Sidan 17 av 126 FörstaFörsta ... 7 14 15 16 17 18 19 20 27 67 117 ... SistaSista
Resultat 161 till 170 av 1251

Ämne: Lergökar

Millenium Lergök

Tiden går fort. Denna gök köpte jag för nio år sedan. En Engelholmare. Tillverkad av Sofia Nilsson. Lyxvariant som kostade därefter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Litauen

Tack Polsson att du uppskattade mina lettiska gökar.Blev jag så glad så jag sänder en bid till. Denna gång på sex litauiska gökar. Dock inköpta i Sverige. Året var 1996.

Arabia

Såg en sådan här gök på Tradera. Med tanke på priset där, säkert lite ovanlig.Tillverkad i porslin.
    Senast redigerat av The Ocarinas den 2009-10-14 klockan 18:22.

Uj uj

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    En liten gul lergök kom i min hand. 6,5 cm lång och 4 cm hög. Sign UJ eller JU kan jag inte härleda - men säkert någon från PES.
    Kanske Resmo Krukmakeri i Mörbylånga? Enligt boken Svensk keramik under 1900-talet hade de en liknande märkning. UJ bör då betyda Ulf Johansson.

Okänd bakgrund

Någon som vet något om denna? Står import under.

Slovenien

Här komer en slovensk lergökshäst med ryttare. Hade turen att hitta ett frimärke med samma "gök" på.

Seniormedlem söffes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
    Sänder bilder på en lergök gjord av Alexa, som då arbetade på Gamla Stans krukmakeri i Stockholm. Tillverkad 1993.
    För minst 20 år sedan var jag på körkonsert i Stockholm. Man hade då bl a ett antal mycket välljudande lergökar med som ackompanjemangsinstrument. Vet du hur din gök låter? Den ser ut att kunna frambringa ett störra antal toner än de vanligare gökarna. Skulle vara kul att veta vem som gjorde konsertgökarna.
    Söffe

Kan mycket väl varit av Alexas ocarinor som de spelade på. Jag träffade Alexa vid ett par tillfällen.Vet han gjorde ocarinor av hög kvalitet. Alla stämda. Tror tyvärr han avled något år efter jag köpte denna. Är väl kanske synd att kalla detta för en lergök. Är ju mer ett musikinstrument. Han stog ofta på olika hantverksmarknader och spelade och då även sålde sina ocarinor.

Såg en sådan här gök på Tradera. Med tanke på priset där, säkert lite ovanlig.Tillverkad i porslin.
    Den ser rysk ut.
    Lomonosov t ex, har sina hängivna samlare i Sverige och de triggar varandra på auktionsmarknaden.

Någon som vet något om denna? Står import under.
    Kul att se lite av varje ur Din lergökssamling, The Ocarinas!
    När det står Import på prydnadsföremål, brukar de oftast vara från Tyskland i mellankrigsperioden, och efter andra världskriget också Japan.
    I det här fallet tror jag på det sistnämnda landet, utfrån sättet att måla ögon och fågelbur.
    Den här blir man glad av!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •