Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsetiketter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Porslinsetiketter

    Jag har kommit över ett antal svenska porslinsetiketter, för att hålla isär porslinet i mitt porslinskåp (allt porslin har samma röda färg men är från olika tillverkare) tänkte jag skanna in några av etiketterna för att göra små "skyltar". Men till min stora besvikelse så fanns det inte med etiketter från UE, JIE och Bo Fajans som är "stora" poster i skåpen. Nu undrar jag om det finns någon som kan lägga in hyfsade bilder på etiketter från de tre fabrikerna.

    Jag skickar med ett par bilder på delar av den röda samlingen för att visualisera mitt problem med identifieringen.

    (Jag vet att det står en röd glasvas i skåpet så det behöver ni inte påpeka, det är en katt bland hermelinerna)
    Bifogade filer
    Slainte Mhath

  • #2
    Den där samlingen är ju guld värd om man försöker identifiera etikettrester. Hoppas att du lägger in fler bilder här, kanske kan vi hjälpas åt att göra ett "etikettbibliotek"? Det här är ju i så fall en utmärkt början!
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #3
      Yepp, jag har för avsikt att fota alla etiketter (ca. 100 st.), finns det intresse kan man ju lägga ut dom här också.
      Slainte Mhath

      Comment


      • #4
        Sådana etiketter kan inte vara vanligt förekommande på marknaden.
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
          Jag har kommit över ett antal svenska porslinsetiketter, för att hålla isär porslinet i mitt porslinskåp (allt porslin har samma röda färg men är från olika tillverkare) tänkte jag skanna in några av etiketterna för att göra små "skyltar". Men till min stora besvikelse så fanns det inte med etiketter från UE, JIE och Bo Fajans som är "stora" poster i skåpen. Nu undrar jag om det finns någon som kan lägga in hyfsade bilder på etiketter från de tre fabrikerna.

          Jag skickar med ett par bilder på delar av den röda samlingen för att visualisera mitt problem med identifieringen.

          (Jag vet att det står en röd glasvas i skåpet så det behöver ni inte påpeka, det är en katt bland hermelinerna)
          Fint initiativ! Det kommer att hjälpa en hel del vid identifikation!

          Ser förresten en fin vas på den nedersta bilden som jag känner igen
          http://www.porslinsbloggen.se/

          Comment


          • #6
            Kul att du minns den fortfarande Tallen, nu börjar ju tulipansäsongen så nu kommer den till nytta.

            Nisse8, jag har aldrig sett så här fina etiketter förut (helt oanvända), men om fler vill bidra till "etikettråden" så är det ju bara att sätta igång att fota allt som har en etikett på sig ( ), vi kanske skall hålla oss till porslinsetiketter i den här tråden, eller vad tycker ni...?
            Slainte Mhath

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
              Jag har kommit över ett antal svenska porslinsetiketter, för att hålla isär porslinet i mitt porslinskåp (allt porslin har samma röda färg men är från olika tillverkare) tänkte jag skanna in några av etiketterna för att göra små "skyltar". Men till min stora besvikelse så fanns det inte med etiketter från UE, JIE och Bo Fajans som är "stora" poster i skåpen. Nu undrar jag om det finns någon som kan lägga in hyfsade bilder på etiketter från de tre fabrikerna.

              Jag skickar med ett par bilder på delar av den röda samlingen för att visualisera mitt problem med identifieringen.

              (Jag vet att det står en röd glasvas i skåpet så det behöver ni inte påpeka, det är en katt bland hermelinerna)
              BAra en fråga, var kommer man över en så fin etikett samling? Sen är din samling otroligt fin.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                Kul att du minns den fortfarande Tallen, nu börjar ju tulipansäsongen så nu kommer den till nytta.

