Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skrivbok+brev

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • skrivbok+brev

    Har skaffat mig lite nytt - vet inte om någon mer än Ulferic och jag tycker att sådant här är kul - men kan ju alla fall försöka, råkade springa på den här på loppis i Gagnef, annars brukar det ju vara svårt att hitta liknande kul saker

    Bara omslagets marmoreringar tycker jag är riktigt vackra. Först är inbundet ett minnesblad Pehr Daniel Enebom död 1756- antagligen tryckt ungefär samtidigt. Har ännu inte klurat ut vem han är och vad hans minnesblad gör här, men en Gustaf Enebom (1721-1796) var kyrkoherde i Leksand - skall kolla upp saken bättre. Den som på ett par ställen skrivit på bladet är Anders Andersson i Hjortnäs. Övriga sidor - drygt 100 st. upptas av texter av Alfwarsams Erik Ersson i Hjortnäs. Mestadels inte så intressant - avskrifter av psalmverser och bibelcitat - en del av de religiösa texterna verkar dock författade av honom själv. Har inte riktigt förstått allt än - sidan jag visar verkar hänvisa till predikningar Runkvist och Berg lin (sic.) är namn som återkommer - får klura vilka dom är - tydligen hölls någon 6/7-1823 vid Limå bruk.
    De första är skrivna 1822 och de flesta följer åren därpå fram till ca 1825. Några är dock senare, en så sen som 1865.
    Inte de roligaste texter - men brevet av samma person, skickat från Stockholm till hans fästmö - tydligen är ett giftermål förestående är ganska mycket roligare. Tyligen hade bl. a. fästmön retat upp sin gamla arbetsgivare till den grad att hon slängde hennes brev på elden och svor sig aldrig mer anställa någon Leksandflicka utan bara Morakullor :-)
    Skall försöka klura lite på hans ålder. Med tanke på att de första texterna är skrivna redan 1822 och han gifter sig först 1836 borde han vid giftermålet varit relativt gammal... Han verkar dock ha varit ganska ung när de första texterna skrivs - handstilen förbättras tydligt med åren...
    Bifogade filer

  • #2
    forts...
    Bifogade filer

    Comment

    Working...
    X