Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 En Bjällra - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En Bjällra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En Bjällra

    Hur gammal kan den här vara? Det sitter dubbla kläppar i den.
    75mm i diameter 100mm hög.
    Modellen känns gammal men den tillverkas kanske än idag?
    Bifogade filer
    __________________
    MvH Goran W

  • #2
    Inte för att jag kan något om bjällror men det skulle vara kul att se insidan.

    Comment


    • #3
      Finns det ingen märkning på den?
      --eller hur det nu va.

      Comment


      • #4
        Det finns inga stämplar vadjag kan se.
        Bild inuti kommer här, de finns ett tydligt slitage efter en andra kläpp.
        Bifogade filer
        __________________
        MvH Goran W

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Goran W Visa inlägg
          Hur gammal kan den här vara? Det sitter dubbla kläppar i den.
          75mm i diameter 100mm hög.
          Modellen känns gammal men den tillverkas kanske än idag?
          Tycker mig ana fragment av någon dekorationsmålning e.dyl. på den... eller misstar jag mig?

          Comment


          • #6
            Nja, nån målning finns inte. Men däremot syns rester av förnickling. När började man med sådant? Den är förövrigt gjuten i mässing eller liknande.
            __________________
            MvH Goran W

            Comment


            • #7
              Bjällran ser ut att vara från sekelskiftet 1900 eller något senare. Mest vanliga är de i mässing men jag har sett några förnicklade- kromade genom åren.

              Comment


              • #8
                Anade väl att den inte var så gammal som 1700tal som jag först trodde...
                Ett snabbt 20 kronorsköp som låg neri en låda
                Tack för alla svar
                __________________
                MvH Goran W

                Comment


                • #9
                  Två bjällror

                  Först en nyare från Gnosjö och tillverkad av J.E. Hyltén och ser ut att vara "malm" 8 cm hög och 7,5 cm Ø. Texten gjuten i godset.
                  Den andra är från Gustafs och tillverkad av C.L. Göransson och märkt 2. Den ser mer ut som mässing och är 9 cm hög och 9,5 cm Ø. Texten är stansad runt hållaren. Ålder?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    1.. Så här såg det ut/ser det ut hos J E Hylténs (numera ett industrimuseum):

                    Fortfarande svarvas skeppsklockor för att säljas på museet i Gnosjö:
                    Ett vattendrag och en damm som borde ha sin egen plats i rolllistan, för sin betydelse som spelplats, men också för sin roll i historien.   Vid förra sekelsk...

                    Museet verkar vara värt ett besök, om man nu vill drista sig att resa så långt norrut vill säga...

                    2. CL Göransson betecknas som "fabrikör" i denna text: http://runeberg.org/fataburen/1927r/0077.html
                    Hans verksamhet, (Gelbgjuteri - gjutning av hästklockor), filmades 1926: http://runeberg.org/fataburen/1926r/0067.html
                    Med tanke på ovanstående kan nog klockan dateras till 1900-talet.
                    (Gustafs är en plats i Dalarna).

                    Comment

                    Working...
                    X