Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Broderad duk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Broderad duk

    Har för mig att detta mönster kallas något, isåfall vad? Vacker kvinnokraft för en tia. 90x90.
    Bifogade filer

  • #2
    Mönstret skulle jag kalla "kurbits" mönster....vanligt i Dalarna.
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Njee... Inte så likt dalatextilier...
      Jag tycker det såg ut som ett art deco-mönster men färgerna är för bjärta, jag tror den är nyare.
      Kan inte riktigt placera den, blått rött vitt och gult... blått och rött är vanligt i Halländska brodererier, men den här liknar inget sådant.
      Namn? Stjälkstygn ser ut att ha använts, men jag kan nästan ingenting om broderitekniker...

      Comment


      • #4
        Aha...du är ute efter tekniken....stjälkstygn....mönstret anser i alla fall jag är kurbitsinspirerat.
        http://gilasgrotta.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Nää sy kan jag, Det är inte tekniken utan varifrån mönstret kommer, om det överhuvudtaget kommer någonstans ifrån, jag vill veta. Tycker att jag känner igen men....

          Comment


          • #6
            Nu är väl begreppet kurbits lite löst, men jag tycker inte det känns så kurbitslikt, annat än att det också är blommor. Broderade blommor är inte särskilt Dalamässigt.
            Tycker nog mer att det liknar saker från andra håll än just Dalarna...

            Comment


            • #7
              Broderiet liknar mycket dukar och paradhandukshängare som mormor gjorde på 30- 40-talet. Men inte de här färgerna...

              Comment


              • #8
                Varför inte kalla det "fritt broderi".

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                  Varför inte kalla det "fritt broderi".
                  Eller bryderi-broderi!
                  p-son

                  Comment

                  Working...
                  X