Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrands sommar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rörstrands sommar?

    Misstänker att jag kan vara i fel forum då detta är antika saker men jag har ingen som helst koll på en kaffeservis vi precis ärvt. Vill kolla om den är ngt man har till vardags eller som man skall vara mer rädda om. Jag hittar inget om den på Rörstrands hemsida o undrar allmänt om när den tillverkats, av vem den designats osv. Tacksam för alla svar.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Annaomasse Visa inlägg
    Misstänker att jag kan vara i fel forum då detta är antika saker men jag har ingen som helst koll på en kaffeservis vi precis ärvt. Vill kolla om den är ngt man har till vardags eller som man skall vara mer rädda om. Jag hittar inget om den på Rörstrands hemsida o undrar allmänt om när den tillverkats, av vem den designats osv. Tacksam för alla svar.
    Du är i helt rätt forum Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig då jag inte sett denna servis förut. Men den är jättefin! Jag skulle nog vara rädd om den då jag misstänker att denna kan vara ganska efterfrågad då den är handmålad med vacker dekor.

    Comment


    • #3
      Tillägg: Dekoren påminner mycket om Stig Lindbergs dekorer för Gustavsberg vilket får mig att undra om inte denna är en senare upplaga från tiden då Rörstrand ägde fabriken. Kanske att man gjorde ett försök med att återuppta ett fajansmönster på nyare koppar??

      Lägg gärna in en bild på hela servisen så vi får se den i sin fulla prakt

      Comment


      • #4
        Modellen på koppen är i alla fall 1950-60-tal, men dekoren har jag aldrig heller sett! Den är dock väldigt fin och av hög kvalitet! Stämpeln användes från 1950 och framåt!
        Kanske en tillfällig produktion?
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          Rörstrand 50-60-tal, ganska enkla men ändå proffsiga blommor i bleka färger... Marianne Westman? Jättefina koppar!

          Comment


          • #6
            Lars Thorén? Skulle gärna vilja se fler bilder.
            Visserligen inte mycket till bevis men ordet Sommar på undersidan ser definitivt ut att var skrivet av honom.

            Comment


            • #7
              Jag tror inte att koppen och fatet hör ihop. Det är en gustavsbergsmodell på själva koppen, men fatet är stämplat Rörstrand. Hur ser fatet ut på ovansidan?

              Comment


              • #8
                Den liknar Gustavsbergs SG-modell, men även Rörstrands AG, vilket jag tror det är, kollade i boken Servisporslin av BG Lindgren, sidan 82-87. AG-modellen kom 1955 och formgavs av Gunnar Nylund, jag tror dock inte att han ligger bakom dekoren. Även fatets form är mycket lik fatet till AG-modellen, vilket stärker teorin. Det vore dock kul att se en bild (från sidan) där koppen står på fatet, då skulle jag kunna jämföra direkt.
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #9
                  Blomman längst upp till vänster på koppen, den med svarta spröt och röda prickar känns ju väldigt mycket Marianne Westman och återkommer på bla min vas här http://www.precisensan.com/antikforu...hlight=westman

                  Comment


                  • #10
                    Sommar Rörstrand: Någon som vet något om denna kopp? (flyttad tråd)

                    Hej, jag har en kaffekopp som heter Sommar Rörstrand. Blev nyfiken på den och sökte på den på nätet men hittar inte så mycket information om den. Hittade en annan tråd här på forumet från 2009, som handlade om samma typ av kopp, men det verkar inte vara någon som visste något då utan det var mest gissningar. Så därför slänger jag ut samma fråga igen sådär 12 år senare :-)
                    Någon som känner till koppen/vet något om den?? Vem har designat koppen och målat dekoren?

                    Tacksam för svar!


                    Click image for larger version

Name:	20210819_195736.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	575322Click image for larger version

Name:	20210819_195813.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	575323Click image for larger version

Name:	20210819_195805.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	575324Click image for larger version

Name:	20210819_195828.jpg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	575325

                    Comment


                    • #11
                      Nja, det hjälper väl inte så mycket, men jag har en likadan kopp med fat, en av de tveklöst vackraste serviserna tycker jag, synd att vi inte vet mer :/

                      Comment

                      Working...
                      X