Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning - Ordspråk på fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Efterlysning - Ordspråk på fat


    -
    För drygt trettio år sedan försvann ett sådant här från mig, troligtvis i samband med en flyttning. Härom veckan råkade jag hitta ett likadant på en ”loppis”, gissa om det blev ett glatt återseende.


    -
    Nu undrar jag om någon vet var fatet är tillverkat och av vem. Det skulle också vara intressant med en tidsbestämning och om det ingår i någon serie. I botten finns bara denna signatur, som jag har svårt att läsa och ett löpnummer (?).

  • #2
    Välkommen!

    Det är också ett glatt återseende för mig, eftersom Vera Haij skrev fler tänkespråk.
    Jag har åtta fat av henne, för stunden nerpackade, men bilder finns att visa.

    Det åttonde fatet har Ditt tänkespråk och listan ser sålunda ut så här:

    1. En dåre blir uppretad av andras oförskämda ord, den vise ler däråt.

    2. Bättre ett fat kål med kärlek, än en gödd oxe med hat.

    3. Tag ålen i stjärten, och mannen på orden, ej halare handtag, man finner på jorden.

    4. Man lever inte som man vill, utan som man kan.

    5. Den som inte gör dumheter som ung, gör dem som gammal.

    6. Ingen olycka är så stor, att den inte har en lycka under kappan.

    7. Många äro fallna genom svärdsegg, men aldrig så många som för onda tungor.

    8. Kärleken är en makt, och inte en vilja, den faller lika lätt på en lort, som på en lilja.

    Den uppgift jag har om Vera Haij, är att hon föddes 1912 och gick ur tiden 2005, men jag har inte kunnat finna henne i släktforskarförbundets skivor. Hon verkade i Steneby, som det står svagt ristat på Din tallrik, och enligt Nyströms nya Vingedalare från förra året, står det om henne:

    "Haij, Vera. Keramiker och lärare, verksam i Steneby, Dals-Långed, från 1930-talet, verkstad Steneby-keramik. Tidigare i Värmland och Västergötland. Lärare vid Stenebyskolan 1936-39. Levererade krukor, lyktor, vaser och personliga kvinnohuvuden till Hemslöjden i Dalsland."

    Sedan finner jag stora likheter, och varför inte samma författarinna (?), till Gabriels många krus och kannor - också med tänlespråk runt livet. De är från samma tid och i skrivstil lika.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-08-01, 15:48.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Välkommen!

      Det är också ett glatt återseende för mig, eftersom Vera Haij skrev fler tänkespråk.
      Jag har åtta fat av henne, för stunden nerpackade, men bilder finns att visa.

      Det åttonde fatet har Ditt tänkespråk och listan ser sålunda ut så här:

      1. En dåre blir uppretad av andras oförskämda ord, den vise ler däråt.

      2. Bättre ett fat kål med kärlek, än en gödd oxe med hat.

      3. Tag ålen i stjärten, och mannen på orden, ej halare handtag, man finner på jorden.

      4. Man lever inte som man vill, utan som man kan.

      5. Den som inte gör dumheter som ung, gör dem som gammal.

      6. Ingen olycka är så stor, att den inte har en lycka under kappan.

      7. Många äro fallna genom svärdsegg, men aldrig så många som för onda tungor.

      8. Kärleken är en makt, och inte en vilja, den faller lika lätt på en lort, som på en lilja.

      Den uppgift jag har om Vera Haij, är att hon föddes 1912 och gick ur tiden 2005, men jag har inte kunnat finna henne i släktforskarförbundets skivor. Hon verkade i Steneby, som det står svagt ristat på Din tallrik, och enligt Nyströms nya Vingedalare från förra året, står det om henne:

      "Haij, Vera. Keramiker och lärare, verksam i Steneby, Dals-Långed, från 1930-talet, verkstad Steneby-keramik. Tidigare i Värmland och Västergötland. Lärare vid Stenebyskolan 1936-39. Levererade krukor, lyktor, vaser och personliga kvinnohuvuden till Hemslöjden i Dalsland."

      Sedan finner jag stora likheter, och varför inte samma författarinna (?), till Gabriels många krus och kannor - också med tänlespråk runt livet. De är från samma tid och i skrivstil lika.
      -o-o-o-o-o-o-

      Tack och tack så väldigt mycket för hjälpen med signaturen och dina egna bilder. Jag hade en svag aning om att det skulle finnas en hel serie och nu har jag fått det bekräftat.
      Jag har roat mig med att ´Googla´ på Haij och fann ytterligare ett fat med texten:
      9. Äktenskapet är som ålkistan. Den som är ute vill in. Den som är inne vill ut.

      Påträffade även en indikation på att det kan finnas ytterligare minst tre tänkespråk. I en gammal annons på Blocket var det nämligen någon som ville sälja tolv av Haij´s tallrikar med ordspråk. Huruvida de var olika eller om det fanns någon dubblett med i samlingen framgick inte. Nä, själva annonsen finns tyvärr inte kvar.

      Hittade också den här notering om om Vera Haij-Nilsson

      Comment


      • #4
        De faten hade jag velat se.

        Men ändå - min enträgenhet visar ibland inget tålamod, och jag fann denna gamla bild på Gabrielkrus i mitt bildarliv. Alla med ordspråk, så att Du kan jämföra.
        De är vanliga bland handlare, men inte Vera Haijs fat.

