Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Slovenien

    Här komer en slovensk lergökshäst med ryttare. Hade turen att hitta ett frimärke med samma "gök" på.
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
      Sänder bilder på en lergök gjord av Alexa, som då arbetade på Gamla Stans krukmakeri i Stockholm. Tillverkad 1993.
      För minst 20 år sedan var jag på körkonsert i Stockholm. Man hade då bl a ett antal mycket välljudande lergökar med som ackompanjemangsinstrument. Vet du hur din gök låter? Den ser ut att kunna frambringa ett störra antal toner än de vanligare gökarna. Skulle vara kul att veta vem som gjorde konsertgökarna.
      Söffe

      Comment


      • Kan mycket väl varit av Alexas ocarinor som de spelade på. Jag träffade Alexa vid ett par tillfällen.Vet han gjorde ocarinor av hög kvalitet. Alla stämda. Tror tyvärr han avled något år efter jag köpte denna. Är väl kanske synd att kalla detta för en lergök. Är ju mer ett musikinstrument. Han stog ofta på olika hantverksmarknader och spelade och då även sålde sina ocarinor.

        Comment


        • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
          Såg en sådan här gök på Tradera. Med tanke på priset där, säkert lite ovanlig.Tillverkad i porslin.
          Den ser rysk ut.
          Lomonosov t ex, har sina hängivna samlare i Sverige och de triggar varandra på auktionsmarknaden.

          Comment


          • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            Någon som vet något om denna? Står import under.
            Kul att se lite av varje ur Din lergökssamling, The Ocarinas!
            När det står Import på prydnadsföremål, brukar de oftast vara från Tyskland i mellankrigsperioden, och efter andra världskriget också Japan.
            I det här fallet tror jag på det sistnämnda landet, utfrån sättet att måla ögon och fågelbur.
            Den här blir man glad av!

            Comment


            • Dansk lergök

              Denna lite annorlunda lergök köpte jag i Danmark på mitten av 90 talet.
              Bifogade filer
              Last edited by The Ocarinas; 2009-10-14, 22:48.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Den ser rysk ut.
                Lomonosov t ex, har sina hängivna samlare i Sverige och de triggar varandra på auktionsmarknaden.
                Den är tillverkad av Arabia. Fabriken ligger i Helsingfors.

                Comment


                • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                  Den är tillverkad av Arabia. Fabriken ligger i Helsingfors.
                  Då var det åt rätt håll i allafall - österut!

                  Comment


                  • Nittsjö

                    Alla har väl Nittsjö gökar i sina samlingar? Dessa två tillhör kanske inte de vanligaste.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Skolavslutning

                      Jag vet att det är lång tid kvar till skolavslutningen. Men ska det låta perfekt då är det säkert dax att börja öva på "Den blomstertid" redan nu.
                      Bifogade filer
                      Last edited by The Ocarinas; 2009-10-15, 21:29.

                      Comment


                      • Den översta Nittsjögöken var söt! Om man som jag blir rörd av att höra barnen sjunga "den blomstertid" så skulle man väl gråta floder om den skulle framföras av en lergöksorkester.

                        Comment


                        • Norge

                          Här kommer sex stycken norska leirgaukar. Från Sandnes kommun,nära Stavanger. Förr känd för att här tillverkades DBS cyklarna. Idag är det oljeindustri som gäller. Personer från orten kallas skämtsamt för sandnesgaukar. Sänder med en bild på kommunvapnet som är en leirgauk. Har någon svensk kommun en lergök i kommunvapnet?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                            Jag vet att det är lång tid kvar till skolavslutningen. Men ska det låta perfekt då är det säkert dax att börja öva på "Den blomstertid" redan nu.
                            Tack för tipset! Nu är det bara lergöken som fattas!
                            Söffe

                            Comment


                            • Spanien

                              Här kommer fem fåglar från Marbella. Vanlig modell men lite annorlunda glasyr.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Estland

                                Nu är det Estlands tur att visa att även de har lergökar. Storleken är cirka 6 cm.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X