Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det kan vara så att du har tolkat modellnumret fel, här är 4919/1, där1 är en storleksangivelse.

    Henkelkorb, Max Roesler, Rodach, Oberfranken, um 1925-30, Steingut, weiß glasiert, Oberfläche imitiert Hammerschlagdekor, rechteckig durchbrochene Wandung, Modellnr. 4919/1, H. 15 cm, D. 18 cm
    [Lot 2358] (103 Auktion 06.05.2011 - 07.05.2011 Historia Auktionshaus; Berlin)

    Comment


    • #17
      Tack Tack

      Tack för all hjälp, helt underbart

      Har den något värde ? Fick med den i en låda på auktion för 20:- kanske man kan få pengar tillbaka ?

      Comment


      • #18
        Jag hittade inte slutpriserna, men limiten var satt av säljaren till 60 euro, så 20 kr är ett fynd!

        Comment


        • #19
          Kaptenen

          Man tackar för all info du gett oss, Ut på tradera med den skall den i alla fall så får vi se

          Bugar och tackar

          Comment


          • #20
            Var hör denna stämpel hemma?

            Som rubriken lyder... varifrån är denna stämpel?
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Click image for larger version

Name:	Roesler 2 res.jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	534382Click image for larger version

Name:	Roesler res.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	534383
            Last edited by Kaptenen; 2012-04-29, 19:43.

            Comment


            • #21
              Hej och välkommen till forumet!

              Jag tog mig friheten att ladda upp dina bilder.

              Ytterfodret är tillverkat av Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler A.G. i Rodach, Tyskland förmodligen mellan 1910 och 1921. Siffrorna 4610 / 1 är ett modellnummer och 1:an beteckning för storlek.

              Mer om tillverkaren finns att läsa här.
              Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

              Comment


              • #22
                Tack så jättemycket för hjälpen. Jag fick inte till det med bilden.
                Tack för all info.

                Comment


                • #23
                  Gallerskål Maax Roesler 1920-tal ?????

                  Idag hittade jag den här roliga skålen.
                  Ca 18 cm i diameter.
                  Har googlat och kommit fram till att den är Tysk, Maax Roesler och 1920-tal.
                  Stämmer mina uppgifter??????????
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Om Du vill ropa på killen, så låter det bra med Maax, men annars duger det gott med Max.
                    1910-tal kan det också vara, om Du tittar på den här tråden:


                    Det finns flera Roeslertråder, som kan föras ihop, men det får anstå tills sökfunktionen är i ordning igen.

                    Comment


                    • #25
                      Tack för det Gideon.
                      Jag visste att det skulle finnas en del gallerskålar här på PES men, som du säger, så kan man ju inte söka för tillfället.
                      Även jag betalade 20:- för skålen.
                      Nu måste jag ut på jakt efter en till för den här ser så ensam ut där den nu står.

                      Comment


                      • #26
                        Sammanfogat trådar som rör Max Roesler, Rodach.

                        Comment


                        • #27
                          Underbar sillask.. Tror jag :-)

                          Hej på er, som helt nybliven medlem imponeras jag av era kunskaper. via lite googlandet fick jag reda på att detta var en ask Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler. Nån som vet mer om den utifrån märkningen. Tillverkningsår och användning? Click image for larger version

Name:	IMG_3015.jpg
Views:	1
Size:	26,6 KB
ID:	538594 Click image for larger version

Name:	IMG_3016.jpg
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	538596. Köpte den för 25 kr, förmodar det var ett rättvist värde? Fisken på locket har tappat ryggfenen och lite brun innuti.
                          Stort tack på förhand!

                          Comment


                          • #28
                            Hej och välkommen till forumet!

                            Sillask var väl en bra benämning, för den är till för sill och sillinläggningar. Det inpressade numret är en modellbeteckning 4101 och det målade 4262 en dekor eller en målarbeteckning. Tiden är ca 1900-1920.

                            Comment


                            • #29
                              Verkligen Max Roesler?

                              Hej.

                              Hoppas på lite hjälp då jag kört fast i förvirringen.
                              Har en skål som jag får till Max R men får inte ihop signaturen eller utseende så pm ngn kan berätta/bekräfta mer vore jag väldigt tacksam.

                              Click image for larger version

Name:	20180118_181301.jpg
Views:	1
Size:	40,7 KB
ID:	567107Click image for larger version

Name:	20180118_163446.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	567106

                              Comment

                              Working...
                              X