                Nisse8, jag har aldrig sett så här fina etiketter förut (helt oanvända), men om fler vill bidra till "etikettråden" så är det ju bara att sätta igång att fota allt som har en etikett på sig ( ), vi kanske skall hålla oss till porslinsetiketter i den här tråden, eller vad tycker ni...?
                Jättebra idé att dokumentera etiketter. Jag bidrar gärna.
                Men kan man inte tänka sig att ha en tråd för Rörstrand, en för Gustavsberg o.s.v.?
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  Jättebra idé att dokumentera etiketter. Jag bidrar gärna.
                  Men kan man inte tänka sig att ha en tråd för Rörstrand, en för Gustavsberg o.s.v.?
                  Jag förstår din tanke med att dela upp i flera trådar, men om man ska försöka identifiera en etikettrest på ett okänt föremål så blir det ganska bökigt. En del tillverkare har ju kanske inte heller mer än ett par-tre etiketter, så det skulle bli väldigt korta trådar men otroligt många. Okej om man gör separattrådar för de allra största, typ Rörstrand och Gustavsberg, men de andra borde samsas i en tråd tycker jag.
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #10
                    Tack för det Rubicus Arcticus, etiketterna "sprang jag på" på Tradera av en tillfällighet. Det kommer nog att ta lite tid att fota och lägga upp alla etiketter men dom kommer, jag kommer att lägga alla i den här tråden tills vidare, om någon sedan vill dela upp dom så är det OK för mig.

                    Det är också OK för alla PES'are att använda mina etikettbilder själva, t.ex i andra trådar och andra samanhang där de kan passa in.

                    Men snälla ni kan väl komma ihåg att tråden började med att jag faktiskt bad om lite hjälp att hitta några etiketter

                    Jag bifogar några testbilder där etiketterna ligger på millimeterpapper så att man kan se storleken (viktigt vid ev. identifikation).
                    Bifogade filer
                    Slainte Mhath

                    Comment


                    • #11
                      Etiketterna är säkert original, eftersom flera av dem är präglade i relief.
                      Dock är det något mysko med den här samlingen, eftersom jag har samma urval av etiketter, av vad jag kan se av Din första bild, Manga64. Dessutom saknas också de tre fabrikerna.

                      De är inköpta i två poster på Tradera för 2 1/2 år sedan, och dubletter ingick. Månaderna efter såldes mindre poster av samme säljare, till andra. Men han sålde också andra sorters etiketter, från glasbruk och något annat område, alla från samma tid.

                      Två möjliga förklaringar kan finnas till det. Ge gärna en annan också.
                      Det ena är att allt kommer ur en samlares kvarlåtenskap, och att dessa införskaffades under resor till. Det andra är att det kommer från ett restlager i ett utrensat eller nedlagt tryckeri.

                      Etiketterna diskuterades lite i den här tråden:

                      Det är bra att saken tas upp igen, samtidigt som det blir till nytta på flera sätt!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Snygg samling Gideon!

                        Påminner väldigt mycket om mina etiketter. Jag har ingen aaaaning om var mina etiketter kan komma ifrån, man kan ju alltid maila och fråga säljaren, men jag är nog inte så nyfiken på det, huvudsaken är nog att dom bevaras och så är det ju kul att dela med sig av dom till andra.

                        Här kommer ett par etiketter till...
                        Bifogade filer
                        Slainte Mhath

                        Comment


                        • #13
                          Manga64
                          Din etikettbilder är guld värda....
                          Plåta på !

                          Comment


                          • #14
                            Vilken toppentråd..tack snälla Manga o även Gideon

                            Comment


                            • #15
                              Tack Jani & Engelsson

                              Här kommer några Gabrieletiketter, eftersom jag är en glad amatör när det gäller porslin så vore det kul om någon kunde ge en kort kort presentation om Gabriel (ge gärna korta presentationer om de andra fabrikerna också så blir det ju en bra dokumentationstråd).
                              Bifogade filer
                              Slainte Mhath

                              Comment

                              Working...
                              X