Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning - Ordspråk på fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Morfar Visa inlägg
    Det var trevligt med en vas bland alla fat. Undrar om Vera Haij gjort lika många olika versioner av denna som med faten eller om det är en engångsföreteelse.
    Av bilden att döma gissar jag på att vasen är ca 20-25 cm hög. Rätt?
    Nej, den är bara 12,5 cm hög och diametern upptill är 9 cm. I handen känns det som en mugg utan handtag.

    Comment


    • #32
      Inte på fat men på krus av Keramik-Olle

      Här kommer två krus av Keramik-Olle från Gränna. Jag tror mig ha sett fler ordspråk av Keramik-Olle, så det finns kanske att redovisa.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Ytterligare ett ordstäv

        KHS och Länshemslöjden, Ingelstorps Klockaregård.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Jag trodde jag hade visat mina tallrikar men det verkar inte så.
          Här kommer några från AJ.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Skylt av Ulla Viotti, Wadköping (Örebro), daterad 1971. Enligt Nyström innehade hon keramikverkstaden i Gamla Wadköping 1965-1976.

            Cajsa Warg (1703-1769) gav 1755 hon ut ”Hjelpreda I Hushållningen För Unga Fruentimber” och föddes i Borgarhuset. http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgarhuset

            Citatet som återfinns på skylten tillskrivs Warg, ”man tager hvad man hafver”, men lär vara felaktigt, utan bör vara ”Man tager om man så hafva kan…”.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Fin skylt Kaptenen, Ulla Viotti vill vi gärna se mer av.......här en dansk.
              "DRIK HVAD DU KAN TAALE
              MEN EJ MER FOR MED ANDRE DIG AT MAALE". Munk från Holte.
              Alltså tävla ej om vem som tål mest alkohol.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Kai Krebs


                -
                Den här lilla trevliga skålen hittade jag idag på en loppis. Texten och det bruna vågmönstret är utförda i relief. Spiralen är målad och en begynnande krackelering syns i glasyren. Signaturen och ©-tecknet ser ut att vara instansade.

                Kai Krebs har varit verksam på många ställen och använt flera olika signaturer. Någon som vet var och när denna skål kan vara drejad.
                Det skulle också vara kul att få veta, hur många olika varianter det kan finnas.

                Comment


                • #38
                  Här har du en liknande skål som jag haft(såld nu) När jag kollade runt om skålen fick jag fram att de är gjorda när Krebs var på Skansen.

                  Comment


                  • #39
                    Ocg här finns flera varianter.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                      Här har du en liknande skål som jag haft(såld nu) När jag kollade runt om skålen fick jag fram att de är gjorda när Krebs var på Skansen.
                      http://www.precisensan.com/antikforu...t=18168&page=3
                      Tack Kolmårdstrollet för upplysningen. Ser att din skål var både bredare och högre än min.

                      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Det var en fin samling AndersB visar upp. Mitt fat, som är av den mindre modellen, är inte märkt med Stjärnhov. Slutsats blir därför att faten har tillverkats på minst två olika orter. Hur många olika ordspråk som har använts är nog inte lätt att få reda på. Det är i alla fall minst 13 st.

                      Beträffande värdet på mitt fat, delar jag Gideons tidigare uppfattning. Tyvärr är frakten dyrare än fatet, så det blir till att fortsätta med Lottoraden ett tag till och hoppas på storvinsten.

                      Comment


                      • #41
                        Geijersgården

                        Här ett fat som jag med ledning av Gideon möjligen har gjorts av Gottfrid Karlsson.
                        Texten bör nog uttydas av någon från Värmland.............
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Vist är det ett fat av Gottfrid

                          Fredrik på Ransäter
                          Där mötte jag henne
                          en morgon så rar
                          då solen hon sken
                          på himmelen så rar
                          Last edited by nobe; 2011-04-03, 23:20.

                          Comment


                          • #43
                            Den som oroar sig i förväg får lida dubbelt.



                            Upptäckte en ny loppis strax före Svedala efter att ha varit på Bamses kvalitetsauktionsvisning. Hittade inget intressant på visningen, men hittade detta charmiga fat på loppisen. Kai Krebs kunde konsten att dekorera enligt krukmakarmanér.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #44
                              Fem fiskar från Ystad.

                              Om det är ett ordspråk vet jag inte men varför äter man så mycket.........
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Om det är ett ordspråk vet jag inte men varför äter man så mycket.........
                                Har han ätit upp ena kanten på tallriken också.

                                Comment

                                Working...
                                X