Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fet fot på paraplyglas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fet fot på paraplyglas.

    Säljaren ville inte gå med på att det var ett paraplyglas medan jag tyckte
    att det var ett paraplyglas.
    Jag tycker nog att det ser ut som ett slipat paraplyglas, hur som helst så
    var det den fetaste och största fot jag sett på ett paraplyglas så den
    fick också följa med ifrån Skåne.

    Ser att det inte går att få fram hur överdrivet stor och fet foten är på
    fotot, det ser roligare ut på riktigt.
    Bifogade filer

  • #2
    Det er ikke paraplyglas, men dansk og hedder Anglais. Holmegaard katalog 1853 har 2 former og katalog 1867 har 12 formater - incl. det grønne rhinskvin. Anglais er det første komplette glasservice fra et dansk værk. Er med i katalog 1900 og 1915 men er ikke med i katalog 1920.
    Sleben Anglais fremstilles på bestilling frem til 1961.
    Jeg har tidligere debateret Anglais og paraplyglas med svenskere. Så om du siger paraply så OK, men det kunne også være dansk - og så er formen eksakt som glasbiblen figur 66.
    Last edited by hose; 2006-07-29, 15:42.

    Comment


    • #3
      Engelska och Anglais är vad de står som i priskuranter, men i folkmun kallas
      dom paraplyglas.

      Modellen kommer ifrån engelskaöarna och fanns där tidigare än i Sverige,
      i Sverige blev de populära runt 1850 och de flesta bruk i Sverige blåste
      nog dessa glas mellan 1850 och sekelskiftet.

      Visst kan det vara ett Danskt glas jag har, speciellt med tanke på att jag
      köpt det i Skåne, men jag har bilder i mina böcker på Svenska glas med
      samma form och slipning.

      Comment


      • #4
        Sandsynligvis er det et svensk glas du har. Med tanke på at du har købt det i Sverige. Det ligner bare Holmegaards fantastisk meget - men er sikkert svensk.
        Og Holmegaard 1853 - det passer jo perfekt.

        Som jeg skrev så har jeg tidlige skrevet om paraply/anglais - var det også os to ? det mente jeg egentlig, men var ikke helt sikker.
        Last edited by hose; 2006-07-29, 16:03.

        Comment


        • #5
          Som jag sa så kan det ju vara ett Danskt glas, jag har ingen aning, de har nog
          gjort i de flesta länder skulle jag tro.

          Här är en bild på några Svenska 1850-1860, den bakre är lik mitt glas, men jag
          har sett engelska som ser likadana ut och kallas georgianglass.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Helt sikkert og det kan man godt forstå formen er flot.
            Det røde glas - det er bare hel fantastisk.

            Comment


            • #7
              Paraplyglas har en optikblåst kupa som har samma "räfflor" som en paraply. Jag tror AF vill vara lite av en banbrytare inom paraplyglasvärlden.
              Är det så AF? Då får vi väl kalla mitt för paraplyglas nr:3.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Nja nu är jag inte så duktig på dricksglas, men vad jag läst så kom modellen
                runt 1850 i Sverige och de ska finnas med slät cuppa, optikblåst cuppa och
                slipad cuppa.

                Jag kan inte göra mer än att gå efter det man får berättat för sig eller läst om.

                Comment


                • #9
                  Jo man kan göra mer än så, man kan tänka själv. Och om man gör det så finns det en hel del skitsnackare visar det sig, antagare osv.
                  För min del tycker jag inte att ditt glas skall kallas paraplyglas sen får det kallas så hur mycket som hälst, var som hälst.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av 766
                    Jo man kan göra mer än så, man kan tänka själv. Och om man gör det så finns det en hel del skitsnackare visar det sig, antagare osv.
                    För min del tycker jag inte att ditt glas skall kallas paraplyglas sen får det kallas så hur mycket som hälst, var som hälst.
                    Precis en sån som du då 766!?

                    Verkar vara vettigt att lyssna och lära av äldre glassamlare med kunskap och
                    att läsa böcker har alltid varit bra för kunskap.

                    Comment


                    • #11
                      Anglais jeg synes at det er sådan et smukt navn.

                      Comment


                      • #12
                        AF vi har ett exempel in på knutarna där "Folket" har talat om vad saker och ting heter, folket likamed dom kunniga innom gebitet.
                        Och "namnet" är munblåsta......det är på gång med en hel det liknande nyheter som ploppat upp både här och där.
                        Men det "träigaste" som någon försökt pådyvla mig är fåralås om ett bultlås som jag hade. Man blir med lappadockor!
                        AF vi vet att dom enda som kunde munblåsa glas är utdöda beroende på att omgivningen plötsligt kom på att deras läppar var canserframkallande, gjorda av asbets.

                        Comment

                        Working...
                        X