Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Han var född 1909 och verksam åtminstone till 1977, framgår det av några tidningsklipp från KB:

    Arbetet 1969-09-27 "— I dag keramiker Torsten Svensson, Vegeholm, 60 år."

    Göteborgsposten 1974-08-21 "Torsten Svensson blåser i föreningsgöken, den största storleken, mer avsedd för organisationer och som present. ... Vegeholm (VG): Torsten Svensson i Vegeholm är en koloss på lergökar. Han denne Torsten Svensson. Han ber mig också stiga in i sin verkstad."

    Svenska Dagbladet 1976-07-22 "går till att göra lergökar visar man i Vegeholm ... Där har keramikern TORSTEN SVENSSON öppnat sin verkstad så att alla som vill kan lära sig den ädla"

    Svenska Dagbladet 1977-07-27 "TORSTEN SVENSSON i Ängelholm lär vara den siste äkte lergöksmakaren i ... i lergöken Det är de som ger den fina ljusa tonen Torsten Svensson visar hur man gör lergökar för turisterna varje onsdag i sin verkstad i Vegeholm"

    Edit: jag hittade några till -

    Aftonbladet 1958-08-03 "Torsten Svensson blåser lergök ... den enkla anledningen att man i alla tider gjort lergökar där. För ett par ... siste snurrar alltjämt sin drejskiva där han formar lergökar av en förädlad lera från Rönneå-dalen"

    Arbetet 1962-05-05 "tid roade sig med att tillverka lergökar till omväxling med sitt fina ... Lergökar tillverkades i Ängelholm av ett par generationer av ... tillverkat denna ängelholmska specialitet har sammanlagt närmare fem tusen lergökar sett dagens ... nu inte att Torsten Krukmakare — som egentligen heter Torsten Svensson — kan ... leva och leva gott på att tillverka lergökar. Inte så länge"

    Svenska Dagbladet 1965-12-29 "keramikern Torsten Svensson och han har flyttat till Vegeholm men där håller musikläraren på att välja ut de lergökar som skall kvittra under ... den också. När jag var påg köpte man lergökar för 25 öre på marknaderna i"

    Aftonbladet 1974-03-03 "Torsten Svensson 64 är den siste entusiasten ... I sin verkstad tillverkar han årligen omkring 500 lergökar — Det har jag hållit på med i 25 år berättar han ... Torsten Svensson har gjort lergökar i 25 år och tänker inte sluta så länge"

    Göteborgsposten 1977-06-01 "Sveriges lergöksstad? Ängelholm, så klart, hävdar Torsten Svensson, som tillverkat lergökar i över 30 år ... Hos Torild Törngren i Falkenberg 'kläcks' 100-tals lergökar så här års ... lergökskungen, keramiker Torsten Svensson i Välinge. Falkenberg kallar sig ... Torsten Svensson, pensionerad keramiker och numera stadens ende tillverkare av ... fågeln ifråga. — Jag har gjort lergökar i över 30 år, men hur länge det är"
    Last edited by Anna-Carin; 2022-04-01, 17:42.

    Comment


    • Senkommet tack till Anna-Carin för dokumentationen om Torsten Svensson!
      Här är två syskongökar båda med fotring och fem prickar på vardera sidan runt hålen, Signaturen G K skulle kunna vara GuldKroken men det stämmer inte...och inte Göran Karlsson heller...Vem...
      Bifogade filer

      Comment


      • Borde väl vara den allra käraste Gottfid, alltså Karlsson.

        Comment


        • Nej inte Guldkroken...tyvärr

          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Senkommet tack till Anna-Carin för dokumentationen om Torsten Svensson!
          Här är två syskongökar båda med fotring och fem prickar på vardera sidan runt hålen, Signaturen G K skulle kunna vara GuldKroken men det stämmer inte...och inte Göran Karlsson heller...Vem...
          Skulle bli glad om någon kunde visa en Lergök från Guldkroken. Frågade Jan-Åke Andersson som varit anställd där om han visste om de tillverkat Lergökar på Guldkroken Hjo. Men de hade aldrig hört talas om.

          Comment


          • Sofia Nilsson har gjort många gökar som visats på tråden. T ex milleniumgöken #161 https://www.precisensan.com/antikfor...g%F6kar/page17
            Här kommer ytterligare en från 2003 och typisk för Ängelholm. Men riktigt vad REFMET står för vet jag inte...?
            Keramiker, Sofia Nilsson, Ängelholm, keramik, skulptur,
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2022-06-30, 16:15.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Sofia Nilsson har gjort många gökar som visats på tråden. T ex milleniumgöken #161 https://www.precisensan.com/antikfor...g%F6kar/page17
              Här kommer ytterligare en från 2003 och typisk för Ängelholm. Men riktigt vad REFMET står för vet jag inte...?
              RefMet AB är ett företag i maskin- och metallbranschen i Ängelholm. Så antingen har lergöken beställts för att ge till företagets kontakter i present, eller så är det en ägarmärkning motsvarande "Tillhör Statsverket".

              Comment


              • Lergökar av Evert Farsnäs finns på #28 och #73 och kanske fler...? Här kommer ytterligare en. Mer om Evert finns här https://www.precisensan.com/antikfor...arsn%E4s-Kinna
                Bifogade filer

                Comment


                • Klase Jr

                  En lergökshäst från Höganäs. Gjord under tidigt 90 tal.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Det var en trevlig juniorhäst - grattis! Själv har jag ingen häst (hemma) men en gök från Allinge på Bornholm. Tyvärr kan jag inte tyda signaturen men den är såld på Kampeløkken.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Tyvärr kan jag inte tyda signaturen men den är såld på Kampeløkken.
                      Kan det stå Allinge Pottemageri Bornholm?
                      (Jag tycker i och för sig att e:et saknas i Potte-) .

                      Comment


                      • Super flot är den här hästen.. från Allinge - tack Eskil!

                        Comment


                        • Klase Jr

                          Klase jr hästen fotad från de hållet man blåser. Samme idè som de danska "Pip i röva häst" brukar ha.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tack The Ocarinas för att vi fick se baksidan! Du har flera gånger visat gökar från Aldenons foton bl a #1230 Myrslok och #1234 Elefant. Nu har jag hittat att de kommer från Kajsas Konst & Keramik i Kivik och är gjorda av Kajsa Leijström (f.1971). Och här finns fler bilder på gökdjur som hon gjort...https://www.kajsaskeramik.se/lergokar/
                            Last edited by Lars M; 2022-12-20, 18:40.

                            Comment


                            • Kanske jag varit lite slarvig där. har nog ett 10 tal av Kajsas gökar.

                              Comment


                              • God Jul

                                Några år sedan jag skicka Jul hälsning här... Per Nilsson Arvika har gjort lergökstomten.Click image for larger version

Name:	113.jpg
Views:	2
Size:	15,8 KB
ID:	576972

                                Comment

                                Working...
                                X