Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Familjen Stenbäck hade skulder i miljardklassen till C U Rappok på senhösten 1921.
    Kopparoxidleveranserna var spärrade och så även leveranserna av manganoxid, då
    även den handeln var underställd Rappok och hans biträdande man GAN, ja precis,
    den kände konstnären.
    Återstod Kobolt som var helt nytt och därför hade FBS inte hunnit skaffa sig några
    skulder hos K O Bolt, (f.ö.farfarsfarfar till Usain) som tillverkaren av koboltoxid hette.

    Det prekära läget innebar att FBS under perioden 19-e september till 35-e november
    1921 enbart och pga sin utblåttning enbart glaserade med blått.

    Härligt, härligt Prylsnubben!
    Bild nummer ett (1) är svar på mitt föregående inlägg. Jag hade för mig att jag hade en blå FBS, men den visade sig vara brun.
    Övriga bilder är ett köp i Degeberga, när minns jag inte, men bara priset fick mig att haja till. Naturligtvis prutade jag inte.
    Överhuvudtaget är det tunt på alla lergodsfronterna, tycker jag. Vissserligen finns det en "Trelleborg" till salu på Tradera, men den kommer från Tällberg vilket jag meddelat säljaren, men han kör på med "Trelleborg". Och tiden rinner i väg! Fyra år sedan jag gav ut min bok och hade utställning. Ha det gott alla lergodsfans! Per-Åke/Pelle/Polsson
    P.s Brun kruka höjd 18 cm, grön 23 cm.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2020-01-09, 16:11.
    p-son

    Comment


    • The show must go on Pelle, men är inte den understa en gotländsk
      saffranspannkaka med lite lönnsirap på kanterna undrar säkert många
      med mig.



      Den gröna däremot hade en Stenbäcks resning av gammalt gott snitt.
      Last edited by prylsnubben; 2020-01-09, 16:41.

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        The show must go on Pelle, men är inte den understa en gotländsk
        saffranspannkaka med lite lönnsirap på kanterna undrar säkert många
        med mig.



        Den gröna däremot hade en Stenbäcks resning av gammalt gott snitt.
        Då måste den vara unik med tanke på signaturen! 😂
        p-son

        Comment


        • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Ja, fågeln i spilkumen är ett känt FBS-mönster! Från FBS verkstad, men om han eller någon gesäll har förfärdigat den, kan ingen avgöra.
          Tack! Bra att veta!

          Comment


          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Härligt, härligt Prylsnubben!
            Bild nummer ett (1) är svar på mitt föregående inlägg. Jag hade för mig att jag hade en blå FBS, men den visade sig vara brun.
            Övriga bilder är ett köp i Degeberga, när minns jag inte, men bara priset fick mig att haja till. Naturligtvis prutade jag inte.
            Överhuvudtaget är det tunt på alla lergodsfronterna, tycker jag. Vissserligen finns det en "Trelleborg" till salu på Tradera, men den kommer från Tällberg vilket jag meddelat säljaren, men han kör på med "Trelleborg". Och tiden rinner i väg! Fyra år sedan jag gav ut min bok och hade utställning. Ha det gott alla lergodsfans! Per-Åke/Pelle/Polsson
            P.s Brun kruka höjd 18 cm, grön 23 cm.
            Inte blå, men så vacker! Känns som att den borde komma från samma period som min blå?

            "Trelleborgaren" på Tradera har jag sett tidigare - lustigt. Har du sett ampeln som dyker upp då och då, även den på Tradera? Oglaserad och ganska intressant tycker jag.

            Comment


            • Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              Inte blå, men så vacker! Känns som att den borde komma från samma period som min blå?

              "Trelleborgaren" på Tradera har jag sett tidigare - lustigt. Har du sett ampeln som dyker upp då och då, även den på Tradera? Oglaserad och ganska intressant tycker jag.
              Ja, jag har den grönglaserad i min samling! Inlägg nummer 31 i denna tråd.
              Last edited by Polsson; 2020-01-10, 19:51.
              p-son

              Comment

              Working...
              X