Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med bubbla i foten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glas med bubbla i foten

    Jag behöver namn på glas som har en bubbla i foten. Både de som har en fri svävande bubbla och de som har en pyramid upp till bubblan av luft.

    Någon som vet ifall något märkesglas kan ha pyramiden av luft upp till bubblan där man på undersidan av glaset ser ett hål där luften blåst in? Eller om det är ett "fuskglas" då. Det där lilla hålet ställer till problem då vatten kommer in i bubblan och sedan torkar vilket ger en vit kalkavlagring.

    Alla namn på "bubbleglas" tas tacksamt emot och gärna bilder oxå.

  • #2
    Detta är Iittala " Tapio " formgivet av Tapio Wirkkala.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Vicke Lindstrand designade åt Kosta ett glas med helt innesluten bubbla. Dessa finns i olika storlekar och modeller. Dessa kallas "heter" Pippi.

      Det sägs även att dessa skall vara orginalet???!!


      Sök på "Pippiglas"..
      Last edited by Dykar`n; 2009-06-10, 21:30.
      Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

      Comment


      • #4
        Riktigt snyggt. Är botten helgjuten, alltså ingen luft/vatten kan gå upp i bubblan?

        Comment


        • #5
          Då har vi so far:
          Iitala: Tapio
          Kosta: Pippi

          Orsaken till att jag funderar är att det verkar finnas en hel del snarlika glas med bubblan och jag har ett x-antal olika där det skulle vara roligt att reda ut vad som är vad.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av eikei Visa inlägg
            Då har vi so far:
            Iitala: Tapio
            Kosta: Pippi

            Orsaken till att jag funderar är att det verkar finnas en hel del snarlika glas med bubblan och jag har ett x-antal olika där det skulle vara roligt att reda ut vad som är vad.
            Bilder skulle göra att du får rätt svar.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Sladden: Det kommer, det kommer .... :-) Tänkte även att en sammanställning vore roligt då många har dessa glas hemma eller man ser dem ute på loppis mm.

              Comment


              • #8
                Fler på listan

                Iitala: Tapio
                Kosta: Pippi
                Vicke Lindstrand: Mambo
                Kosta Boda: Rondo

                Comment


                • #9
                  Och ytterligare en...

                  Iitala: Tapio
                  Kosta: Pippi
                  Vicke Lindstrand: Mambo
                  Kosta Boda: Rondo
                  Bergdala: Sylvester

                  Men inget stämmer riktigt med mina så imorgon blir det till att lägga ut bilder och hoppas att ni kan hjälpa mig.

                  Comment


                  • #10
                    glaset pippi med bubbla i foten är designat av r.a hickman 1937 på kosta, och glaset tapio med bubbla i foten designades 1952 på ittala av tapio wirkkala.och mambo av vicke lindstrand med bubbla i foten designades 1955 på kosta
                    Last edited by harley; 2009-06-10, 23:00.
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #11
                      harley: Det var mycket tidigare än jag trott på dem alla... vet du ungefär hur länge produktionen pågick? Och ifall billigare utländska glas importerats som ser snarlika ut?

                      Comment


                      • #12
                        Ett bubbelglas

                        Här en bild på bubbelglas i nubbemodell. Vet inte vem som har tillverkat. Kanske någon annan vet?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          björkshult bubbelglas

                          Hittade dessa på en loppis idag märkta Björkshult. Nu kan vi alltså lägga till ett till glasbruk på listan över tillverkare av bubbelglas. Är det någon som vet vad dessa heter? och vem som ligger bakom designen? Glaset är ca 10,5 cm högt och mynningen är 7 cm i diameter.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Men så snyggt glas! Mina är lite halvdant gjorda vilket gör att jag misstänker att det är import. Tänkte ta kort på dem imorgon och lägga ut!

                            Listan uppdaterad
                            Iitala: Tapio
                            Kosta: Pippi
                            Vicke Lindstrand: Mambo
                            Kosta Boda: Rondo
                            Bergdala: Sylvester
                            Björkult: ?

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                              Hittade dessa på en loppis idag märkta Björkshult. Nu kan vi alltså lägga till ett till glasbruk på listan över tillverkare av bubbelglas. Är det någon som vet vad dessa heter? och vem som ligger bakom designen? Glaset är ca 10,5 cm högt och mynningen är 7 cm i diameter.
                              Har för mig att det är Carl Einar Borgström. (Brasklapp, dock!)
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment

                              Working...
                              X