Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 56

Ämne: Glas med bubbla i foten

harley: Det var mycket tidigare än jag trott på dem alla... vet du ungefär hur länge produktionen pågick? Och ifall billigare utländska glas importerats som ser snarlika ut?

Ett bubbelglas

Här en bild på bubbelglas i nubbemodell. Vet inte vem som har tillverkat. Kanske någon annan vet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009

björkshult bubbelglas

Hittade dessa på en loppis idag märkta Björkshult. Nu kan vi alltså lägga till ett till glasbruk på listan över tillverkare av bubbelglas. Är det någon som vet vad dessa heter? och vem som ligger bakom designen? Glaset är ca 10,5 cm högt och mynningen är 7 cm i diameter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Men så snyggt glas! Mina är lite halvdant gjorda vilket gör att jag misstänker att det är import. Tänkte ta kort på dem imorgon och lägga ut!

Listan uppdaterad
    Iitala: Tapio
    Kosta: Pippi
    Vicke Lindstrand: Mambo
    Kosta Boda: Rondo
    Bergdala: Sylvester
    Björkult: ?

Citat Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
    Hittade dessa på en loppis idag märkta Björkshult. Nu kan vi alltså lägga till ett till glasbruk på listan över tillverkare av bubbelglas. Är det någon som vet vad dessa heter? och vem som ligger bakom designen? Glaset är ca 10,5 cm högt och mynningen är 7 cm i diameter.
    Har för mig att det är Carl Einar Borgström. (Brasklapp, dock!)
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Har för mig att det är Carl Einar Borgström. (Brasklapp, dock!)
    Har försökt googla och altavistat utan framgång Dessa glas verkar vara ganska anonyma

glas med bubbla i foten "helmi" "pearl" av heikki orvola på ittala tillverkades åren 1966-82

harley: Undrar ifall du har några bilder på dessa? Mina har hittils inte sett ut som de tidigare nämnda i tråden.
    Jag måste fota.... går segt det där!

Citat Ursprungligen postat av Lillstina Visa inlägg
    Här en bild på bubbelglas i nubbemodell. Vet inte vem som har tillverkat. Kanske någon annan vet?
    Lillstinas glas är "Pippi" som formgavs R A Hickman för Kosta 1937.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ballonggreven: Är du riktigt säker? Är inte Lillstinas glas för raka och med för tjockt glas? Mina är snarlika Lillstinas och Pippi är så mycket mer "smäckra".
    Mina har dessutom olika form på den tjocka klumpen nertill och olika storlek på bubblorna så de är nog en billig copy-cat. Men höjden är åtminstone lika på alla fyra glasen :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •