Sidan 2 av 127 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 52 102 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 1262

Ämne: Lergökar

Skogök

Vill också vara med i gökklubben så här är mitt bidrag, har varit med förr men ni som har sett den får blunda!
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Här kommer några lergökar från Laholm. Det betecknande för laholmsgöken är att huvudet är en aning vridet åt höger. Dekoren kan variera.
    Jag visar också en bild på en occarina från Meissen. Vid ett senare tillfälle skall jag visa några lite mer vågade gökar.

En möjligen norsk gök, och ännu ett exempel på en från Nittsjö.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Gökåttan

Åtta stycken PES:are har hörsammat gökinventeringen och det är följande:
    Bengt H, Lars M, Tingeling, Olle M, engelsson, Andres, E.B. och "upphovsgöken" polsson. Adjungerad är Obeslutsam.

"I första hand är lergöken ett musikaliskt instrument. Rent vetenskapligt hör den till familjen spaltkärlflöjter eller hålrumsflöjter. De kallas så eftersom luftströmmen styrs av en liten spalt eller kanal över själva blåshålets kant."
    Citat ur: Lilla Lergöksboken utgiven av Ängelholms Kulturnämnd, Hantverksmuseet och med text av Christina Lindvall-Nordin.

Hittade en röd variant i min dotters samling av den blå Nittsjö-göken. Inte särskilt fantasieggande är trion med formgjutna gökar vilka lär vara tillverkade hos Elfstrands i Sjöbo. Östarp kan sägas vara Skansen i mindre format och ägs och drivs av Kulturen i Lund. Att man även kan skriva Osby på en Sjöbogök framgår av en av gökarna.
    p-son

Tingelings skogok gick jag igang pa, kanonfin.......

Lilla Lergöksboken visste jag inte om, den enda litteratur om lergökar som jag hittat är i en Kulturens årsbok. Är det mycket info om gökar i den?

Reg.datum
    feb 2008
    Boken som har måtten 10,5x15 cm innehåller 25 sidor. sidan 1-8 iinnehåller gökens historia, övriga sidors innehåll är konc. till Ängelholm vilket konkurrerar med Arvika om epitetet lergökastan enl. förf. Om du vill ha en bok för att identifiera lergökar, är det inte rätt bok.
    p-son

Tack för svaret om boken,då vet jag att det inte är något för mig.

Bidrar med två lergökar som är omärkta, vet inte ålder på dem.

Jag vill också vara med! När jag först såg den här tråden var jag inte hemma och kunde inte dra mig till minnes om det var en lergök eller bara en Nittsjö-fågel jag hade i gömmorna. På hemvägen i dag så så hittade jag en liten lergök som jag köpte för att vara säker på att få vara med i klubben. Väl hemma konstaterade jag att visst var det en lergök jag hade, snarlik Polssons, fast lite annorlunda i dekoren. Den andra lilla är inte märkt alls, någon som har ideer om ursprung?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Reg.datum
    feb 2008

Cuculus-canorus-klubben

Tack för Laholmsgökarna, Lars M. Tack vare dem fick några av min dotters gökar identitet. Väntar med spänning på dina vågade ( ~~) gökar. Har du en aning om varför Laholms-gökarna inte är signerade?

Tingeling! Din näst sista visade gök, har ett kroppsspråk som tilltalar mig.
    Gällande den andra, den sista, har inte den Arvika-stuk?

Brodertuck! Eftersom du har betalat medlemsavgiften (=visat en bild på en gök) är du precis som du skriver medlem nummer nio. Din osignerade gök är okänd för mig.

"Till gruppen spaltkärlflöjter räknas man även vattenflöjterna, som ska fyllas med vatten till en viss nivå för att den ska ljuda vackert." Citat ur Lilla Lergöksboken.

Här nedan presenteras fyra vattenflöjter. Trion är såväl glaserad som målade med oljefärg, detsamma gäller solitären. Tillverkare okänd för mig.
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •