt Nyström & Jan Brunius i boken "Rörstrand 280 år":
          "...Många gånger svarade hon för formen medan andra (ofta Mela Anderberg) utförde målningen. Hon dekorerade Rörstrands första jultallrikar 1904-07 och gjorde även figuriner med folkdräkter..."

          Citatet talar inte för att hon enbart var en dirigent, utan också aktiv vid drejskivan.
          Den bok Du relaterar till, har jag inte läst, så jag vet inte vilka påståenden som är riktiga.
          Men här är ett par bilder ur "har haft"-arkivet, och ska nog hitta fler.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hilma drejar, drejar inte?

            "Hilma Persson var född på Hagaberg i Rackstad 1877. Hennes far var möbelsnickaren Anders Persson. Systern Mia utbildade sig också till möbel-
            snickare och gifte sig senare med konstsmedenGöran Göran, son till Petter på Myra. Systrarna Hilma och Mia framstår som två för sin tid mycket ovanliga kvinnor. Båda utbildade sig till utpräglat manliga yrken och utövade dem med framgång. De måste ha varit mycket starka för att klara detta i en tid när kvinnans självklara plats var vid spisen. När glädjen över att nå framgång och skicklighet inom ett yrke var helt förbehållen mannen." Citat från boken jag hänvisade till i tidigare inlägg.

            "De fanns även en tredje medarbetare i keramikverkstaden, Martin Andersson från Ålgården. Hilma drejade inte själv, utan en gång i månaden kom Martin Andersson och drejade allt som skulle drejas efter Hilmas i förväg gjorda skisser. Hilma stod bredvid och instruerade. Sedan arbetade hon vidare med produkterna; satte på hänklar och öron, lade på reliefer, dekorerade och kanske förändrade formen med händerna"

            Keramikverkstaden som nämns är den i Arvika.

            Jag kan endast citera boken, men trots detta är det inte uteslutet att Hilma kunde dreja. Texten gäller ju endast Arvika-verkstaden. Hur det var när hon arbetade på Rörstrands 1900-1907 och på andra ställen (innan Arvika) nämns inte i boken.
            p-son

            Comment


            • #7
              Svensk Jugendkeramik av Bengt Nyström - Hilma PH

              Sidan 127
              "Tillverkningen gick tidigast till på så sätt att en av traktens krukmakare drejade grundformen efter Hilma Perssons ritningar och att hon därefter själv dekorerade och glaserade pjäserna."
              p-son

              Comment


              • #8
                Skulptur

                Jag hälsade på Antikrundan idag med den här som jag och min mot tidigare inte kunnat tyda signaturen på. Det visade sig vara Hilma Persson Hjelms. Men hur jag än söker hittar jag ingenting annat hon har gjort som är så skulpturellt, bara en massa vaser och skålar. Varför? Själv tycker jag nämligen att den är hur fin som helst...



                Last edited by naaw; 2009-08-31, 04:36. Anledning: fel på bild

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av naaw Visa inlägg
                  Jag hälsade på Antikrundan idag med den här som jag och min mot tidigare inte kunnat tyda signaturen på. Det visade sig vara Hilma Persson Hjelms. Men hur jag än söker hittar jag ingenting annat hon har gjort som är så skulpturellt, bara en massa vaser och skålar. Varför? Själv tycker jag nämligen att den är hur fin som helst...
                  I boken "från stenkärle till prydnadskeramik" en bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten av Britt Andersson utgiven på Heidruns Förlag, finns bl a några skulturer av HPH förutom övrig keramik samt levnadsbeskrivning.

                  Instämmer i "hur fin som helst"!
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Tidig hilma på tradera

                    Comment


                    • #11
                      Lillemor av HPH

                      Denna 16 cm höga terracottafigur "Lillemor" inhandlades för en billig peng på Tradera. Hilma hade två egna barn, en flicka född 1911 som hette Hanna Ragna och kallades för "Tullan. Vilket kön och vilket namn barn nummer två hade, framgår inte av texten i boken "från stenkärle". Kanske var det en flicka som hette Lillemor. Om skulpturen är formgjuten eller ej, har jag ingen aning om, men en sak är jag säker på: Jag tycker den är charmig till tusen!
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        HPH:s make ROLF HJELM

                        Det kan inte hjälpas, utan vi får låta Rosa ta på sig skulden, för att grytan blir omrörd ännu en gång.

                        Den nya sleven kommer från den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...?t=1058&page=2 och gäller Rolf Hjelm, HPH:s make.
                        Naturligtvis kunde jag inte låta bli att tänka i andra banor, nu när Hjelm i söder verkar vara på väg att klaras upp, och Hjelm i Värmland fortfarande är diffus som keramiker.

