Sidan 5 av 127 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 15 55 105 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 1261

Ämne: Lergökar

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Hedersmedlem

Citat Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    jag gjorde faktiskt ett försök idag o drog iväg till en Megaloppis men gökarna var bortflugna.... funderar på att göra en egen!
    Kanske skulle man sälja foton på gökar för dyra pengar till PES:are!

"Det äldsta skriftliga belägget på att det gjordes lergökar i Ängelholm kommer från en rapport från kung Karls XIV Johans besök år 1837. Majestätet skulle övernatta här och skickade ut någon att inhandla en lergök till sig. Sedan lär han ha spelat på sin nyinköpta lergök hela kvällen och haft mycket roligt."
    Text från Lilla Lergöksboken.

Eftersom man kan få Nobelpriset postumt, tycker jag att vi utser Karl XIV till hedersmedlem dito. Måhända lockar vi eventuella rojalister, och även andra,
    till att bli medlemmar med en kändis i klubben.

Dagens gök är handgjord, gul, osignerad, 7,3 cm från huvud till stjärt, 5,5 cm från huvud till fot, har försumbar snok och ett tonhål på varje sida.
    Kanske kan man därför kalla den en enkelgök.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          
    Senast redigerat av Polsson den 2009-04-27 klockan 15:11.
    p-son

Lergökar

Här kommer ytterligare ett gäng gökar. En del saknar ursprung men flera visar sin härkomst. Även i huvudstaden har man gjort lergökar!
    Hästar och okänt djur platsar väl egentligen inte under rubriken men följer med ändå.

Reg.datum
    feb 2008

Glosögd gök

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Här kommer ytterligare ett gäng gökar. En del saknar ursprung men flera visar sin härkomst. Även i huvudstaden har man gjort lergökar!
    Hästar och okänt djur platsar väl egentligen inte under rubriken men följer med ändå.
    En mycket intressant flock du visar upp, Lars M! Så intressant att jag inte kan titta mig mätt på den. Hästen, om det nu är en häst, till höger med "tuperad" man, eller är det horn, är nästan identisk lika med en tecknad häst/hjort i Lilla Lergöksboken vilken anger Ryssland som ursprungsland.
    Hästar, okända djur och vad som helst passar in under rubriken spaltkärlflöjter.
    Av naturliga skäl blir det mest lergökar.

Lergökarna är 4000 år gamla.
    De äldsta lergökarna vi känner gjordes i Mindre Asien redan 2000 år f Kr. Några av dessa tidiga lergökar ser ut som små lerkrukor. Men det finns också de som ser ut som små fåglar, riktiga lergökar alltså. Text från Lilla Lergöksboken

Dagens lergök kan inte på något sätt matcha Lars M:s flock, men den är unik såtillvida att ögonen är påsatta efteråt samt att den har tre tonhål på en sida och ett på den andra. Med tanke på att näbben är kraftfull, måste det vara en stannfågel. Dessutom har den ett mycket bra ljud. 12,5 cm från stjärtspets till näbb och 7,5 dito från huvud till ben är storleken.
    Senast redigerat av Polsson den 2009-04-28 klockan 20:36. Anledning: glömska
    p-son

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av sippa Visa inlägg
    Tänkte bara visa min lergök och min vattenlärka.
    Välkommen i gänget, Sippa!
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

"sippa" medlem nummer 15 - Välkommen!

Att vi utsåg Karl XIV Johan till hedersmedlem i gökklubben lockade tydligen "sippa". Visserkigen var hennes gökar blyga, men efter ett tag lyckades jag locka fram dem. Vattenlärkan kan väl karaktäriseras som traditionell medan lergöken har en egen personlig exteriör. Eftersom inget nämns, utgår jag ifrån att de är anonyma.

"Det fanns vattenlergökar i medeltidens Tyskland och Danmark där de var mycket populära. Föräldrar köpte dem till sina småbarn på marknader, torg och av kringvandrande krukmakare och försäljare.Lergökarna såg ut som ugglor och blev skönsjungande först när de blivit fyllda med vatten." Text från Lilla Lergöksboken.

Dagens lergök är traditionell i allra högsta grad. Från näbb till stjärt är den 10 och från huvud till fot 8 cm. Som synes är även den osignerad och har endast ett tonhål. Den är säkert glaserad såtillvida att glasyren slutar strax ovan "benen".
    Senast redigerat av Polsson den 2009-04-30 klockan 13:50.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Flernaggad, osignerad gök med högervänd snok

Dagens gök har varit ute på många äventyr av naggen att döma, tre stycken. Höjd 6,5 och längd 6 cm. Den förefaller vara drejad, har mycket bra ljud, två tonhål och känns som stengods. Som synes på den ena bilden, har snoken fått sig en tryckare.

Marknadspresenter
    Det var först och främst på marknaderna som man köpte sina lergökar. Men folk kunde i regel köpa dem även utanför tempel och kyrkor och använde dem som amuletter. Text från Lilla Lergöksboken
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Gökflock

Eftersom maj månad knackar på porten intensivt och trädgården ser ut som en djungel, släpper jag ut dotterns sista gökar för att kunna ägna mig åt annan sysselsättning framledes.

Göktrion tillhör alla gruppen handgjorda, ej glaserade endast engoberade.
    Som synes finns det variationer på dem gällande tonhålen. Den stora göken med störst snok är den lättaste i förhållande till sin storlek av alla gökar i dotterns samling. Samtidigt är det den gök i hela samlingen som inte sjunger.
    Han är helt tyst. Längden på gökarna är 9,5 2 ggr och 14,5.

Gökduon har inte mycket gemensamt. Den vänstra är tillverkad i form, har två tonhål och är inte signerad. Den högra är handgjord, har ett tonhål och är signerad på ovansidan med tuschpenna. Om jag inte minns fel, fick dottern den vid ett besök i Elfstrands verkstad för något år sedan. Vem som har signerad den, har jag ingen aning om.

Alla PES:are som varit inne på en eller annan eller flera gökvisningar samt sist med inte minst gökklubbens 14 medlemmar som delat med sig av sina samlingar, önskas en skön maj.

"Sköna maj....."
    Senast redigerat av Polsson den 2009-04-30 klockan 19:31.
    p-son

Tackar så väldigt mycket för alla bilder.
    Hälsningar från
    Medlem nr 10

Jag har stol nr 13 i Gökakademin

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •