Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning - Ordspråk på fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack så mycket för tips och upplysningar.
    Bengt Nyströms bok "Svensk keramik under 1900-talet" har jag inte läst ännu. Boken fanns inte på biblioteket men är nu inköpt och kommer förhoppningsvis in inom en vecka trodde bibliotekarien.

    Via e-post har jag haft kontaktat med Margareta Bourelius och bl.a fått denna information:

    Elsi Bourelius föddes 1909 i Kalmar och dog i Skåne 2001.
    Hon studerade vid Högre Konstindustriella skolan, (Konstfack), i Stockholm 1929-34.
    Efter utbildning till keramiker och trycksaksritare/teckningslärare samt studier i Berlin
    i Tyskland startade Elsi Bourelius 1937 egen verkstad i Gamla stan i Stockholm.
    Efter några år flyttade hon till Tullinge där hon hade verkstad till 1949 då hon flyttade
    till Skåne.

    Den keramik som Elsi Bourelius tillverkade i sin egen verkstad är alla signerade med
    elsi och under senare år med Elsi Bourelius inristat i godset eller målat med glasyr på
    godset.


    Margareta tillägger också:
    ”Dessa muggar är mycket tidiga. Jag har inte sett sådana tidigare”.

    I väntan på boken från biblioteket skall jag skicka e-post till ännu en person som jag hoppas och tror har ytterligare info om Elsi´s produktion.

    Till sist måste jag nämna att jag nu har fått tag på min tredje Haij-tallrik med ordspråk. Tyvärr ingen med okänd text utan den har samma som nr 6 och likadan baksida som din första bild i tidigare inlägg .

    Comment


    • #17
      Information om keramiker Elsi Bourelius

      Elsi Bourelius föddes 1909 i Kalmar och dog i Skåne 2001.

      Hon studerade vid Högre Konstindustriella skolan (Konstfack) i Stockholm under tiden 1929-1934. Bland hennes studiekamrater fanns bl.a. en av hennes bästa vänner Vera Haij.

      Efter utbildning till keramiker och trycksaksritare/teckningslärare samt studier i Berlin i Tyskland arbetade hon en kortare tid på Gabrielfajance och Steninge. Därefter startade Elsi Bourelius 1937 egen verkstad i Gamla Stan i Stockholm. Efter några år flyttade hon till Tullinge där hon hade verkstad till år 1949 då hon med familj flyttade till Skåne.

      En av de mest kända figurerna i Elsi Bourelius produktion är blomsterflickan, som hon började tillverka ca 1952. Den var ihålig och glaserad inuti så att man kunde fylla på vatten och sätta blommor i famnen på figuren. Eftersom blomsterflickan plagierades av många keramiker slutade Elsi Bourelius att tillverka den efter ca 10 år. Hon sålde modellen till JIE keramik i Gantofta. Därefter kallades den för Skånetösen.

      Den keramik som Elsi Bourelius tillverkade i sin egen verkstad är signerad med ”elsi” och under senare år med ”Elsi Bourelius” inristat i godset eller målat med glasyr på godset.

      Elsi Bourelius arbetade ca 30 år ihop med sin dotter Margareta Bourelius, som fortfarande är verksam. Verkstaden med permanent utställning och försäljning ligger nära Rolsberga/ Gårdarp i mitten av Skåne. Besök gärna hennes hemsida www.bourelius.com.

      Informationen lämnad av
      Elsi Bourelius dotter Margareta Bourelius

      Comment


      • #18
        Välkommen, Tonerde!

        Tack för direktinformationen om Elsi.
        Men jag undrar om den andra uppgiften i boken "Svensk keramik under 1900-taöet" av Bengt Nyström m.fl. kan bekräftas?
        Det gäller Ystad-Keramik, som startades 1943 (och bytte namn 1951 till Kloster-Keramik) och hade flera medarbetare i olika perioder - däribland Elsi Bourelius.
        Då är det någon gång under åren 1943 till 1951, som elsi kan ha medverkat. Det blir senare, än jag i tidigare inlägg äntog.
        För jag har också för mig ha läst någon tidskriftsartikel tidigare, att else skapade egna dekorer på prydnadsgods hos Ystads-Keramik. Morfars ordspråkssejdel skulle kunna vara från den tiden, och temat med ordspråk influerat av Vera Haij?

        Keramikgalleriet på hemsidan, väcker definitivt min nyfikenhet och förhoppningsvis blir det långväga besök av mig och andra framöver.

        Comment


        • #19
          Elsi Bourelius hette som ogift Wahlquist. Jag återkommer med ytterligare information, eftersom jag aldrig hört att Elsi Bourelius arbetade för Ystad Keramik däremot hade hon en återförsäljare där.