        Jag behöver inte faten, såsom de ligger nerpackade, utan borde komma upp på vägg hos någon som har plats och vett att uppskatta dem.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ordstäv

          Här kommer mitt bidrag till ordspråk på fat - inköpt idag i en "fyndlåda" på auktion i Heberg.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Lars M
            Ditt fat är ett Arvika fat tillverkat av GK Gottfrid Karlsson

            Comment


            • #7
              Ordstäv

              Tack för svaret!
              Jag var nog i tron att det var Christer Heijl som gjort signaturen.

              Comment


              • #8
                Jag har en skål signerad Steneby Haij. Lägger in en bild här så kan den som är intresserad titta. Rätt fin skål faktiskt.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ännu ett ordstäv

                  Från Båstad kommer dessa visdomsord!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Det finns ett till - har ett efter min mormor! Minns inte exakt vad det står, men någonting i stil med "Vägen till en god vän är gen, vore han än fjärran faren" eller något liknande. Men det är ett likadant fat. Skall leta fram det och fotografera. =)

                    Comment


                    • #11
                      [quote=Morfar;113652]-o-o-o-o-o-o-

                      Jag har roat mig med att ´Googla´ på Haij och fann ytterligare ett fat med texten:
                      9. Äktenskapet är som ålkistan. Den som är ute vill in. Den som är inne vill ut.

                      Påträffade även en indikation på att det kan finnas ytterligare minst tre tänkespråk. I en gammal annons på Blocket var det nämligen någon som ville sälja tolv av Haij´s tallrikar med ordspråk. Huruvida de var olika eller om det fanns någon dubblett med i samlingen framgick inte. Nä, själva annonsen finns tyvärr inte kvar.

                      -o-o-o-o-o-o-


                      Har hittat ytterligare ett fat i Vera Haijs serie med ordspråk.
                      10. Såsom gyllene äpplen i silverskålar, är ord som talas i rättan tid

                      Comment


                      • #12
                        Det vore kul om alla tolv, om inte fler ordspråksfat, av Haij hittades.
                        Desutom har några stenebyalster till dykt upp, vilket denna tråd förtäljer:


                        Egentligen borde Vera Haij, och kanske tillsammans med Arne Glad, få en egen dokumenationstrådm eftersom andra verk av henne också visas högre upp i tråden. Det blir lite oöverskådligt.
                        Här är en ännu en som rör till det.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          jag ryser
                          av välbehag
                          men
                          också av obehag - ser ju ut som en sjöborre som gör j-t ont att trampa på....

                          Comment


                          • #14
                            I min ändlösa ”jakt” på ordspråk, hittade jag denna sejdel eller kallas det öl-stop. En sökning på detta forum ledde mig snabbt fram till att sejdeln har gjorts av Elsi Bourelius.
                            Däremot har jag inte kunnat få fram när och var den har drejats. Hur är det med numreringen. Är detta den 126:e sejdeln eller gäller det konstnärens design eller något annat.
                            Någon bäst före datum är det i.a.f. inte

                            Naturligtvis är jag också nyfiken på om det finns ytterligare sejdlar av ”elsi” med andra texter.

                            Så här ser den ut om man vrider på den.



                            och här är lite kända fakta.
                            Last edited by Morfar; 2010-01-05, 07:11.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Morfar Visa inlägg
                              I min ändlösa ”jakt” på ordspråk, hittade jag denna sejdel eller kallas det öl-stop. En sökning på detta forum ledde mig snabbt fram till att sejdeln har gjorts av Elsi Bourelius.
                              Däremot har jag inte kunnat få fram när och var den har drejats. Hur är det med numreringen. Är detta den 126:e sejdeln eller gäller det konstnärens design eller något annat.
                              Någon bäst före datum är det i.a.f. inte

                              Naturligtvis är jag också nyfiken på om det finns ytterligare sejdlar av ”elsi” med andra texter.
                              Din ordspråkssejdel är mycket riktigt gjord av Elsi Bourelius, som hon kallade sig.
                              Hon döptes till Elsie Margareta och föddes under annat efternamn, eftersom hon blev gift med Karl Bourelius.
                              Vilket vet jag ännu inte, och det egentliga födelseåret är ett annat, än det som står i alla faktaböcker. Hon föddes 8/4 1909 och gick ur tiden 26/5 2001.

                              Du har säkert läst vad Bengt Nyström skrivit om henne i boken "Svensk keramik under 1900-talet", men om Du också sammanför det med vad som står under Ystad-Keramik, tror jag att bilden av sejdelns tillkomst klarnar.
                              Där står att hon medverkade i perioder, vilket kanske Lena Palmgren därstädes skulle kunna berätta mer om.
                              För min del tror jag att Elsi tog intryck av de lätt konformade Ystadssejdlarna, med kraftiga handtag, och omtolkade till sin egen lättare variant, med "plattare" handtag" - i mer traditionell, skånsk form med tänkvärd text.
                              Det tresiffriga, handristade modellnumret 126 antyder att sejdeln är ett unikat från 1930-talet, gjord i Ystad-Keramiks verkstad, eftersom de oftast hade två eller tre snett instämplade siffror på sitt gods - men den kan lika gärna varit gjord 20 år senare i hennes egen verkstad i Löberöd.
                              Varför också inte fråga hennes dotter, Margareta Bourelius, direkt om Din sejdel?
                              The first time that a burner on my electric stove stopped working, I was stunned to see the technician lift the top of the stove to expose the wires underneath. When I saw how easy it was to just plug it back in, I felt like I'd wasted money on the service call. That's when I decided to research appliance repair so that I could troubleshoot things on my own. This blog is a collection of the things that I've learned through my research. I hope that the information here makes it easier for you to spot the signs of trouble and fix them on your own.

                              Återkom mycket gärna med de nya rön Du kan få ut med denna lilla hjälp.

                              Comment

                              Working...
                              X