                        I Nyströms böcker "Svensk keramik under 1900-talet" och "Svensk Jugendkeramik" är han född 1875 och död omkring 1940.
                        "Keramiker. Gift med Hilma Persson 1909. Egen produktion vid Racken utanför Arvika 1909 tillsammans med Hilma Persson, från 1918 egen verkstad och ugn i Arvika. Produktionen bestod mest av nytto- och prydnadsföremål i terrakotta. Svarade bl.a. för glasyrarbeten m.m."
                        I den förstnämnda boken visas en signaturbild, men den har jag nu korsat över, eftersom den står för konfektionsföretaget AB Fabriken Hjelm. Rolf Hjelms riktiga signatur får således betraktas som tillsvidare okänd.

                        Det där med "omkring 1940" irriterade mig, så jag sökte honom i skivan Sveriges Dödbok 3, men fann ingen RH född 1875.
                        Över till Sveriges befolkning 1900 och enligt den, var den ende Rolf Hjelm född 1878 och vid tiden lokomotiveldare. Sökte då honom i en annan skiva och fann att han gick ur tiden redan 1906, som lokomotivförare. Att han råkade vara född i Värmland gjorde inte saken bättre.
                        Hur som helst, efter mycket om och men hittades den rätte RH, och han föddes 1881 och överlevde faktiskt HPH med hela tio år. Hon dog 1953 och han 1963.

                        ROLF CHARLES HJELM 1881-1963

                        Sveriges Dödbok 3
                        Hjelm, Rolf Charles
                        Tingsgatan 22
                        Död 28/12 1963.
                        Kyrkobokförd i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).
                        Född 28/9 1881 i Eringsboda (Blekinge län, Blekinge).
                        Änkling (19/11 1953).

                        HILMA PERSSON HJELM 1877-1953

                        Sveriges Dödbok 3
                        Hjelm f. Persson, Hilma Maria
                        Cisterngatan 26A
                        Död 19/11 1953.
                        Kyrkobokförd i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).
                        Född 24/9 1877 i Arvika landsförs (Värmlands län, Värmland).
                        Gift kvinna (23/6 1909).

                        Saken ställs i annan dager och väcker nya frågor. Vad gjorde RH egentligen? Varför har vi inte upptäckt något av hans alster på marknaden? Hur signerade han? Han rullade knappast tummarna medan HPH skapade.

                        "Tillverkningen gick tidigast till på så sätt att en av traktens krukmakare drejade grundformen efter Hilma Perssons ritningar och att hon därefter själv dekorerade och glaserade pjäserna." skriver B. Nyström i sin bok "Svensk Jugendkeramik, på sidan 127.
                        Varför skulle Hilma Persson låta sin Rolf Hjelm enbart skapa sitt eget, utan att hjälpa henne? Uppgiften får mig att tvivla.

                        Ur en objektsbeskrivning i en avslutad Traderaauktion, som en jugendfrälst PES-medlem skrivit:
                        "Om konstnären: Hilma Maria Persson-Hjelm, 1877–1953. Studier vid Tekniska Skolan 1898-99. Fr.o.m. 1899 anställd vid Rörstrands konstnärsateljé – med sig dit hade hon ett rekommendationsbrev från den kände skulptören Christian Eriksson. Så småningom träffade hon sin stora kärlek och flyttade 1907 åter till sina hemtrakter i Arvika, där hon och maken Rolf Hjelm startade en lergodsstudio. Vid en tid då giftermål för de flesta konstnärinnor innebar slutet för karriären och ett liv som hemmafru, så blev Hilma istället något av en pionjär bland kvinnliga konsthandverkare, då hon jämte Riborg Böving tog sig plats som de ledande keramikerna i den s.k. Rackengruppen eller Rackstad-kolonin med konstnärer. Pjäsen som säljs här är dock från hennes ungdom vid Rörstrand – en tid då ”fröken Persson” med uppbackning av en keramisk storindustri kunde skapade verk som vad gäller material, färger och glasyr, vida överträffar hennes senare alster."

                        Ur "konstnärslexikonett amanda" på nätet:
                        "HILMA PERSSON-HJELM
                        Porslinsmålare, keramiker, tecknare, född 1877, i Rackstad, död 1953. Hon studerade vid Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm 1899-1900. Hon reste senare 1903 till Danmark, Tyskland och England, samt till Frankrike i studiesyfte. Hon anställdes vid Rörstrand 1900-1906. Vid Rörstrand bestod hennes arbete mest med produkter i fabrikens stil, som hon signerade med HP. Hon dekorerade Rörstrands första jultallrik 1904-1907, samt även figuriner med folkdräkter. Hon flyttade 1906 vid jultid till Rackstad, där hon startade sin egen ateljé 1907 och gifte sig med keramikern Rolf Hjelm 1909. Hon ritade en svit prydnadskeramik för S:t Eriks Lervarufabrik inför Stockholmsutställningen 1909 och deltog där även med egna alster. Hon och maken Rolf brände sina lergodsprodukter i de lokala krukmakarnas verkstäder och först 1918 fick de tillsammans möjlighet att starta en egen verkstad i Arvika. Den egna tillverkningen var främst tallrikar, fat och skålar, med signaturen Hjelm-Persson."