          Comment


          • #20
            Oj, vilka sammanträffanden, det kan knappast vara en slump.

            * Båda har studerat vid Högre Konstindustriella skolan (Konstfack) i Stockholm under tiden 1929-1934 och var goda vänner.
            * De har tecknade alt. inristade ordspråk i några av sina keramiska konstverk.
            * Efter uppskattningsvis 60 år har två fat och en sejdel funnits till försäljning på samma ”loppis” vid tre olika tillfällen och köpts av samma kund.
            * För att slutligen behandlas i samma tråd på PES-forumet.

            Min senaste mail-förfråga gav tyvärr inte några nya fakta om sejdeln.
            Den tycks däremot vara mycket ovanlig även enligt uppgiftslämnaren som skriver: ”Själv har jag under alla mina år och ‘rundor’ aldrig sett denna mugg.”

            Comment


            • #21
              Elsi Bouelius - sejdel

              Betr sejdeln. Jag, dotter till elsi Bourelius, har gått igenom hennes produktion från 1937 till 1945 och inte hittat något om sejdeln. Det troligaste är att den är tillverkad under tiden i Tullinge. Numret stämmer med med denna tid. Hon hade nummer på varje modell. Den måste vara gjord i mycket få exemplar.

              En sak är dock säkert Elsi Bourelius har aldrig haft något samarbete med Ystad Keramik.

              Comment


              • #22
                Va kul! De ursprungliga dimridåerna har skingrats beträffande frågeställningarna ”när” och ”var”. Frågan om ”hur många” får väl också anses vara delvis besvarad. Vi kan med fog anta att det inte var fråga om någon massproduktion, eftersom ingen hittilldags har sett eller hört talas om denna eller liknande sejdlar.
                Tanken svindlar. Kan det rent av vara en specialbeställning av en försmådd friare?

                För mig som inte tidigare varit intresserat av keramik, har det varit spännande att få ”lära känna” Elsi och hennes verksamhet. Måste också tillägga att Elsi´s sejdel har en mycket vacker handstil. Månde det ha gått i arv till barnen tro?

                Nåja, nu får jag tillsammans med mina barn ta en funderare på var och hos vem sejdeln bäst skall placeras ~ det är ju synd om den skulle hamna undanstoppad på vinden i en skokartong.

                Slutligen vill jag passa på att tacka alla som lagt ner tid och arbete med efterforskningar m.m. i den här frågan.

                Tro bara inte att ordspråksjakten på keramik är slut ~ den har just börjat.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Tonerde Visa inlägg
                  En sak är dock säkert Elsi Bourelius har aldrig haft något samarbete med Ystad Keramik.
                  Tack Margareta, för besked.
                  Då stryker jag den uppgiften i boken.
                  Jag är glad för att Du är med oss här!

                  Comment


                  • #24
                    Gick ett varv på Myrorna i dag. Hittade en skål med ordstävet "Kärleken drar som tio par oxar" . 24cm i dameter och 10 cm hög. Signering Kai Krebs.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Gott öl

                      Från Uppsala-Ekeby eller Gefle kommer detta stop med följande text:
                      "Ett gott öl åt frusna män
                      och gott öl för trötta
                      ty gott öl är kroppens vän
                      och hågens stav och stötta"
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Inte ett fat men...

                        Den här kufiska ulken med skriven text av det knepigare slaget i gapet är signerad Ernst J Skog 1952.
                        Det är möjligt att den kan vara av Ernst Julius Skog (1880-1954), som år 1900 var skriven som dräng i Asmuntorp och slutade sina dagar i Klippan 1954. Han är hittills den ende som kunnat återfinnas med ett J som mellannamn.
                        Fisken har ett litet hål på ömse sida, som om den skulle hängt i ett snöre och synbarligen har den använts som askkopp senare, så att texten slitits ut här och var.
                        Ett kvällkursarbete? Kanske det.

                        Det är möjligt att den är feltolkad, och era ögon kanske ser annorlunda.

                        Söker inte
                        Snusar inte
                        Super inte

                        Äger förstånd
                        och ingen
                        Hemmorojd


                        Den bär på hakan titeln Själv porträtt.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Röker inte tror jag det står överst. Och längst ner "äger löstand och har hemorrojder"?

                          Comment


                          • #28

                            Ja, jag tror att Du har läst rätt.
                            Gubben hade självinsikt...

                            Comment


                            • #29
                              ....hur man tar det.....

                              Här är en vas av Vera Haij, Steneby
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Det var trevligt med en vas bland alla fat. Undrar om Vera Haij gjort lika många olika versioner av denna som med faten eller om det är en engångsföreteelse.
                                Av bilden att döma gissar jag på att vasen är ca 20-25 cm hög. Rätt?

                                Comment

                                Working...
                                X