Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kylleskruf.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Korrigerat ett snavfel i rubriken.

    //cjf

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
      Korrigerat ett snavfel i rubriken.

      //cjf

      Gjorde du det med avsikt?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #33
        Om du menar att jag skrev "snavfel" så var det faktiskt med mening... Var det nåt annat så har jag inte märkt det än.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          [B]Kylleskrufs Glasbruk har fått ett par sidor i skriften "En gång Bergdala - alltid Bergdala", i serien I Glasriket, ett studieprojekt som drevs på 1980-talet vid ett flertal glasbruk.
          Ja, Kylleskruf omnämns även i boken 'Det brann en eld en gång. Om Åseda och andra nedlagda glasbruk' i samma serie. Jag bifogar bild på texten om Kylleskruf från den boken. Hoppas det funkar. Det är mitt första inlägg i denna gruppen. Mitt stora intresse är småländska glasbruk (jag kommer dock ej från Småland) och i boken jag nämnde så nämns även ett mycket stort antal andra småländska kortlivade glasbruk som jag inte hittat information om någon annanstans - varken på Wikipedias lista över glasbruk som funnits i Sverige eller på listan som finns på Facebooksidan 'glasriket historia'.

          Så, det var vid mina efterforskningar jag hittade detta forum (på googlemaps ser man skylten Kylleskruv 6km och en liten grusväg rakt in i skogen, undrar om någonting alls finns kvar av orten idag) och tyckte ni verkade väldigt trevliga när jag läst denna tråd. Kul att få kontakt med likasinnade!

          Jag har lyckats få tag på alla böcker från serien (ca 20 stycken) och har en idé om att digitalisera dem (dvs scanna in alla sidorna). Det hade varit ett stort projekt men jag menar att det behövs. Folk borde få veta mer om det kulturhistoriska värdet som glasbruken utgör och då kan dessa böcker vara en värdefull källa. Vad tycker ni i denna gruppenom det projektet?
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X