                        Uppgifterna ovan behöver finslipas.
                        Rolf Hjelm har glömts bort under all den här tiden som makan HPH haft fokus på sig. Han förtjänar att lyftas fram, jämsides henne, även om hon kanske har högre, konstnärligare kvalitéer.
                        Vad kan vi göra?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Det kan inte hjälpas, utan vi får låta Rosa ta på sig skulden, för att grytan blir omrörd ännu en gång.

                          Den nya sleven kommer från den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...?t=1058&page=2 och gäller Rolf Hjelm, HPH:s make.
                          Naturligtvis kunde jag inte låta bli att tänka i andra banor, nu när Hjelm i söder verkar vara på väg att klaras upp, och Hjelm i Värmland fortfarande är diffus som keramiker.

                          I Nyströms böcker "Svensk keramik under 1900-talet" och "Svensk Jugendkeramik" är han född 1875 och död omkring 1940......................

                          I den förstnämnda boken visas en signaturbild, men den har jag nu korsat över, eftersom den står för konfektionsföretaget AB Fabriken Hjelm. Rolf Hjelms riktiga signatur får således betraktas som tillsvidare okänd.

                          Det där med "omkring 1940" irriterade mig.....................
                          Hur som helst, efter mycket om och men hittades den rätte RH, och han föddes 1881 och överlevde faktiskt HPH med hela tio år. Hon dog 1953 och han 1963. .........
                          Kul att kunna sätta dig arbete Gideon . Ännu ett fel i Nyströmboken! 1963 istället för omkr 1940! Jag funderar på nästa version av Nyströms bok som han hoppas kunna ge ut: Kan man mejla förlaget eller Nyström himself om sina upptäckter av fel, så att framtidens keramikvänner ska kunna ha en mer tillförlitlig uppslagsbok? Obs, jag tycker boken är trevlig och bra trots felen. Jag använder den ofta, inte minst avsnittet med signaturer i slutet av boken.

                          Comment


                          • #14
                            HPH RB Baltiska Utställningen 1914

                            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                            Kul att kunna sätta dig arbete Gideon . Ännu ett fel i Nyströmboken! 1963 istället för omkr 1940! Jag funderar på nästa version av Nyströms bok som han hoppas kunna ge ut: Kan man mejla förlaget eller Nyström himself om sina upptäckter av fel, så att framtidens keramikvänner ska kunna ha en mer tillförlitlig uppslagsbok? Obs, jag tycker boken är trevlig och bra trots felen. Jag använder den ofta, inte minst avsnittet med signaturer i slutet av boken.
                            Även jag blev stimulerad/engagerad av Arvika-skriverierna. Jag rekommenderar dig att maila Nyström himself. Han är idel öra enligt min mening. Bengt Nyström [Mailadress borttagen//cjf]

                            Hittade en del om HPH och RB när jag sorterade papper.

                            Baltiska utställningen 1914 Officiell Berättelse H Fr. Almström

                            "I Vermlands läns hemslöjd syntes montrer med lerkärl från fru Hilma-Persson-Hjelm i Arvika och fröken Riborg Böving i Ålgården. Fru Perssons vaser och skålar kunna räknas bland de bästa i hemslöjdsafdelningen. De voro känsligt modellerade dels med fjärilar och blommor, dels med ornament åstadkomna genom utskärningar i massan. Färgvalen voro lyckade, än i blåskimrande, än i grå och andra färger. Fröken Böving utställde lergods och fat i rinnande glasyrer samt krus i oglaserad röd lera med svarta, matta ornament."

                            Beskrivningen av HPH:s lerkärl, tycker jag är på pricken.
                            Last edited by cjf; 2010-01-13, 10:31.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Även jag blev stimulerad/engagerad av Arvika-skriverierna. Jag rekommenderar dig att maila Nyström himself. Han är idel öra enligt min mening. Bengt Nyström [Mailadress borttagen//cjf]
                              Tack, då ska jag göra det vid tillfälle, (när jag är klar med konfektions-spåret).
                              Last edited by cjf; 2010-01-13, 10:34.

                              Comment

                              Working...
                              X