Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antik bonad!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antik bonad!

    Hej!
    Vi har denna bonad i vår ägo och är intresserade att få reda på dess värde och ursprung.
    Troligen från tidigt 1900-tal.

    MVH Krutgumman
    Bifogade filer

  • #2
    Nu efter att fått nya intryck från marknad så platsar sådär 4000-5000:- på vävnaden. Man kan mången gång säga att ju mer "fabriksframställt" något är ju större intresse bland vår befolkning. Ett arv från fabriksarbetarens tid.
    Det gäller bara att få folket att förstå att den är fabrikstillverkad.
    En liten skylt skulle nog göra susen, lycka till!

    Comment


    • #3
      Det är en maskinvävd bonad utan större värde, finns kanska gott om dem. Har för mig att på 30-40talet så var dessa populära och såldes här i trakten av nasare som knackade dörr.

      Få se om det är någon som har en annan åsikt, textilier är inte riktigt min grej.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Tingeling du har inte varit på De.. marknad och fårr reviderat dina referenser.
        Det är nyttigt att hänga med sin tid, tänk vilka skatter som gömms i ett vanligt folklhemmskök, det gäller bara att förstå.
        Och där var verkligen marknden den som öppnade ögonen.

        Comment


        • #5
          Håller med Tingeling...

          Comment


          • #6
            Såg att argumentet för att värdet skulle vara ringa var att det finns ganska gott om dem.
            Om man jämför med en thesil Pyro så kan man med motivet ovan nog påstå med gott samvete att vävnaden är precis lika ovanlig.
            Så varför inte 4000:-
            Och om man ser till "utstrålningen" så är den också lika.

            Comment


            • #7
              766, vad du struntpratar nu!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Inte om man är lite klarsynt.
                Bara för att någon har fått för sig att en Pyrosil är värd 3000-4000 som den gick för så, vari är skillanden mellan den och vävnaden?
                Enl. mitt tycke är det samma skrot och korn, med betoning på Skrot.

                Comment


                • #9
                  Det finns med all säkerhet fler maskinvävda bonader än det finns pyrosilar om inte annat så gick porslinet sönder lättare och dessutom tillverkades silarna i färre antal än övrigt pyrogods. Vävnader schvuades ut metervis. Visst är det skillnad!!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Det är skillnad på tillverkning och vad som finns kvar, denna vävnaden är unik motivmässigt. Har någon sett en liknande med samma motiv så får man gratulera. Så skillnaden är fortfarande inte så stor om vi lever i nutid och det gör vi.

                    Comment


                    • #11
                      Du glömmer en sak 766: Det heter Tillgång och EFTERFRÅGAN! Efterfrågan på dessa är mycket mindre än för en pyrosil, så priset blir lägre också, även om de är lika sällsynta...

                      Comment


                      • #12
                        Inget jag glömde, jag ville bara påskina vad "reklam" kan göra.
                        För om han är nollställd så bordebägge vara likvärdiga.
                        Nollställd.... frågan är vem som är nollställd? Den som tycker silen är toppen eller att bonaden är lika bra och betalar samma summa för den?

                        Stor del av de "par" som uppsöker antikaffär vet vad Pyro är och ställer frågor om det.
                        Får tillägga att redan som liten tyckte jag Pyro var tråkigt till tusen, det var i stil med Berlinmuren i fråga om utstrålning.

                        Comment

                        Working...
                        X