Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Den lilla damen verkar vara likadan som min.
    http://www.precisensan.com/antikforu...t=16630&page=3 inlägg 22.
    Har för mej att den såldes av Gökboet.
    Kan det stämma att Helene Wager-Sandström hade företag med namn Gökboet?

    Comment


    • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Den lilla damen verkar vara likadan som min.
      http://www.precisensan.com/antikforu...t=16630&page=3 inlägg 22.
      Har för mej att den såldes av Gökboet.
      Kan det stämma att Helene Wager-Sandström hade företag med namn Gökboet?
      Jo, det stämmer. Jag tror att Gökboet finns kvar fortfarande. Här en gammal "adresslapp".
      Bifogade filer

      Comment


      • Tack för det Orlando.

        Comment


        • Rapport från medlem nr 30

          Förvisso bli ju gökar tidigt ensamma i sitt bo Men det hindra inte att de med tiden får nya vänner.
          Nu har min 1:a gök som presenterats här i PES fått sällskap av denna filur.



          Det var igår som jag fann honom(?) pulsande i den djupa snön. Jag hade inte hjärta att lämna fågeln och låta den elaka katten få sitt lystmäte tillgodosett, så den (inte katten) fick följa med hem.
          Väl i stugvärmen, när göken blivit torr om fötterna, såg jag att den var ringmärkt hos KlippanKeramik med en tvåradig stämpel med gemensamt "K". Rasen är känd sedan tidigare.
          Tumstocken visade att den var 87 mm hög och lika bred från stjärten och framåt.

          Passar också på att önska alla PES:are en riktigt God Jul och även ett Gott Nytt ÅR om det inte inträffar något intressant dessförinnan på Gökottan.
          Last edited by Morfar; 2010-12-21, 13:20.

          Comment


          • Årets sista gök?

            Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
            Helene Wager-Sandström (tidigare Wager-Reid) från Växjö-trakten är känd för sina konstnärligt utformade lergökar.
            Här några bilder på hennes lergökar, någon miniatyr och någon modell större.
            Kan konstatera att även Småland har skickliga, konstnärliga lergökskeramiker.

            Ursprungligen postat av Morfar Visa inlägg
            Förvisso bli ju gökar tidigt ensamma i sitt bo Men det hindra inte att de med tiden får nya vänner.
            Det var igår som jag fann honom(?) pulsande i den djupa snön. Jag hade inte hjärta att lämna fågeln och låta den elaka katten få sitt lystmäte tillgodosett, så den (inte katten) fick följa med hem.
            Väl i stugvärmen, när göken blivit torr om fötterna, såg jag att den var ringmärkt hos KlippanKeramik med en tvåradig stämpel med gemensamt "K". Rasen är känd sedan tidigare.
            Tumstocken visade att den var 87 mm hög och lika bred från stjärten och framåt.

            Passar också på att önska alla PES:are en riktigt God Jul och även ett Gott Nytt ÅR om det inte inträffar något intressant dessförinnan på Gökottan.
            Du är en Klippa. morfar! Hade du inte tagit in göken, och även om inte katten hade funnit honom/henne, hade den (göken) törhända råkat ut för blåskatarr i den kylan.

            Denna stengodslergökstupp dök upp för någon vecka sedan. Om inte minnet sviker mig kom den flygande från Gotland, men om den härstammar från något Visby-bo vet jag inte.

            God Jul och Gott Nytt År tillönskas alla såväl medlemar som icke dito.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2010-12-24, 11:10.
            p-son

            Comment


            • En bild från Mus-Olles museum visar att han även samlade på lergökar.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                En bild från Mus-Olles museum visar att han även samlade på lergökar.
                Nu blir jag ännu mer sugen på att återvända till Mus-Olle-mus-eet.
                Funderar på om det inte är lättare att beskriva vad han inte samlade på.
                p-son

                Comment


                • Miniatyrer

                  Jag har tidigare visat några minilergökar av Klase Jr, Helene Wager-Sandström, Dag Hultcrantz och Per Nilsson.

                  Här kommer några lergökar till i det lilla formatet.

                  Först två bilder med minifåglar (tre bruna och en vit) av Annika Sebardt, Stockholm.
                  Därefter:
                  Kerstin Olsson, Höganäs,
                  två bilder med minilergökar från Wallåkra,
                  en okänd fågel, inköpt i en butik i Sigtuna på mitten av 1980-talet,
                  slutligen en liten kyckling (?) av Per Nilsson, Arvika

                  Är det någon som vet upphovsmän/kvinnor till lergökarna från Wallåkra samt den som köptes i Sigtuna?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                    Jag har tidigare visat några minilergökar av Klase Jr, Helene Wager-Sandström, Dag Hultcrantz och Per Nilsson.

                    Här kommer några lergökar till i det lilla formatet.
                    Först två bilder med minifåglar (tre bruna och en vit) av Annika Sebardt, Stockholm.
                    Därefter:
                    Kerstin Olsson, Höganäs,
                    två bilder med minilergökar från Wallåkra,
                    en okänd fågel, inköpt i en butik i Sigtuna på mitten av 1980-talet,
                    slutligen en liten kyckling (?) av Per Nilsson, Arvika
                    Är det någon som vet upphovsmän/kvinnor till lergökarna från Wallåkra samt den som köptes i Sigtuna?
                    Hej, Orlando!
                    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Wallåkra- och Sigtunagökarna, men tycker att de var kul att titta på. Trodde först att jag såg ett samband mellan gökarna från tre tillverkare, "fundamentet", men såg sedan att det sannolikt är mynt av fotograferingstekniska skäl.
                    Last edited by Polsson; 2011-01-10, 20:35.
                    p-son

                    Comment


                    • Hej Polsson!

                      Det var en skarpsynt iakttagelse! Minigökarna är tillverkade som "hängsmycken" så jag fick ställa dem dem på en metallbricka när jag fotograferade.

                      Orlando

                      Comment


                      • Nylandade gökar på Trellelanda.

                        Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                        Hej Polsson!

                        Det var en skarpsynt iakttagelse! Minigökarna är tillverkade som "hängsmycken" så jag fick ställa dem dem på en metallbricka när jag fotograferade.

                        Orlando
                        Hej,Orlando!
                        Visserligen är mina nylandade gökar inga hängsmycken, men jag tänkte som så: "Kan Orlando ha fundament på sina gökar så kan jag också."

                        Den första göken är en engelholmare, den andra en höganäsare (SGS), den tredje en falkenbergare (Edvin Larsson) och den fjärde har inte drabbats av "tatueringshysterin" än, men den liknar en falkenbergare, tycker jag.
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • Fyra från Dalarna

                          I början på tråden har Bengt H visat upp både Rutebogökar och Nimo. Här kommer nu ytterligare några och en som det bara står Mora på.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            I början på tråden har Bengt H visat upp både Rutebogökar och Nimo. Här kommer nu ytterligare några och en som det bara står Mora på.
                            Ett syskon eller annan släkting till Mora-göken finns också i mitt gökbo fast utan "ortsdekor". De andra tre gökarna är nya bekantskaper för mig, tror jag.
                            p-son

                            Comment


                            • Rutebogökarna har lite olika uttryck tycker jag, 1-an överst till vänster är nyfiken, 2-an uppe till höger är trött och 3-an nere till vänster är nere. Själv har jag läst på Psykologlinjen.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Rutebogökarna har lite olika uttryck tycker jag, 1-an överst till vänster är nyfiken, 2-an uppe till höger är trött och 3-an nere till vänster är nere. Själv har jag läst på Psykologlinjen.
                                Vi, alla fem tackar för psykoanalysen!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X