Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälja till Antikvariat eller skänka till second hand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Sälja till Antikvariat eller skänka till second hand

    Någon som har erfarenhet av att sälja böcker till antikvariat som kan berätta lite om hur det brukar gå till?

    Ska man packa ihop allt och köra dit det så de går igenom och plockar vad det vill ha?
    Tömmer just en lägenhet med en hel del gamla böcker men jag har ingen aning om böckers värde och vad som kan vara av intresse så tips önskas.

    Enklast kanske bara är att köra det till t ex Erikshjälpen
    [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

  • #2
    Vi har vid 2 tillfällen skullat tömma ett par lägenheter där vi stått med hyllmetrar och inte visst vad vi skulle göra med det....vi ringde ett antikvariat och det kom en trevlig människa som sorterade på plats och gav oss ett bud på det han ville ha...och det budet var bra mycket bättre än vi förväntat + vi slapp bära dom böckerna =0) Så mitt tips är att ringa runt

    Comment


    • #3
      Bara som en tänkare, jag var på väg att slänga eller ge bort böcker till insamling. Hittade i högen en bok från OS i Amsterdam. Tänkte jag lägger den på Tradera för skojs skull. Vips fick jag 2500:- av en samlare. Så kan det gå.
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #4
        Man kan säga att 1900-tals böcker har lågt värde, om man undantar faktaböcker om ämnen som porslin, glas, tåg och andra samlarområde. 1800-tals böcker har även de lågt värde med undantag av praktverk, hembygd, faktaböcker och första utgåvor av större författare. 1700-tals böcker har ett värde med undantag av viss religiös litteratur som fanns i alla hem. 1600 har allt värde.

        Många undantag finns så detta är inte en absolut sanning!

        Comment


        • #5
          Oj vilka bra tips och vilka trevliga erfarenheter,
          2500:- det var inte dåligt

          Jag kan tänka mig att något intressant finns det nog. (inbillar jag mig iaf)
          Bl a så hittade jag en jättestor bok som jag minns jag älskade att bläddra i när jag var hemma hos mina morföräldrar.
          Det är 1897 års årgång av en tidning som är inbunden.
          Minns tyvärr inte vad den heter. Ska försöka och komma ihåg att fota den ikväll.
          Men den behåller jag nog ett tag.

          Jag ska kontakta ett par Antikvariat som ligger i närheten.
          Aspingtons och Antiqua. Känns som de skulle vara seriösa.

          Ska lägga på minnet det Johan skrev också, så ska jag kika lite noggrannare i bokhyllorna.
          [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Klura Visa inlägg
            Oj vilka bra tips och vilka trevliga erfarenheter,
            2500:- det var inte dåligt


            Bl a så hittade jag en jättestor bok som jag minns jag älskade att bläddra i när jag var hemma hos mina morföräldrar.
            Det är 1897 års årgång av en tidning som är inbunden.
            Minns tyvärr inte vad den heter. Ska försöka och komma ihåg att fota den ikväll.
            Men den behåller jag nog ett tag.
            Den heter Svea va?
            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

            Comment


            • #7
              Den heter För Svenska Hem
              Säkert inte värd speciellt mycket men den stannar här.
              En riktigt trevlig bok att bläddra i.
              Minns att jag älskade alla fina bilder.
              Bifogade filer
              [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Tyvärr så denna typ av tidskrifter ganska svårsålda. Dock kan man ibland få ut ett ganska bra pris på tradera om man har presenterar delar av innehållet. I detta fall så kan ju det finnas en hel del om Stockholmsutställningen. Vidare tror jag det finns en artikel och bild från Göteborgs Stadsbibliotek, osv osv. Jag fann att denna tidskrift finns till salu på ett antikvariat för 250 kr.

                Lycka till med boksamlingen

                Comment


                • #9
                  Låter spännande det där om Stockholmsutställningen.
                  Jag får bläddra igenom den sen när det lugnat ner sig lite med röjandet.
                  Puh! Märks inte att man har semester.
                  [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    En god vän till mig driver ett antikvariat med en blandad inriktning av litteratur. Vetenskapliga tidskrifter, topografi, akademisk prosa och diverse. Intresset täcker det mesta.
                    Jag vet att min vän är medlem i Svenska Antikvariatföreningen och dessutom är duktig på de etiska reglerna.

                    Comment


                    • #11
                      Tackar för länken.
                      Såg att mina två tänkbara antikvariat fanns med här.
                      Det lutar åt att jag kontaktar Aspingtons, de ligger bra till och det verkar ha mer blandad kompott. Om jag inte minns helt fel så har jag handlat en bok där för några år sedan.
                      I så fall så är dom trevliga också
                      [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Jag brukar sälja böcker på www.bokborsen.se
                        http://gilasgrotta.blogspot.com/

                        Comment


                        • #13
                          Har varit inne där och kollat förut men jag tycker det är svårt att prissätta böcker. Har sålt en del på Tradera tidigare och då har det gnällts en del också över portokostnaderna för det är ju inte billigt att skicka.

                          Nu när jag var inne så hittade jag faktiskt en bok om lapptäcken som jag inte hade så den beställde jag. Tack för tipset
                          [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Johan B Visa inlägg
                            Man kan säga att 1900-tals böcker har lågt värde, om man undantar faktaböcker om ämnen som porslin, glas, tåg och andra samlarområde.
                            Vi har packat böcker idag för att senare titta igenom dom innan vi lämnar iväg kartongerna. Hittade dock en bok om Rörstrands-serviser 1860-1960.
                            Men den gör jag mig inte av med förstås.
                            Även en bok som hette Albert Engström ett konstnärsalbum, som jag tänkte bläddra lite i.
                            [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Klura Visa inlägg
                              Har varit inne där och kollat förut men jag tycker det är svårt att prissätta böcker. Har sålt en del på Tradera tidigare och då har det gnällts en del också över portokostnaderna för det är ju inte billigt att skicka.

                              Nu när jag var inne så hittade jag faktiskt en bok om lapptäcken som jag inte hade så den beställde jag. Tack för tipset
                              Ja, det är märkligt att man ska gnälla över portokostnader...självklart ska ju köparen betala...och böcker väger ju som bekant en hel del...jag har också sett att man kan fynda på www.bokborsen.se:)
                              http://gilasgrotta.blogspot.com/

                              Comment

                              Working...
                              X