Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wallåkraträffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Fina! Är den högra signerad AA, i så fall stämmer inte ett tidigare antagande att han signerade konstgodset med AA eller AWA.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Fina! Är den högra signerad AA, i så fall stämmer inte ett tidigare antagande att han signerade konstgodset med AA eller AWA.
      Tack, Kaptenen!
      Jag har dragit upp bilderna lite, så det tydligt syns att den vänstra är AA och den högra är AWA.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Tack så mycket, det blev fel tidigare! Enligt paret Östlund står det i Bruksföremål i saltglaserat stengods: De svenska stenkärlstillverkarna: historia, teknik, former, stämplar (3.uppl.). Att Arthur Andersson signerade konstgodset AVA eller AWA och bruksgodset AA. Förövrigt skriver de att konstkeramiskt gods (vaser, skålar, askkoppar mm) tillverkades 1936-78. Ljusstöparna (avlånga vaser med två öron) började tillverkas 1955.
        Last edited by Kaptenen; 2010-12-18, 19:30.

        Comment


        • #64
          En kanna eller liten tillbringare - 12cm hög - från Wallåkra men utan signatur eller annat kännetecken.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Bidrar med ett äggformigt litet nyförvärv på åtta centimeter, överraskande rinnig på ena sidan, men annars med randiga skäl att stå rakt upp.
            Den som ristade W:et orkade inte ta bort kluttarna, men det ser ju bara charmigt ut.

            Click image for larger version

Name:	Wallåkra 1.JPG
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	511712

            Click image for larger version

Name:	Wallåkra 2.JPG
Views:	1
Size:	37,0 KB
ID:	511710

            Click image for larger version

Name:	Wallåkra 3.JPG
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	511709

            Click image for larger version

Name:	Wallåkra 4.JPG
Views:	1
Size:	33,1 KB
ID:	511711

            Comment


            • #66
              Här kommer en liten kruka från Wallåkra - 6 cm hög och 11 cm mellan öronen och med signaturen LW, som jag förmodar står för Lisbeth Willer.
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Robust

                Nästintill 2.3kg tung, 19cm i diameter och 12cm höjd fyndades idag. Första bilden skulle kunna vara ett gocart däck nästintill =). Tejpen ska givetvis tvättas bort senare.
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #68
                  Wallåkraträffen i Trelleborg



                  Härmed presenteras min Wallåkrasamling efter två dagars omorganisation och rengöring.
                  De små flaskorna kommer från Raus.
                  Bifogade filer
                  p-son

                  Comment


                  • #69
                    Hittade en vallåkra idag på loppis..
                    När är denna gjord och är det Arthur Andersson?
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylman; 2011-06-02, 20:27.

                    Comment


                    • #70
                      Det är Arthur Andersson, lite mer står att läsa på http://www.wallakra.com/index.php?id=33
                      I’m a real mean bitch!

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Nästintill 2.3kg tung, 19cm i diameter och 12cm höjd fyndades idag. Första bilden skulle kunna vara ett gocart däck nästintill =). Tejpen ska givetvis tvättas bort senare.
                        Denna från Bornholm påminner om Din Wallåkra tycker jag.http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=tungviktare

                        Comment


                        • #72
                          Marmeladburk

                          Jag vet inte om detta är en "äkta" Wallåkra men jag lägger in denna burk på tråden ändå. Vad signaturen står för kanske någon PES-are kan upplysa om.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Tyvärr finner jag inte initialerna KJ i den sammanställning från olika källor som jag gjorde.

                            Comment


                            • #74
                              Ur Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, Henschen I, Hörlén M & Lilliecrona G red. (1951) Den Svenska hemslöjden - Handcraft in Sweden, Stockholm: LT:s förlag

                              Jag har mig veterligen aldrig sett en bild av AWA; Arthur Andersson. Skulle detta kunna vara han?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Ur Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, Henschen I, Hörlén M & Lilliecrona G red. (1951) Den Svenska hemslöjden - Handcraft in Sweden, Stockholm: LT:s förlag

                                Jag har mig veterligen aldrig sett en bild av AWA; Arthur Andersson. Skulle detta kunna vara han?
                                I häftet "Av lera och salt om stenkärlsfabrikerna i Raus och Vallåkra" utgivet av Helsingborgs museum 1981 finns en bild på sidan 8 av bröderna Andersson. Om det inte är Arthur på din bild, måste det vara Stig. På min bild är de lika som bär.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X