Sidan 37 av 37 FörstaFörsta ... 27 34 35 36 37
Resultat 361 till 367 av 367

Ämne: Törngrens i Falkenberg

Musikanterna har jag visat tidigare (nr 68) http://precisensan.com/antikforum/sh...lkenberg/page7 Och nu med tre dansande par (som inte följer dagens krav på distans ) Mycket småttigt jobb på bara 6,5 cm höga....
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ett rakt krus i bruna nyanser - 11,2 cm hög och 10,8 cm Ø. Vem som signerat vet jag inte. Någon?

Jag tycker att det ser ut att stå HS, och tänker då Hans Severin. Hittar dessvärre ingen dokumentation kring hur han signerade.

Tack jonasgun! Det kan nog stå HS och här kommer en större bild. Det fanns ju en Hans Severin Törngren någon gång på 1800-talet men detta är en modern skapelse till både färg och form - 1970-80-tal. Hans och Sven Severin nämns i forumet Signaturer men inget mer.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Hantverk i Sverige.

En bok där våra olika hantverkaryrken beskrivs yrke för yrke,
    utgiven av LTs förlag i samarbete med Nordiska museét och
    med en redaktionskommitté bestående av Bengt Nyström, Arne
    Biörnstad och Barbro Bursell. Vem får representera Krukmakar-
    yrket i den om inte allas år Edvin Larsson, välförtjänt är ordet.

PS Dra bilden åt vänster för att komma åt texten.

Likörkrus

Någon har berättat att göra ett likörkrus av den typ Törngrens tillverkat skall vara ett avancerat jobb för en krukmakare. Mått, vinklar stabilitet etc måste ju stämma för en estetisk och praktisk skapelse! Nu har jag lyckats få fatt i ett krus signerat ST som är 25 cm högt och "ringen" 18 cm Ø. I Ernst Walerius bok om Pottemakare i Falkenberg (1973) visas ett liknande likörkrus tillverkat av Hans Törngren (1886-1941). Man kan ju fundera på varför man gjorde det så svårt för sig? Det finns många "likörkrus" som bara ser ut som en vanlig tillbringare...

TÖRNGREN med stämpel och ingen signatur, Färg, form och motiv får mig tro att det är Leif Ueland som gjort fatet. Eller? 21,5 cm Ø. Uelands sejour i Falkenberg var 1953-54 så fatet bör vara ca 70 år, https://www.precisensan.com/antikfor...ghlight=Ueland
    Senast redigerat av Lars M den 2022-07-10 klockan 18:10.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •