Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wallåkraträffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Wallåkraträffen

    Har sett en del Wallåkra keramik men inte så "modern" som denna och inte heller signatursignerat gods. Om detta vet jag platt intet. Tyckte formen var tilltalande bara. Finns ngn som kan fylla i luckorna, eller snarare GROPEN
    Fotot på hela flaskan blev kass, batterierna la av och ute är det snart svart och jag orkar inte byta batterier nu, men bilden ger ändå en version av form och mönster. Ursäkta slappheten kring fotograferingen
    Den som läser sin Vingedal och inte genast hastar till PES får svar som lyder: AWA är drejarsignaturen och gods som tillverkades i mer än 1 ex. signerades inte. Jag trodde Wallåkra var nerlagt men så är inte fallet. Nu återstår bara att lista ut vem som står bakom signaturen
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2006-08-16, 21:39.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Wallåkra ligger nere eftersom deras brännugn sprack. Dessvärre verkar det som om produktionen inte kommer att återupptas.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Enligt vad som uppges på några auktionslistor så skall signeringen AWA vara Arthur Anderssons.
      Här finns lite information om Wallåkra. http://www.wallakra.com/agarlangd.php
      Om det signerade godset är unika saker, så måste det finnas en hel del av dessa. Bl.a. på internet går det att hitta en hel del.
      Det tycks ha blivit en ny ugn i Wallåkra.
      Här går det att läsa några artiklar. http://hd.se/hitta/?search=Wall%C3%A5kra

      Comment


      • #4
        Tack Bengt H. Uppgifterna om att de sign. skulle vara unika står att läsa i Vingedal, men...allt är inte med sanningen överensstämmande som står i skrift
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Va kul att de är igång igen! Det såg ju mörkt ut ett tag.
          Jag kan rekommendera alla ett besök till Wallåkra. Fantastiskt vackert!
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Wallåkraträffen

            Wallåkra Lerkärlsfabrik eller Qvistofta Lerkärlsfabrik, som den också kallades, grundades 1864 av de två största inmutarna i stenkolsfälten i Vallåkra, J C Billow och C af Ekström. Tillverkningen upphörde efter några år, men återupptogs 1877 av stationsinspektorn vid Vallåkra station, Möllerberg. Något år senare övertogs verksamheten av Måns Persson och Per Svensson,
            varefter Måns Perssons son Axel Månsson övertog fabriken 1901. 1928 var det Adolf Andersson tur, han hade fått sin utbildning i Höganäs och kom närmast från Helsingborg. När Adolf dog 1849, gick sönerna Artur och Stig in som ägare tillsammans med Birger Larsson. Texten från "AV LERA OCH SALT" utgiven av Helsingborgs Museum 1994.

            Stora bilden: Krus 1/2 K sign. FH (sannolikt Fritz Olof Hallberg f. 1861. Kom från Höganäs 1882, flyttade till Helsingborg 1884). Burk sign. 1 K PA?, kruka sign. 2 K AS?, "tunnbandsvas" höjd 12 cm sign AWA Wallåkra ( Artur Andersson enligt Vallåkra Stenkärlsfabrik), "randig vas" 12 cm sign AWA Wallåkra, slät vas 15 cm, sig LGL Wallåkra ( Lars Göran Larsson enl. Vingedal), miniatyr 6 cm brun med kort hals, sign V.åkra AWA. Övriga miniatyrer endast sign med W.

            Bröderna Andersson och Birger Larsson kom på ett fruktbärande sätt att fullfölja den keramiska traditionen med de klassiska saltglaserade stenkärlen samtidigt som de arbetade fram helt nya former, glasyrer och dekoreringar. Detta unika konsthantverk kom alltmer att dominera produktionen och på utställningar både inom och utom Sverige gränser har detta rönt stor uppmärksamhet. Från "LERA OCH SALT".

            De saltglaserade kärlen, är charmiga på sitt sätt, men skiljer sig inte nämnvärt från dito från Höganäs eller Helsingborg. Däremot är "konstkeramiken" något utöver det vanliga. Den är ju, enligt min mening, en utveckling av det gamla hantverket, precis som de skriver i boken. De är kraftfulla, rustika, dekorristade och ej färgöverdrivet glaserade.

            Ser fram emot mer Wallåkrakeramik från PES:arna!
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-04-22, 16:18. Anledning: glömt
            p-son

            Comment


            • #7
              Den här Wallåkravasen av Artur Andersson tycker jag är fin.
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                En sådan vas har jag inte sett tidigare. Instämmer med dig i att den är fin, nej, den är jättefin.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  En sådan vas har jag inte sett tidigare. Instämmer med dig i att den är fin, nej, den är jättefin.
                  Tack, jag tycker om Wallåkra keramiken, jag har nog lite fler vaser och skålar jag kan ta kort på.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                    Tack, jag tycker om Wallåkra keramiken, jag har nog lite fler vaser och skålar jag kan ta kort på.
                    Det ska bli spännande att se dina övriga Wallåkravaser/skålar, Maria!
                    Jag är mycket imponerad över att "vanliga" drejare (bröderna Andersson i Wallåkra), utan någon s.k finare konstnärsskolning kunde förfärdiga så säkra former och dessutom balansera formen mot ristningar och glasyrer.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Vallåkra med V

                      Emedan Höganäsbolaget är omskrivet in absurdum, kan motsatsen sägas om
                      Wallåkra/Vallåkra. Upptäckte att jag har 5-litersskruka med stämpeln "Vallåkra" medan övriga alster därifrån är stämplade "Wallåkra" eller W. Frågan var uppe i PES för ett tag sedan, har jag för mig. Sannolikt måste en ägare ha stämplat med V, men vem? Signaturen E och event en krumelur
                      därefter är ockå okänd för mig. Har någon PES:are koll på W/Vallåkra-signaturerna?

                      Koppen som är stämplad Wallåkra och BB känns som om den tillhör nutiden på något sätt.

                      I Porslinsmärken av Vingedal finns följande information gällande Wallåkra: De produkter som tillverkas i mer än 1 ex. signeras inte, utan stämplas endast.

                      Har någon någon åsikt om det påståendet?

                      Hoppas på svar, naturligtvis.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2009-04-23, 19:14.
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Signaturen BB kan vara Bente Brosböl Hansen, som var delägare i Wallåkra-fabriken några år under 1980-talet.
                        Hon är född 1961 och har numera verkstad i Klåveröd, Skåne

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Det ska bli spännande att se dina övriga Wallåkravaser/skålar, Maria!
                          Jag är mycket imponerad över att "vanliga" drejare (bröderna Andersson i Wallåkra), utan någon s.k finare konstnärsskolning kunde förfärdiga så säkra former och dessutom balansera formen mot ristningar och glasyrer.
                          Ja bröderna Andersson var riktigt duktiga, man kan bara specukera i vad som hade hänt om dom hade fått gå på Konstfack eller likvärde skola och utbilda sej. Mycket av charmen med Wallåkra godset är just att det är naivt, rustikt med underbara former och ristade mönster.

                          Lite Wallåkra miniatyrer.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Maria; 2009-04-23, 20:03.
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #14
                            Svealänning som jag är har jag bara en mugg - antar att den hör till den lite äldre produktionen.
                            Märkt med enkel-v som Polsons kruka.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Tack för informationen om BB, Bengan!
                              Du har en nätt liten samling av miniatyrer, Maria. Är de signerade med mer än med W?
                              FBQ, du fick mig till att fundera lite extra med "antar att den hör till den lite äldre produktionen". Upptäckte då att min 1 K burk liksom min 5 L kruka även stavar orten med
                              V, medan 1/2 K kruset och 2 K krukan förefaller att stava den med W.

                              Om V och W innebär olika ägare, drar jag följande slutsats:
                              J C Billow och C af Ekström och Möllerberg stämplade med W
                              Måns Persson och Per Svensson stämplade med V enligt följande teori:
                              Burken 1 K är stämplad med V - 1890 övergick man till L-märkning
                              Krukan 5 L är stämplad med V - alltså är den tillverkad efter 1889
                              Eftersom Måns Perssons son Axel Månsson övertog fabriken först 1901,
                              kan det inte vara han som introducerade V-stavningen. Däremor kan han ha fortsatt
                              med den fram till 1928 då Adolf Andersson övertog verksamheten och återgick till W-stavningen.

                              Håller resonemanget?
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X