Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten pojke sign [ID: Berth Norrman, Norrmans Keramik, Motala]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten pojke sign [ID: Berth Norrman, Norrmans Keramik, Motala]

    En liten pojke, 8,5 cm hög, med håret glaserat ? I botten en signatur S N.
    Någon som vet något om den signaturen ?
    Tacksam för svar.
    //anders h
    Bifogade filer

  • #2
    Välkommen, anders h!

    Stämpelbilden på Din pojke, är upp och ner, och ska egentligen tydas som Norrmans (med stora bokstäver). Jag har vridit på Din bild och tagit en annan jämförelsebild.

    Norrman Keramik var ett familjeföretag i Motala, som startades i slutet av 1940-talet av Berth Norrman och lades ner c:a 1995. Din figur ser ut att vara från tidigt -70tal.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Hej Gideon
      och stort tack för hjälpen. Det går inte att utläsa hela namnet men att det är ytterligare bokstäver framför stämmer. Jag har inga andra upplysningar om figuren som fanns i min mors hem.

      Comment


      • #4
        Samepar

        Vem är Bert H, som troligen är den som signerat mitt samepar år -60.
        söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Berth Norrman, som startade Motala keramik i slutet på 1940-talet (enligt Nyströms bok).
          Namnet är ofta så svårläst och ihoptryckt, så att den kan misstas för vara annat från utlandet. Men det verkar ändå vara stämplat, av alla likartade signaturer jag sett genom åren.
          Sjöfiskarparet, om än i lappdräkt, kan Berth ha hämtat från Bornholm, som inspiration.

          Bindestreck 60 står det under och det borde då bli 1960.
          Last edited by Gideon; 2010-06-19, 21:13.

          Comment


          • #6
            Tack!
            söffe

            Comment


            • #7
              I vilken tråd på PES har jag sett denne man?

              Han är för övrigt signerad med vad jag tror är "Bertil" till vänster på kragen. På en etikett undertill står det Svensk Relief-konst och jag misstänker att det är etiketten från där han en gång såldes.

              Har letat och letat men finner inget annat råd än att ställa frågan rakt ut.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Berth, Norrmans keramik i Motala tänker Du på.

                Comment


                • #9
                  Ja, just så! Tack för hjälpen Gideon. Tack! Nu är sinnet stillat (i just denna fråga).

                  Comment


                  • #10
                    På den här tråden på PES visades liknande figur.
                    söffe

                    Comment


                    • #11
                      Ja men där är han ju! Jag visste att det var här jag sett farbrorn i fråga. Tack söffe

                      Dina reliefer från -60 ser ut att vara ihåliga söffe och i lergods? Min relief är i stengods och helgjuten. Är min same yngre eller äldre tro?

                      Comment


                      • #12
                        Berth Norrman, Markaryd.

                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Berth Norrman, som startade Motala keramik i slutet på 1940-talet (enligt Nyströms bok).
                        Namnet är ofta så svårläst och ihoptryckt, så att den kan misstas för vara annat från utlandet. Men det verkar ändå vara stämplat, av alla likartade signaturer jag sett genom åren.
                        Sjöfiskarparet, om än i lappdräkt, kan Berth ha hämtat från Bornholm, som inspiration.

                        Bindestreck 60 står det under och det borde då bli 1960.
                        Jag har plockat fram några bilder på alster av Berth Norrman med direkt angivelse på Markaryd. Först Flickorna i Småland -55 och stämplat Markaryd.
                        Sedan Gästgiveri där det mycket svagt kan läsas "Snapphanen Markaryd Sweden, AJ". Här finns inget årtal.
                        Startade han sin verksamhet i Markaryd och flyttade till Motala eller var det tillfällig utflykt?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Jag har plockat fram några bilder på alster av Berth Norrman med direkt angivelse på Markaryd. Först Flickorna i Småland -55 och stämplat Markaryd.
                          Sedan Gästgiveri där det mycket svagt kan läsas "Snapphanen Markaryd Sweden, AJ". Här finns inget årtal.
                          Startade han sin verksamhet i Markaryd och flyttade till Motala eller var det tillfällig utflykt?
                          Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Men jag är ganska säker på att gästgiveriscenen har sålts som souvenir på värdshuset Snapphanen, som ligger vid södra infarten i Markaryd.

                          Comment


                          • #14
                            trevliga dom här speciellt om man samlar på samesaker som jag gör mina är ca 17 cm höga och i massivt stengods och väger ca 700 gram och är signerade på framsidan och har etiketterna kvar bak antagligen från försäljningsstället....hur stora är dina söffe??
                            Bifogade filer
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                              trevliga dom här speciellt om man samlar på samesaker som jag gör mina är ca 17 cm höga och i massivt stengods och väger ca 700 gram och är signerade på framsidan och har etiketterna kvar bak antagligen från försäljningsstället....hur stora är dina söffe??
                              Hej Harley! Eftersom jag inte samlar på sådana har jag dem inte längre kvar. Min gissning äratt de var ung lika stora som dina, möjligen något mindre (15 cm?).
                              söffe

                              Comment

                              Working...
                              X